6 608 läst ·
24 svar
7k läst
24 svar
Hur beräkna huvudsäkring?
Jag gjorde så att jag stängde av så många förbrukare jag kunde.
Sedan skruvade jag ur huvudsäkringarna. Därefter skruvade jag
in dem en och en och gick runt och mätte var jag hade spänning,
för att se hur de olikafaserna fördelade sig på mina tre olika
centraler. (Dom låg givetvis inte i rätt fasföljd!!) Sedan var det lätt
att göra ett schema över hur mina större förbrukare fördelade sig
på de olika faserna. Sen var det bara att räkna om lasterna var
något så när jämt fördelade.
Sedan skruvade jag ur huvudsäkringarna. Därefter skruvade jag
in dem en och en och gick runt och mätte var jag hade spänning,
för att se hur de olikafaserna fördelade sig på mina tre olika
centraler. (Dom låg givetvis inte i rätt fasföljd!!) Sedan var det lätt
att göra ett schema över hur mina större förbrukare fördelade sig
på de olika faserna. Sen var det bara att räkna om lasterna var
något så när jämt fördelade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har min nätleverantör sagt att det borde gå att gå ned i säkring. Men de vet ju inte hur faserna har fördelats i huset? Eller kan de se elförbrukningen för varje fas också? Faserna delas väl upp först efter elmätaren? Då borde det ju inte gå att se?
Alla tre faser går genom elmätaren, men jag tror inte elbolaget kollar på förbrukning per fas. Jag gissar att dom tittar på din årsförbrukning och räknar schablonmässigt på vilken säkring du behöver. Är det dålig fasfördelning så är det ditt problem.
Sedan undrar jag lite hur man ska fördela dom olika lasterna, det finns ju bara 3 faser.
Spis upp emot 16A men troligen sällan över 3x 10 men dock på alla faser, vattenkokare 8-10, mickro8-10, diskmaskin 8-10, kaffekokare 5-10, vattenkokare 8-10, brödrost 8-10, värme inkl ev eftervärme i vent 5-10, motor/kupevärmare 6-10, tvättmaskin 8-10, torktumlare 8-10, torkskåp 8-10
Spis upp emot 16A men troligen sällan över 3x 10 men dock på alla faser, vattenkokare 8-10, mickro8-10, diskmaskin 8-10, kaffekokare 5-10, vattenkokare 8-10, brödrost 8-10, värme inkl ev eftervärme i vent 5-10, motor/kupevärmare 6-10, tvättmaskin 8-10, torktumlare 8-10, torkskåp 8-10
Om spisen har elementspänning 400V så tar de olika plattorna/ugnen olika kombinationer av 2 faser när de slås på. Vilken platta som tar vad är bestämt sedan spisens tillverkning.
Om spisen har elementspänning 230V så är det på samma sätt - viss platta till viss fas, och lite olika effekt på olika plattor. Moderna hällar har ofta 2 faser (enfasigt använda till nolla), med 2 plattor på varje, och ugnen på den tredje fasen. Detta alternativ tar givetvis mer ström ur respektive fas när en platta är på än 400V-varianten.
Induktionshällar kan ta riktigt rejält med ström, men så kokar vattnet upp fort också!
Om spisen har elementspänning 230V så är det på samma sätt - viss platta till viss fas, och lite olika effekt på olika plattor. Moderna hällar har ofta 2 faser (enfasigt använda till nolla), med 2 plattor på varje, och ugnen på den tredje fasen. Detta alternativ tar givetvis mer ström ur respektive fas när en platta är på än 400V-varianten.
Induktionshällar kan ta riktigt rejält med ström, men så kokar vattnet upp fort också!
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 606 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 606 inlägg
De flesta (alla?) spisar/hällar bryr sig väl inte om fasföljden, vilket betyder att det är möjligt att koppla om där sladden är ansluten så att de vanligaste användningsfallen använder de minst belastade faserna?
Men nu kommer "mest belastade fas" att variera till följd av att användningen av dom olika "föremålen" varierar.
Vad jag vill påstå är att det är inte möjligt att balansera förbrukningen så att faserna ständigt blir jämt belastade.
Vad jag vill påstå är att det är inte möjligt att balansera förbrukningen så att faserna ständigt blir jämt belastade.
Jag får en känsla här av luft-vatten värmepump med en innedel som även är elpanna/el-vvb. Typ kanske en NIBE split acvm eller fighter 2120.GK100 skrev:
Med tanke på att det står inne/ute på grupperna för VP dessutom LV får man nog anta att det är korrekt med de två trefasgrupperna till de delarna. Utedelen drar sällan max och kanske i normalfallen är max < 10 A och jämnt fördelat innedelen med sitt eltillskott däremot säkert möjligt med 16 A vid fulllast. Ev belastningsvakt passar ju som sagt bra att koppla in om den finns elpannedelen är inte sällan rätt väl byggd med mindre steg att koppla in/ut.
Hur fungerar effektinstegningen i innemodulen : finns det exv element för vvb inuti den som enbart belastar en fas ?
Det är nog oftast så att det är trefaspatroner men tex tre styck valda med 2,3,4 kW så man kan stega 0-2-3-4-5-7-9 kW genom kombinationerna med sina tre kontaktorer. Det är inte dumt i normalfallen bara när något som tex laddare ligger på långvarigt enfasigt det blir sämre.S skaraborgsfakir skrev:
Klicka här för att svara
