1 662 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Elgolvvärme flytspackel - maxbygghöjd
Hej,
Är på gång att lägga elgolvvärme från GVB i hallen.
För att komma upp i nivå med anslutande golv skulle jag behöva komma upp ca 19-20 mm.
Läser jag på GVBs sida är rekommenderad bygghöjd med flytspackel 8-10 mm (se nedan).
Kabellängd: 82m, Effekt: 985 W,
Kabeltjocklek: ca 4mm, Rek. bygghöjd med flytspackel: 8-10mm.
Vad innebär det om jag skulle flyta 20 mm? Trögare uppvärmning eller rent av problem med golvvärmen?
Underlaget är golvspån.
Länk till GVB: https://golvvarmebutiken.se/Elektri...lar-12Wm/GVB-Kabelkit/GVB-Värmekabel-985w.htm
Tack
Vh
Är på gång att lägga elgolvvärme från GVB i hallen.
För att komma upp i nivå med anslutande golv skulle jag behöva komma upp ca 19-20 mm.
Läser jag på GVBs sida är rekommenderad bygghöjd med flytspackel 8-10 mm (se nedan).
Kabellängd: 82m, Effekt: 985 W,
Kabeltjocklek: ca 4mm, Rek. bygghöjd med flytspackel: 8-10mm.
Vad innebär det om jag skulle flyta 20 mm? Trögare uppvärmning eller rent av problem med golvvärmen?
Underlaget är golvspån.
Länk till GVB: https://golvvarmebutiken.se/Elektri...lar-12Wm/GVB-Kabelkit/GVB-Värmekabel-985w.htm
Tack
Vh
Bästa svaret
Det innebär i princip ingenting förutom att du får ett stabilare golv och jämnare värme i golvet.
Såklart blir det också lite lite trögare, men det är ingen nackdel i detta fallet skulle jag säga, snarare en fördel.
Såklart blir det också lite lite trögare, men det är ingen nackdel i detta fallet skulle jag säga, snarare en fördel.
Och eftersom golvgivare verkar vara ett tillbehör så rekommenderar jag att du även köper den. Slingan går att styra med en "vanlig" termostat men får då en mycket sämre funktion med växelvis heta och kalla golv.
Inga nackdelar med mer flyt. Min golvbrunn (Unidrain) kräver t.ex. 20 mm i lägsta punkt. Mitt badrum kommer därmed ha ca 30-35 i högsta punkten.
Du får bättre värmefördelning och mer värmelagrande material.
Du får bättre värmefördelning och mer värmelagrande material.
Yes golvgivare ska på plats. Dock är jag lite sugen på å köra på en från heatit (se nedan) för att få med den i min hemautomation.E elmont skrev:
Har för mig att jag läst någonstans att det inte ska vara så noga med termostat/givare från samma tillverkare? Så vad tror du, skulle heatit kunna funka tillsammans med kabel från GVB?
vh
perfekt! Var lite orolig att jag skulle behöva börja mecka med undergolvet istället för att flyta lite extra. Tack för snabb hjälp!V vectrex skrev:
Det är givarens värde som spelar roll inte termostates fabrikat. Men för att veta måste man nog lusläsa dom olika fabrikatens värde på givare samt termostaterna "funktioner".
Ps
Se även till att slangen/röret till golvgivaren inte har några tvära böjar samt att rör/slang är ordentligt fastsatt så att du har möjlighet att byta givare i framtiden OCH att slangen/röret ät tätt i slutändan så att det inte rinner in spackel/betongvatten i röret.
Ps
Se även till att slangen/röret till golvgivaren inte har några tvära böjar samt att rör/slang är ordentligt fastsatt så att du har möjlighet att byta givare i framtiden OCH att slangen/röret ät tätt i slutändan så att det inte rinner in spackel/betongvatten i röret.
Klicka här för att svara