Mikael_L
Ja det finns massor av fel där. Japp.

TS, erkänn bara med en gång att ni håller på och kopplar ihop detta själv, utan att egentligen veta hur det ska vara.

Det blir lättare för oss att hjälpa då, vi behöver inte göra en massa omskrivningar.


Och om det är verkligen en elektriker/elfirma.
Stoppa genast jobbet, ta ut en ansvarig från firman, låt inte klåparen ni har där fortsätta, släpp inte in denne ens innanför dörren. Se till att all tid utom 1 timme stryks ifrån det han lagt ner i tid hos er.
 
  • Gilla
possum77 och 3 till
  • Laddar…
Väldigt lustigt kopplat, du får nog byta elektriker till någon som har lite mer kunskaper. Och kanske byta ut JFB mot en 2 polig så att alla grupper får plats med en egen säkring och att nollorna ligger på nollskenan mm mm. Som det är kopplat nu tror jag ingen elektriker skulle koppla inte ens en yngling på 25 år.
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Mikael_L
Och fel säkringsstorlekar (troligen), JFB inte alls inkopplad
Och var är spismatningen

Ja det är så mycket fel så man vet ju inte var man ska börja.

Vilken färg var nu fas och vilken nolla, i den lägenheten?
Det är säkerligen inte heller kontrollerat vad saker verkligen går till.
 
Lunchen borde va slut för längesen, hur går det för "elektrikern"?:thinking:
 
  • Ledsen
Mikael_L
  • Laddar…
P Hanohon skrev:
Alltså, det är så det alltid har varit kopplat. Om du kikar på de första bilderna i vår tråd så ser du hur det är kopplat. Mätningen i från mätarskåpet är det samma. Inget är ändrat där. Ingen utrustning är trasig eller har gått sönder.
NEJ - så här har det inte varit kopplat i ALLA tider, men väl i långa tider!

På bilden av huvudbrytaren och huvudsäkringen syns plats för ytterligare en säkring, som är försedd med blindhuv.

Detta var typiskt för anläggningar med 230V huvuspänning, dvs 127V fas-jord, före senaste spänningsomläggningen (som i Stockholm bör ha varit 40-50-tal på ett ungefär).

Den typen av central var vanlig i anläggningar med 3-fasiga stigare där man sedan avgrenade i en stigardosa i varje lägenhet - en räcka av mätartavlor vertikalt över varandra.

Efter spänningsomläggning tog man bara ut fas-noll i stället för fas-fas, och en huvudsäkiringsplats blev över.

I verkligheten skulle detta alltså kunnat indikerat på (om det nu varit rätt mätt, vilket ju turligt nog inte var fallet) nollsläpp i en stigarledning till ett antal abonnenter. rakt över varandra.
 
P Hanohon skrev:
Hej! Nu ser det ut såhär. Framsteg? Elektriker stack på lunch så jag passar på att rådfråga.
Hur går det? Hoppas att du inte suttit i stearinljusets sken eller än värre, råkat ut för en elrelaterad olycka.
Alla kan vi göra pinsamma misstag men det är bara att borsta av sig.

Byggahus är ett helt fantastiskt forum med sina medlemmar som hjälper varandra med sin respektive kompetens. Har själv fått så mycket bra råd här gällande allt möjligt, även elinstallation och jag behöver inte nämna några namn för ni vet vilka ni är som bidrar så enormt.
Vad hade man gjort utan alla dessa råd, anlitat hantverkare? Gudförbjude.. :rolleyes::sick::D

Tror dock att ärlighet håller längst, om det är du själv som installerar så bara säg det, så blir det inte så konstigt och så många förvirrade inlägg. De som hjälper till på forumet tror jag också uppskattar att inte bli manipulerade.

Så, återkom med status nu så kan vi nog hjälpas åt att få ordning på din central.
 
  • Gilla
Panor82 och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
T tompaah7503 skrev:
Hur går det? Hoppas att du inte suttit i stearinljusets sken eller än värre, råkat ut för en elrelaterad olycka.
Ja, jag undrar också lite. TS har inte varit inloggad sen lunch-tid igår. Kan ju dock läst oinloggad ...

T tompaah7503 skrev:
Tror dock att ärlighet håller längst, om det är du själv som installerar så bara säg det, så blir det inte så konstigt och så många förvirrade inlägg. De som hjälper till på forumet tror jag också uppskattar att inte bli manipulerade.
Ja du skrev detta bättre än mig. Jag lät nog lite kort och tvär, tror jag.
Men jag menade ungefär detta, att det är bättre att köra med öppna kort, så blir det inte så krångligt och konstigt då man försöker hjälpa.
Vi har ju trots allt lotsat en och annan genom relativt komplicerade installationer, för denne komplicerade, så det i slutänden blivit riktigt bra.
Visst tar det lite tid vägen dit, om grundkunskapen om elinstallationer är låg, men vill bara den hjälpbehövande lära sig, har ett sug i att förstå, så brukar det gå vägen och bli bra till sist.

Vi är inte elpoliser här, men vi vill gärna att det som utförs (oavsett av vem) blir bra och framförallt säkert.
 
  • Gilla
Immobil och 2 till
  • Laddar…
Svårt att se, men visst verkar det vara 1,5 mm2 som går in/ut på den vänstra 16A-brytaren? Den till höger ser kanske ut som 2,5 mm2 iaf.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja, jag undrar också lite. TS har inte varit inloggad sen lunch-tid igår. Kan ju dock läst oinloggad ...


Ja du skrev detta bättre än mig. Jag lät nog lite kort och tvär, tror jag.
Men jag menade ungefär detta, att det är bättre att köra med öppna kort, så blir det inte så krångligt och konstigt då man försöker hjälpa.
Vi har ju trots allt lotsat en och annan genom relativt komplicerade installationer, för denne komplicerade, så det i slutänden blivit riktigt bra.
Visst tar det lite tid vägen dit, om grundkunskapen om elinstallationer är låg, men vill bara den hjälpbehövande lära sig, har ett sug i att förstå, så brukar det gå vägen och bli bra till sist.

Vi är inte elpoliser här, men vi vill gärna att det som utförs (oavsett av vem) blir bra och framförallt säkert.
Hempulad el, alla gånger detta. från #1 där TS skriver ”med jordfelsbrytare tror jag det hette. ”
Till att göra inlägg om fas, jfb, nollskena och spänning i rätt sammanhang b.l.a.
TS kanske lär sig snabbt, men jag tror som ni andra, det är ingen elektriker som är där och gör jobbet.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Hur går det för den unge elektrikern?
 
I Intresserad22 skrev:
Hur går det för den unge elektrikern?
Kanske hen har strömavbrott? ;) Vi får iaf hoppas att hen inte ligger på sjukhus/bårhus.

Men stämmer in med andra; kör med öppna kort. Visst en del kommer svara därefter men en överhängande del försöker hjälpa så gott det går.
 
Lite synd att denna tråd tvärdog och att vi aldrig fick svar på om det var så att TS höll på med hempulada el. :crysmile:
 
Magnus E K
Jag gillade i alla fall meningen "Slå ifrån huvudströmbrytaren på mätartavlan vid rengöring av vägg- och taklampor eller när våningen lämnas för någon längre tid." på den gamla informationsskylten. Hade de inte kylskåp på den tiden? Eller eller "någon längre tid" så pass långt att man alltid tömde det innan?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.