3 632 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
Konvertera till 350V hemma?
Läste i Ny Teknik att serverhallar kan spara upp till 30% på energiförbrukningen genom att använda 350V likspänning.
Det påstås att dom flesta datorer fungerar utan problem med 350V likspänning.
Kan tänka mig att datorer fungera med likspänning men var uppstår den minskade energiförbrukningen? Ökningen av verkningsgraden om man matar likriktaren med likström måste vara försumbar. Vidare måste nätspänningen omvandlas till 350V likspänning.
Det står också att likspänning kan fördelas mellan byggnader och i byggnader beroende på hur stort energibehovet är för tillfället, vilket är mycket svårare med växelspänning. Jag förstår inget av det.
Dom tycker också att det är enkelt att ansluta solceller och batterier till ett likspänningsnät. Kan det vara där den 30% vinsten är?
Varför använda 350V? 325V verkar vara ett naturligare val.
Det påstås att dom flesta datorer fungerar utan problem med 350V likspänning.
Kan tänka mig att datorer fungera med likspänning men var uppstår den minskade energiförbrukningen? Ökningen av verkningsgraden om man matar likriktaren med likström måste vara försumbar. Vidare måste nätspänningen omvandlas till 350V likspänning.
Det står också att likspänning kan fördelas mellan byggnader och i byggnader beroende på hur stort energibehovet är för tillfället, vilket är mycket svårare med växelspänning. Jag förstår inget av det.
Dom tycker också att det är enkelt att ansluta solceller och batterier till ett likspänningsnät. Kan det vara där den 30% vinsten är?
Varför använda 350V? 325V verkar vara ett naturligare val.
Har du en länk till artikeln? Jag har läst om det förr och tror att det handlar om reservkraft. Har man en UPS så har man likspänning i batterierna som skall omvandlas till växelspänning. Den omvandlingen sker med förluster och den är onödig eftersom det ändå skall likriktas det första som händer i datorn. Högre spänning ger lägre ström vilket minskar förlusterna. Spänningsaggregat är ofta dimensionerade för att tåla 265VAC vilket är 15% överspänning vid 230V. Det ger 375VDC. Så 350VDC har lite marginal fortfarande. 30% låter mycket. Det kan ju vara en optimistisk bild av någon maximal besparing.
Det man sparar in är förluster i nätaggregaten. I en normal villa finns inte den mängden nätaggregat med de effekterna att det är motiverat med en sån ombyggnad.
Tänk på att prylar som inte drivs via nätaggregat troligen inte funkar/funkar sämre med likspänning. Motorer avsedda förvväxelspänning funkar inte alls och värmeelement avsedda för 400V kommer få mycket lägre effekt.
Tänk på att prylar som inte drivs via nätaggregat troligen inte funkar/funkar sämre med likspänning. Motorer avsedda förvväxelspänning funkar inte alls och värmeelement avsedda för 400V kommer få mycket lägre effekt.
useless skrev:
Det man sparar in är förluster i nätaggregaten. I en normal villa finns inte den mängden nätaggregat med de effekterna att det är motiverat med en sån ombyggnad.
Men hur funkar det med en dator? Sist jag kollade så konverterade nätaggregatet inte till 350V DC.
Visst borde det fungera för prylar, där nätaggregatet börjar med att likrikta inkommande 230V växel, men att skaffa ett speciellt sådant nät hemma är väl inte så bra? De flesta strömbrytare o liknande apparatur är väl designad för just växelspänning, så det kan ju bli svåra problem med svårsläckta ljusbågar om man försöker köra likström genom dem.
Vanligen konverterar den inte till till 350VDC utan till 325VDC. Det är nära nog för att det skall fungera med 350VDC också.F fsn skrev:
Den 30-procentiga minskningen i Karlstad tillskrivs uttryckligen solcellerna i kombination med likströmmen utan att ange några inbördes storlekar. Projektet i Uppsala handlar såvitt jag förstår om att minska effektbehovet genom att koppla ihop flera byggnader. Alltså att spara effekt och inte energi.L LabanW skrev:
Förutom de fördelar som redan nämnts med likspänning, så sparar man en del utrymmeskrävande komponenter i servrar/serverrack/serverblad - utrymme som kan optimeras till annat. Växelspänning levererar ju som bekant alltifrån mycket till ingen alls energi under en period. Luckan måste fyllas upp med antingen magnetisk (induktans) eller elektrisk (kondensator) buffert som tar förhållandevis mycket plats. Övriga kraftkomponenter (t.ex. faskorrigering) tar också förhållandevis mycket utrymme och behöver kyla som också kan optimeras till annat.
Ja, i det fallet sparar man ju förstås ingenting i serveränden - det har du ju rätt i.
Likväl är det ju en bidragande drivkraft för trenden som sådan. Större serverar har ju option med DC (från 250V upp till 380V - varierar lite). Option med 48V DC har funnits sedan långt tillbaka men ledningsarean blev liksom lite ohanterbart stor till slut.
Likväl är det ju en bidragande drivkraft för trenden som sådan. Större serverar har ju option med DC (från 250V upp till 380V - varierar lite). Option med 48V DC har funnits sedan långt tillbaka men ledningsarean blev liksom lite ohanterbart stor till slut.
Klicka här för att svara