Min grannes spishäll gick inte att starta så jag tog en titt och hittade rätt snabbt felet.
Huset är 2.5 år gammalt och byggt helt och hållet av en stor leverantör. Garantin har ju egentligen gått ut på huset nyligen men jag tycker att uttaget ser hemskt ut. Tom skruven på jord är ju helt rostig.
Området runt uttagen på väggen är helt fritt från smuts eller fett. Kåpan hade inget fett eller annan vätska på sig heller.
Rostiga och brända skruvar på ett öppnat elektriskt vägguttag, indikerar skada eller fel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad kan ha orsakat detta? Ok att en fas bränner av men alla skruvar ju ut att ha varit med om kriget. Jag kollade hos mig själv och den ser ju ut som ny
Rostig skruv på jord och slitage på elkopplingar inuti en spishälls eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns det något att hämta från husbyggaren eller skall vi släppa det?

• Wow
etompau
  • Laddar…
En teori är väl att det kolat rejält och det ev bildats nå syror som angripit naken metall. Det kanske har börjat för länge sen med en dåligt ansluten ledare som kanske belastats mest dessutom och så har det legat och pyrt länge. Antagligen så är det bara byta ut och gå vidare i livet.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…

Bästa svaret

Mikael_L
Jag antar att det är L2 som haft dålig kontakt, kanske dåligt åtdragen eller så.
Och sen när PVC-plasten i kabelisoleringen bränns sådär så bildas en liten mängd saltsyra, som har frätt och missfärgat andra metallytor.

Vill man undersöka detta så rör man inte alls själva skruven för L2, utan tar ut uttaget utan att röra denna skruv.

Sen undersöker man först av allt hur åtdragen den öht verkar. Ibland ser man direkt att en sån skruv är glömt helt och hållet att dras åt.
Eller som när jag undersökte ett uttag som brunnit som en kollega satt upp, han hade fått kabeln på fel sida om kontaktblecket. :)

Lärdom gjord: provdra alltid i den ledaren man anslutit. !!

edit:
Jag ser det som troligast att det var dålig anslutning av den svarta kabeln (L2), som gett kraftig värmeutveckling och sen detta resultat till sist. Det är precis så här det brukar gå till, och se ut.

I så fall egentligen ett fel från elfirman, men kanske svårt/jobbigt att driva ifall de trilskas.
Vore det jag, så skulle jag varit där dagen efter med ny FK och nytt uttag och samtidigt skämts ögonen ur mig.

• Gilla
torbeno och 2 till
  • Laddar…
Där är ju fortfarande ansvarstid på bygget i åtta år till. Hör med firman, lär ju vara svårt att hävda att dom inte felat vid installationen här.

• Gilla
byggarätt och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle nog prova att anmäla det till entreprenören. Om du vet vilken elfirma det är så kanske det kan vara läge att förenkla genom en direktkontakt. En seriös firma fixar ett sådant fel med rodnande ansikte bums.

• Gilla
torbeno
  • Laddar…
Tack för alla svar. Jag vet vad firman heter så skall kolla med dem

jag blir lite fundersam. Om man tittar på båda bilderna, så har skruvklämmorna använts på två olika sätt. man har lite blandat gått in med tråden från utsidan rakt in, eller på tvären under hissklämman.På det brända uttaget ser man att tråden under den brända, är dragen utifrån och in, och ser ut att ha tveksam kontakt. Men det ser ut som den brända tråden har kommit in från sidan i klämman.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Hissklämman fungerar lika åt bägge hållen, jag tror att man av misstag lagt tråden under hissklämman och inte kollat att tråden sitter fast.

Ja inte ens elektriker är felfria.........de är bara människor de också.

• Wow
KA-1
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Absolut. Tanken var ju om de skulle kunna tänka sig att bjuda på nytt uttag och montaget av detta. Förväntade livslängden på ett eluttag är ju längre än 2,5 år.

S Stefan1972 skrev:
Jag håller i princip med. Med reservation för att vi inte vet säkert vad som blivit fel här:

Det ser ju rätt tydligt ut att detta handlar om dålig kontakt mellan ledningen och kopplingen. OM det är så, så har elektrikern gjort två fel på en och samma koppling här. Då har man dels inte lyckats få in tråden ordentligt i kopplingen, dels inte provat monteringen genom att rycka i tråden.

Då ligger det väldugt nära till hands att misstänka att den elektriker som gjort detta, fuskar med kontrollen i största allmänhet. Att göra misstag är mänskligt, men att inte utföra de tester som skall avslöja de mänskilga misstagen är oförsvarligt.

Visst kan man tänka sig att även en bra elektriker, gör ett misstag ex. på var 1000e koppling, och råkar missa att göra kontrollen också en gång per 1000. Men sannolikheten att det skall vara just den här kopplingen som dels görs fel, dels missas i kontrollen känns extremt låg.

• Gilla
torbeno
  • Laddar…
Tog kontakt med elfirman och de kom och kliade sig lite i skägget och funderade en stund på varför det blivit som det blev. Bytte utan minsta knot utan att ta betalt. Snyggt agerat av dem och tack för hjälpen här med att reklamera ärendet. (Jag fick dessutom en bullpåse av min granne som tack)

Grannen hade ju först anmält till tillverkaren av spishällen då han trodde att den var sönder, de hade över 2 veckors väntetid (och hade ju inte löst ärendet heller)

• Gilla
Stibbadrill och 2 till
  • Laddar…
torbeno torbeno skrev:
Tog kontakt med elfirman och de kom och kliade sig lite i skägget och funderade en stund på varför det blivit som det blev. Bytte utan minsta knot utan att ta betalt. Snyggt agerat av dem och tack för hjälpen här med att reklamera ärendet. (Jag fick dessutom en bullpåse av min granne som tack)

Grannen hade ju först anmält till tillverkaren av spishällen då han trodde att den var sönder, de hade över 2 veckors väntetid (och hade ju inte löst ärendet heller)
Nä det enda som hade hänt var väl en saftig faktura på att de kanske åkt ut och felsökt en strömlös häll..............

tommib
Kul att höra om en firma som tar sitt ansvar. Snyggt.

B
torbeno torbeno skrev:
Jag kollade hos mig själv och den ser ju ut som ny
[bild]
Det ser ut som att L3-stiftet på stickkontaken mördat motsvarande bleck i ditt uttag (dvs inget med grannens uttag att göra). Kanske läge att byta ditt uttag också?

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.