Jag har en jordfelsbrytare som bryter strömmen titt som tätt. Det som ligger avsäkrat på den är all utomhusbelysning. Felet kommer när det blåser och regnar. Då slår den till, väntar jag nån timme så funkar det tills regnet kommer igen.

Jag blir galen, har felsökt å felsökt men hittar vad som orsakar. Kan man mäta sig fram på något sätt?

Isolationsmäta, jag brukar gå till halva ”slingan” av utomhusbelysningen och mäta där på bägge håll så vet du om det är i början eller i slutet. Problemet är att det mest sannolika är att det är vatten som letar sig in i någon av armaturerna och då behövs det felsökas just när de regnar och blåser tyvärr. Finns inget vatten som leder över en liten felström så finns heller inget fel. Kanske kan mäta en skillnad i värdena om det inte torkat upp helt men ingen säkerhet alls.
Jordfel är jobbiga

• Gilla
mb77tyson
  • Laddar…
C
M mb77tyson skrev:
Jag blir galen, har felsökt å felsökt men hittar vad som orsakar. Kan man mäta sig fram på något sätt?
Fixade ett liknande problem hos oss härom månaden, med skillnaden att vi inte har någon jordfelsbrytare och att säkringen istället gick vid dåligt väder :seenoevil:

Du kan ju alltid testa att resistansmäta, men för att mäta sig fram till felet behöver du förmodligen en isolationsprovare som ju de flesta tyvärr inte har liggande i verktygslådan. Sen frilägger man gruppledningen i centralen och isolationsmäter den, sen jobbar man sig fram genom förgreningarna på ledningen, koppla ur dem och mäter upp respektive gren tills man lokaliserat felet/felen.

I mitt fall var det en konsol till ett entrétak som helt sonika monterats rakt över en utanpåliggande ledning till en ytterbelysning. Ledningen var helt mosad och konsolen har förmodligen varit strömförande sedan 50-talet :surprised:...
Sen identifierade vi också några armaturer med söndertorkade packningar där det kommit in smuts i kopplingsutrymmet. Det räcker för att det skall bli dåliga värden.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Man måste älska denna grupp. Tack, inte ens närheten av att bli dumförklarad heller.

skall se om man kan få låna en isolationsprövare, eller ännu bättre är kanske att låna in en elektriker

• Gilla
Mathiasffs
  • Laddar…
C
M mb77tyson skrev:
skall se om man kan få låna en isolationsprövare, eller ännu bättre är kanske att låna in en elektriker
Är nog inte fel att "låna in" en elektriker i detta fall.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.