Fast kravet är 60cm från badkarskanten. Regeln finns för att man inte ska kunna stå i badkaret och nå t.ex. ett uttag. Regeln med 120cm gäller för dusch där tydlig avskärmning saknas. Ett jordat, petskyddat uttag skyddat av JFB för personskydd får sitta där. Sen att man kan ta loss duschmunstycket och spruta på uttaget spelar mindre roll. Det kan man ju göra även om uttaget sitter 120cm från duschmunstycket.

Gällande rakuttag så ska de numera matas via Isolertrafo, separerad från jord, högsta spänning 230V, Max uttagbar effekt, 50VA. Dessa uttag får placeras i område 1.

D
V Volvo-racer skrev:
Har ett 110 V uttag i badrummet som jag skulle vilja byta till ett vanligt 230v uttag.

Men jag vet inte riktigt hur jag ska lösa det estetiska.

Själva transformatorn sitter bakom uttaget så det är ett ganska stort hål som ska täckas och alla uttag jag hittat som är IP klassade är för små. Hur ska jag göra för att det ska bli snyggt? Den enda lösningen jag har för tillfället är att sätta ett standard uttag med 4 uttag. Det är i princip bara det som täcker hela öppningen men det känns inte särskilt ändamålsenligt.

Sitter jordfelsbrytare idag i huset därav vill jag ha ett vanligt uttag istället.
Det finns att köpa rätt dyra 230V-uttag som är lika stora som rakapparatsuttagen var.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.