10 593 läst ·
69 svar
11k läst
69 svar
Belysning från England till Sverige?
Man kan intyga via analys. Det är lätt att via analys visa att en pryl utan aktiva komponenter uppfyller EMC kraven även utan testning.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
menade väl inte att vi har helt egna regler så men vi och europa (ska ha) ganska hårda regler och vi i norden är nog världsbäst på att följa dem också. I övriga europa tror jag hjulen och marknaderna snurrar så fort att det troligen är en omöjlig uppgift att följa upp precis varenda elpinal som forsar över gränserna. Därför kan man ju ändå säga att saker som importeras kan ha en tvivelaktig konstruktion även om de kommer från ett eu land.O Olle61 skrev:
Jag säljer själv saker som importeras och även om det inte är eldetaljer så förvånas man ofta över hur det är när man besöker vissa leverantörer. Det som är en flashig hemsida med bild på nån butik kan lika gärna vara nån lagerlokal i ett industriområde eller så bara en lägenhet där de inte ens sett varorna. De sitter bara och slussar vidare. Så att i det läget mena på att bara för att det köps inom eu så uppfyller det reglerna blir bara fånigt.
Jag har jobbat med att importera saker och det är inget större problem. Det CE-systemet ändå gör är att sortera bort en del oseriösa spelare. Det är långt värre utanför EU.
Att LVD måste beaktas för allt som är elektriskt är inget konstigt. Det går bra att tillverka farliga saker av bara CE-märkts komponenter, så helheten måste beaktas. EMC kickar in när det är rimligt, inte alls överdrivet som beskrivet ovan. När det alls är nödvändigt så står i princip alltid tillverkaren för mätningen hos ett acktediterat testhus. Gör de inte det så ska man inte importerad dem.
Att LVD måste beaktas för allt som är elektriskt är inget konstigt. Det går bra att tillverka farliga saker av bara CE-märkts komponenter, så helheten måste beaktas. EMC kickar in när det är rimligt, inte alls överdrivet som beskrivet ovan. När det alls är nödvändigt så står i princip alltid tillverkaren för mätningen hos ett acktediterat testhus. Gör de inte det så ska man inte importerad dem.
OK,S Stefan1972 skrev:menade väl inte att vi har helt egna regler så men vi och europa (ska ha) ganska hårda regler och vi i norden är nog världsbäst på att följa dem också. I övriga europa tror jag hjulen och marknaderna snurrar så fort att det troligen är en omöjlig uppgift att följa upp precis varenda elpinal som forsar över gränserna. Därför kan man ju ändå säga att saker som importeras kan ha en tvivelaktig konstruktion även om de kommer från ett eu land.
Jag säljer själv saker som importeras och även om det inte är eldetaljer så förvånas man ofta över hur det är när man besöker vissa leverantörer. Det som är en flashig hemsida med bild på nån butik kan lika gärna vara nån lagerlokal i ett industriområde eller så bara en lägenhet där de inte ens sett varorna. De sitter bara och slussar vidare. Så att i det läget mena på att bara för att det köps inom eu så uppfyller det reglerna blir bara fånigt.
Men jag tror att har lite väl höga tankar om Sverige. Det finns många oseriösa importörer.
Jag tror inte vi är bättre än exempelvis England eller Tyskland. Speciellt Tyskarna gillar normer och regler...
Nej, faktum är att det är mm. E står för Edison. Det var Edison som konstruerade gängtypen just för glödlampor. Den är anpassad för att kunna tillverkas i pressad plåt. Siffran är diametern i mm.
Amerikanska lamphållare monteras väl fortfarande med IPS 1/8" med ytterdiameter 3/8" och stigning 27 tpi, men England har ju sedan 1970-talet övergått till metriska mått.
"Svensk" armaturgänga är ju M10x1 (inte M10), och passar nog inte riktigt bra ihop med IPS 1/8, beroende på skillnaden i mått. Men med lite milt våld kanske det går …
"Svensk" armaturgänga är ju M10x1 (inte M10), och passar nog inte riktigt bra ihop med IPS 1/8, beroende på skillnaden i mått. Men med lite milt våld kanske det går …
Jag pratade om gängan på andra sidan sockeln, den som sockeln sitter fast med. I Europa är det M10 som gäller men inte i Amerika. En vän hade en lampa där jag försökte byta den trasiga E26-sockeln mot en E27 och det gick absolut inte.D Daniel 109 skrev:
Klicka här för att svara