Mitt i julstöket (och monsunregn) fick då ytterbelysningen för sig att skapa jordfel tillräckligt stort för att bryta JFB'n.
Jag har haft elektrikern här men han kunde inte hitta någon specifik armatur (det är totalt 10 lampor och tre uttag) som gav jordfel, bara fler små så han sa att antingen finns det någon dosa eller annat "gömt" eller så att alla små jordfel tillsammans "förvärrar" det totala jordfelet... Sen har kyl, frys och värmepump något litet jordfel också som lägger till... (och ja, det är ett medvetet val att ha dem bakom JFB!)

Hursom så löste han det genom att nu lägga en extra enfas 16A JFB med en 10A säkring i serie efter vilket jag då tyckte var en smart lösning eftersom ju kabelarean är 1,5kvmm men nu funderar jag om det är ok?

Det är ju en tillfällig lösning förstås eftersom jordfelet måste hittas men eftersom den 16A JFB (30mA) håller kan det inte röra sig om något större...

Det är nått mysko med din beskrivning. JFB är 25A - 40 A - 63 A. (och 30 mA).
Så endera har han satt en PERSONSKYDDSAUTOMAT (som kan vara 16 A) och sedan en 10A säkring. Men det låter som en mycket udda lösning.
Troligare en 25 A JFB och en 10 A säkring.

En PERSONSKYDDSAUTOMAT då, enfas 16A är den...

Det blev en temporär lösning med vad han hade med sig, funderade mest att det fungerar som det ska...

anders07 anders07 skrev:
En PERSONSKYDDSAUTOMAT då, enfas 16A är den...

Det blev en temporär lösning med vad han hade med sig, funderade mest att det fungerar som det ska...
En personskyddsautomat är ju JFB och säkring kombinerat i ett, och att då sätta en 16A PSA med en 10A säkring efter skulle jag nog klassa som en godkänd nödlösning om det är vad som finns att tillgå. Men bör åtgärdas då tex med en 10A PSA.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.