Hur stort är batteriet och vad förbrukar bilen per mil?

64 kWh.
Vet inte förbrukningen eftersom jag inte fått bilen ännu. Beror väl mycket på körsätt och årstid men det talas om 1,7 kWh / mil vid normal körning. Enligt WLTP ska den klara 45,5 mil. Men klarar den 40 på sommaren så är jag mer än nöjd. Mer än 40 mil utan paus är "over kill" för mina behov.
//Henry

Om vi räknar baklänges så skulle du från att kört bilen helt slut kunna ladda den helt full på runt 18h vid 16A
Men redan efter 2h så är den redo för en färd på 4-5mil.

Du väljer själv hur du vill dimensionera din anläggning men om det är enstaka gånger så skulle jag kolla var närmaste snabbladdaren är för din del.

Redigerat:
A Alexn72 skrev:
Om vi räknar baklänges så skulle du från att kört bilen helt slut kunna ladda den helt full på runt 18h vid 16A
Men redan efter 2h så är den redo för en färd på 4-5mil.

Du väljer själv hur du vill dimensionera din anläggning men om det är enstaka gånger så skulle jag kolla var närmaste snabbladdaren är för din del.
Dess värre är det inte en så enkel mattematik. Batteriet är olika mottagligt för laddning beroende av laddningsgrad utefter skalan. Men visst, jag tänker testa innan jag investerar mer.
//Henry

HenFre HenFre skrev:
Dess värre är det inte en så enkel mattematik. Batteriet är olika mottagligt för laddning beroende av laddningsgrad utefter skalan. Men visst, jag tänker testa innan jag investerar mer.
//Henry
16A är inga problem att ladda med nästa när som. Snabbladdning kan däremot skilja

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.