Inne på tredje varmvattenberedaren på 20 år, ena bytet var dock framförallt för att öka kapacitet. Men denna är dock inte mer än 5-6 år gammal. Nu går emellertid säkringarna här så något är fel. Värmare ska i dessa metro inte ha kontakt med vattnet. Anod inte bytt, korkat då jag känt till men inte åtgärdat som sig bör. Diverse tips, om ditt o datt men osäker på tillförlitligheten.
Skruvade av bottenplatta och hittade det här spånet på plattan??
Inget konstigt här direkt, ska väl vara värmeelement i mitten, får väl skruva av o checka av den också. Vad och var är relevant att mäta här egentligen?
Någon med erfarenhet här som har några tips om vad det kan handla om?
Skruvade av bottenplatta och hittade det här spånet på plattan??
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inget konstigt här direkt, ska väl vara värmeelement i mitten, får väl skruva av o checka av den också. Vad och var är relevant att mäta här egentligen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon med erfarenhet här som har några tips om vad det kan handla om?
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Mät resistans i elementet, med minst en av anslutningarna till den bortkopplad (och spänningen bruten). Den ser ut att gå på två faser, så du måste bryta alla säkringar till den.
Mär även resistans mot jord (plåthöljet) från resp. anslutning till elementet.
Resistansen i elementet borde vara ca 50 ohm. Resitsans mot jord bör vara oändlig.
Har du en jordfelsbrytare som täcker den här gruppen, löser den ut? Om den löser ut så har du kortslutning mot jord.
Mär även resistans mot jord (plåthöljet) från resp. anslutning till elementet.
Resistansen i elementet borde vara ca 50 ohm. Resitsans mot jord bör vara oändlig.
Har du en jordfelsbrytare som täcker den här gruppen, löser den ut? Om den löser ut så har du kortslutning mot jord.
Bästa svaret
Lite långt , jag har delar till den , Felet är i steatitpatronen , blir liksom flagor som lägger sig till jord och JFB löser samt att säkring kan lösa , lossa tamparna på den och den stora muttern så kommer patronen rakt ner .
håll i patronen med handen när du tar bort blecket ( är lite tyngd på den ) ev. flagorna ramlar ut , du får kolla så inte den tråd som sitter i mitten på den har smält och gått av .
Har du tur kan du sätta tillbaka patronen och det fungerar
håll i patronen med handen när du tar bort blecket ( är lite tyngd på den ) ev. flagorna ramlar ut , du får kolla så inte den tråd som sitter i mitten på den har smält och gått av .
Har du tur kan du sätta tillbaka patronen och det fungerar
Det här är en klassiker med Metros beredare; det är steatitelementet som leder över ström till dyktuben den är instucken i. Alla symptomen stämmer, slumpmässigt lösande jordfelsbrytare över en längre tid som slutligen eskalerar och leder till total kortslutning och att säkringarna går.
Det finns ett antal trådar om detta. T ex:
https://www.byggahus.se/forum/threads/metrotherm-problem-med-steatitelement.264141/
Japp det är en enda mutter som håller steatitelementet på plats med ett bleck:
Det finns ett antal trådar om detta. T ex:
https://www.byggahus.se/forum/threads/metrotherm-problem-med-steatitelement.264141/
Japp det är en enda mutter som håller steatitelementet på plats med ett bleck:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Exempel på var reservdel kan köpas billigt. Det är klokt att ha en extra liggandes så att man inte står utan varmvatten under en långhelg:
https://www.rinkabyror.se/artikel/metro-steatitelement-55-300l/
https://www.vvsochbad.se/Reservdela...ro-vaermepatron-till-55-300-liter-205635.html
https://www.rinkabyror.se/artikel/metro-steatitelement-55-300l/
https://www.vvsochbad.se/Reservdela...ro-vaermepatron-till-55-300-liter-205635.html
Det klokaste är att inte installera dessa beredare.
Erfarenhet. De håller inte. Inte speciellt billiga heller.
Och vilka erfarenheter har du av dessa då , dom används mest där det finns risk för kalkpåfällning på patroner som sitter direkt i vattnet , och dom som har det är bara skräp när det finns kalk , hur man otur så håller en sådan patron ca 1 år för att den spricker när kalkmängden blir för stor .
Så det med att racka ner på en produkt på det sättet är inte bra
Så det med att racka ner på en produkt på det sättet är inte bra
Jag har felsökt ett antal som varit 4-5 6 år bara, kass element, trasig termostat. Det ska inte gå åt några reservdelar på en beredare som inte ens passerat 10 år. Plus då alla trådar med varmvattenberedarproblem här, 12 fall av 10 så är det en Metro.
Låt bli skiten.
Låt bli skiten.
