Jag har en fråga ang. utanpåliggande el. Vi håller på med renovering. Tänkte ha utanpåliggande el men slippa dom fula sladdarna. Kan man då använda mjuka kopparrör att dra elsladdarna i, som en snygg detalj. Jag vet att det ska göras av utbildad elektriker men jag vill bara höra mig för först.
Ja, i princip går dom väl som skyddsrör men man måste använda mantlad kabel, kopplingstråd/FQ förlägger man i rör av isolermaterial.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Du var inte nöjd med svaret här: https://www.byggahus.se/el/fraga-experten/utanpaliggande-el.360873/ ?
Tror att svaret du fick där faktisk är det rätta. 8mm rör är för klent. Det är ingen slump att VP-rör och slang är 16mm, och där ska FK/FQ dras vilket är enklare än att dra någon form av mantlad kabel.
Mjuka rör är dessutom just mjuka så det är svårt att få de raka och därmed snygga.
Dra en infälld installation och låt sedan dina kopparrör vara just dekoration, eller dra en snygg utanpåliggande installation och skippa kopparföremål helt.
Mjuka rör är dessutom just mjuka så det är svårt att få de raka och därmed snygga.
Dra en infälld installation och låt sedan dina kopparrör vara just dekoration, eller dra en snygg utanpåliggande installation och skippa kopparföremål helt.
Om dom tycker koppar rör snyggt så är det väll inte din ensak att säga annat. Mitt tips är att köpa grövre rör t.ex 12mm funkar nog alldeles utmärkt. Sen vid börjar osv så får man ju försöka kröka röret lite snyggt!M MatCan skrev:Tror att svaret du fick där faktisk är det rätta. 8mm rör är för klent. Det är ingen slump att VP-rör och slang är 16mm, och där ska FK/FQ dras vilket är enklare än att dra någon form av mantlad kabel.
Det kan möjligen fungera med 15mm kopparrör, och sen EXLQ eller EXQ. Och kabelsmörja i, och böjarna har en minsta radie på typ 5-8 cm.
Jag tror inte det blir vackert. Håller med om vad andra skrivit, gör elinstallationen för sig och sätt sen kopparrör som dekoration enbart, på det sätt du vill, sen, fri att välja vilken diameter som helst och vilken bockradie som helst.
Jag tror inte det blir vackert. Håller med om vad andra skrivit, gör elinstallationen för sig och sätt sen kopparrör som dekoration enbart, på det sätt du vill, sen, fri att välja vilken diameter som helst och vilken bockradie som helst.
Absolut och det var därför jag föreslog att dra en infälld installation och sedan använda kopparrör enbart för dekoration. Då får Ts det bästa av två världar, en elinstallation som följer praxis och det utseende Ts vill ha.S Smurfen1337 skrev:
https://www.koppar.com/teknik-produkter-2/produktsortiment/S Smurfen1337 skrev: