Har ett 110 V uttag i badrummet som jag skulle vilja byta till ett vanligt 230v uttag.

Men jag vet inte riktigt hur jag ska lösa det estetiska.

Själva transformatorn sitter bakom uttaget så det är ett ganska stort hål som ska täckas och alla uttag jag hittat som är IP klassade är för små. Hur ska jag göra för att det ska bli snyggt? Den enda lösningen jag har för tillfället är att sätta ett standard uttag med 4 uttag. Det är i princip bara det som täcker hela öppningen men det känns inte särskilt ändamålsenligt.

Sitter jordfelsbrytare idag i huset därav vill jag ha ett vanligt uttag istället.

BirgitS
Välkommen till forumet!

Jag tror det är bra om du kan ladda upp några foton på hur det ser idag samt berättar vad det är för avstånd till dusch och badkar.

• Gilla
Volvo-racer
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Jag tror det är bra om du kan ladda upp några foton på hur det ser idag samt berättar vad det är för avstånd till dusch och badkar.
Jag tackar.

Ska kontrollera det. Återkommer :)

BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Kan inte få fram en exakt siffra på milimetern på avståndet för vasken ligger mellan men cirka 110 cm mellan blandaren i badkaret och cirka 105 cm mellan badkarets Kant och uttaget.

Här är en bild också

• En väggmonterad vit plastram med texten "ENDAST FÖR RÄKKAPPARAT" och ett trehålsuttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
vilket utv mått på den?
jag ersatte mitt 110 v med ett enkeluttag med lock som är 80x80 utv men det var i samband med att jag satte kakel för 15 år sen

Du behöver ha 120 cm till dusch. Jag antar att du har dush också till badkaret? Och 60 cm till badkarskant. Så 110 cm till badkarsblandaren kan vara ett problem.

Annars får man inte ha något uttag alls.

Om du överstiger de måtten så finns det inget krva på någon särskild kapslingklass. Och under de måtten så får det inte finnas något uttag alls. Det är möjligt att rakapparatsuttaget du hade är godkänt för den närmare placeringen (vet ej), transformatorn i det uttaget isolerar så att du inte kan få ström mellan uttaget och något jordat.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
@hempularen

Ja det är duschmunstycke också vid badkaret. Det är 100 cm mellan duschmunstycke och uttaget.

Jag förstår din poäng men det går ju knappast att göra något åt det faktum att uttaget är "felplacerat" utifrån dagens regler. Uttaget sitter ju där det sitter. Ska jag följa dagens regelverk har jag bara alternativet att plocka bort/koppla bort uttaget och låta det stå så bara.

MEN, badrummet renoverades 2014 (av föregående ägare). Naturligtvis skulle man bytt placering på uttaget då. Men nu är det inte aktuellt.

BirgitS
Om du har en duschvägg eller -dörr på badkaret så räknas avståndet runt dörren i stället för fågelvägen så om du sätter dit en sån kan det ju göra att det blir tillåtet. Duschdraperi är inte tillräckligt. Regeln finns där för allas säkerhet.

Det har heller aldrig varit tillåtet med ett vanligt vägguttag på det stället. Rakuttag var kraftigt strömbegränsade förutom isolerade som hempularen skrev.

Går det inte att sätta upp ett uttag på ett annat ställe där risken för elchock är mindre.

Apropå regler så är det väl bra att påminna om att det du vill göra kräver en auktoriserad elektriker för att vara lagligt.

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Jag hänger inte riktigt med här.

Hur kan ett ojordat gammalt icke petskyddat 110V uttag vara att föredra framför ett IP-klassat, petskyddat, jordat och JFB-skyddat uttag?

Jag tolkar många av svaren som att det är bättre att låta det vara som det är nu istället för att göra det, som enligt mig är, säkrare.

Gällande prat om behörighetskrävande arbete är jag helt ointresserad. Det är mitt hus och mitt liv. Skiter fullständigt i vad myndigheter eller byråkrater tycker/tänker om vad jag gör i mitt eget hus. Svenskt byråkratiskt glötteri har vi redan så det räcker i detta landet.

• Gilla
Bjesse
  • Laddar…
Ditt gamla uttag är säkert pga som nämnts tidigare att det matat via en skyddstrafo så att båda polerna är galvaniskt skilda från jord och dessutom med lägre spänning 110 V mellan dem och i tillägg också med begränsad effekt så att det inte kan användas allmänt bara avsett för rakapparater. Så i det fallet får du se det befintliga som säkrare än ditt nya.

Du bör heller inte töja på de mått som numera begränsar var man får sätta uttagen, i de här fallen får man strikt hålla dem och inte glida även om man skulle kunna motivera. Och det hör till här på forumet att en gång per tråd kunna påpeka byråkratin/regleringen kring elinstallationer det är inget du behöver ta åt dig av det är ren upplysning för alla som läser och mot all förmodan inte skulle känna till detta.

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Rakapparatsuttag är kraftigt strömbegränsade och galvaniskt isolerade. Det gör att de inte går att använda till en t.ex. en fön eller locktång och är väl skyddade mot farlig strömgenomgång genom kroppen fast där inte finns jordfelsbrytare. 120 cm avstånd till duschmunstycket är t.ex. för att det inte ska gå att samtidigt stå i badkaret och använda en fön (tonåringar kan hitta på mycket).

Men din fråga om vad man kan göra för att få det snyggare med ett vanligt uttag har varit uppe tidigare i forumet: https://www.byggahus.se/forum/threads/ersaetta-gammalt-rakapparatuttag-taecka-stoerre-hal.297972/

Tillägg:
Och varför rakapparatsuttag är säkra förklaras här: https://www.byggahus.se/forum/threads/kan-man-anvaenda-rakapparatsuttag.297190/#post-2735948

Men va bra då kan du ju göra precis som du vill, det finns inget färdigt sätt att lösa ditt problem så hitta på nått eget. Det blir säkert bra, för alla regler är väl bara till för att ställa till förtret för folk, eller?

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
V Volvo-racer skrev:
Jag hänger inte riktigt med här.

Hur kan ett ojordat gammalt icke petskyddat 110V uttag vara att föredra framför ett IP-klassat, petskyddat, jordat och JFB-skyddat uttag?

Jag tolkar många av svaren som att det är bättre att låta det vara som det är nu istället för att göra det, som enligt mig är, säkrare.
Ditt bef. uttag är mycket säkrare än ett ett nytt 230V uttag. Det går inte att få en stöt av ditt bef. uttag annat än genom att sätta in två spik i hålen.

Ett uttag som är spänningsförande mot jord blir livsfarligt i ett badrum. Innan jordfelsbrytaren infördes, så var uttag (utom rakapparats uttag med skyddstrafo) totalförbjudna i badrum. Nu, med jordfelsbrytare så får man ha dem om man uppfyller avståndskraven.

Så det går inte att hävda att man skulle kunna byta ut uttaget genom att följa gamla regler. Enl. de gamla reglerna som gällde när uttaget sattes dit ursprungligen så fick du inte ha något uttag ens 10m från duschen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.