Är det med möjligt att med stöd av elinstallationsreglerna bygga ett eget godkänt kopplingsutrymme.

Ja vist, det är bara att följa dom regler som finns, och OM frågan skulle uppstå, kunna visa att reglerna följs.

Finns ju många färdiga apparatskåp från små till stora.
Om du ger en hint om storlek och varför så kanske vi kan lotsa dig.

Protte

E elmont skrev:
Ja vist, det är bara att följa dom regler som finns, och OM frågan skulle uppstå, kunna visa att reglerna följs.
Vad bra, Jag har försökt att hitta reglerna kring detta i eftermiddag utan framgång . Vet du I vilket kapitel de finns?

prototypen prototypen skrev:
Finns ju många färdiga apparatskåp från små till stora.
Om du ger en hint om storlek och varför så kanske vi kan lotsa dig.

Protte
Tack för förslaget men jag har bestämt mig för att bygga ett själv om det är möjligt, på ett regelrätt sätt

Så vitt jag förstår så finns inga andra "regler" än att det ska vara säkert "för person och egendom". Det är inte så att man specar hur saker skulle vara utförda, utan det ska vara säkert. Hur du löser det är upp till dig som tillverkare. Och det är där som man kan vara tvungen att visa att "det" är säkert och varför det är säkert. Så det kräver att man vet vad man sysslar med om man konstruerar nått.
Det behöver man inte tänka på om man köper nått som är färdigt.
Som Protte skriver så finns det en mängd av olika storlekar och varianter att köpa.

Någon materielstandard hittar du inte i elinst.reglerna.
Däremot i SS-EN 60670.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Så vitt jag förstår så finns inga andra "regler" än att det ska vara säkert "för person och egendom". Det är inte så att man specar hur saker skulle vara utförda, utan det ska vara säkert. Hur du löser det är upp till dig som tillverkare. Och det är där som man kan vara tvungen att visa att "det" är säkert och varför det är säkert. Så det kräver att man vet vad man sysslar med om man konstruerar nått.
Det behöver man inte tänka på om man köper nått som är färdigt.
Som Protte skriver så finns det en mängd av olika storlekar och varianter att köpa.
Tack det låter som ett förnuftigt och bra svar. Jag vet att det finns många lådor och skåp av olika storlekar. Vad anser ni om det här montaget?
Elcentral med öppet skåp där en persons händer justerar kablar och komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

snaggletooth snaggletooth skrev:
Någon materielstandard hittar du inte i elinst.reglerna.
Däremot i SS-EN 60670.
Tackar. Den ska jag läsa så fort jag får fatt på den

P Per72 skrev:
Tack det låter som ett förnuftigt och bra svar. Jag vet att det finns många lådor och skåp av olika storlekar. Vad anser ni om det här montaget?
[bild]
Det ser naket ut
Även om du kan låsa dörren till utrymmet så är det inte bra att alla trådar och kopplingar ligger så öppet
Med en kapsling över säkringar och normapparater är det ok
Men det är kanske det som är meningen?
Om det var själva utrymmet där centralen sitter så är det ok så länge du inte har lös fk i utrymmet

U Uffe A skrev:
Det ser naket ut
Även om du kan låsa dörren till utrymmet så är det inte bra att alla trådar och kopplingar ligger så öppet
Med en kapsling över säkringar och normapparater är det ok
Men det är kanske det som är meningen?
Om det var själva utrymmet där centralen sitter så är det ok så länge du inte har lös fk i utrymmet
Även fast centralen sitter dikt monterad på träskiva?

• Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Låser du dörren till utrymmet och det är bara du som kan öppna den så kan det kanske vara ok.
Men jag menar att det ska finnas beröringsskydd över hela installationen
Ett alternativ är att sätta ett plastskydd med utstansade hål för normapparater så att allt är täckt.
Jar inte lusläst regelverket men det jag ser är inte ok enligt mig
Gör om gör rätt

• Gilla
erik_qwerty
  • Laddar…
S
P Per72 skrev:
Även fast centralen sitter dikt monterad på träskiva?

Där tror jag vi kommer in på centralens utformning. Det finns en viss typ av normkapslingar med en löstagbar baksida, med baksidan på plats så ska det var OK att montera dikt trä. Men det där montaget ser fel ut. Kan inte kolla paragraferna nu då jag sitter illa till.

• Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Låser du dörren till utrymmet och det är bara du som kan öppna den så kan det kanske vara ok.
Men jag menar att det ska finnas beröringsskydd över hela installationen
Ett alternativ är att sätta ett plastskydd med utstansade hål för normapparater så att allt är täckt.

Jar inte lusläst regelverket men det jag ser är inte ok enligt mig
Gör om gör rätt
Inte enligt mig heller . Själv är jag skeptisk till montaget mot brännbart material

S SueCia skrev:
Där tror jag vi kommer in på centralens utformning. Det finns en viss typ av normkapslingar med en löstagbar baksida, med baksidan på plats så ska det var OK att montera dikt trä. Men det där montaget ser fel ut. Kan inte kolla paragraferna nu då jag sitter illa till.
Med bakstycket på plats är det garanterat okej ... men utan, nja .

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.