Hej,

En dimmer till våra infällda halogenspottar gav upp, verkar vara ett mekaniskt fel i själva tryckknappen. Så det är dags att hitta ny.

Är märkt LEXEL AD600UT. Googling på det ger inte mycket träffar men verkar vara numera Schneider Trend
Är märkt 60-600 VA medan trafon är märkt 11.4-300 VA

En gammal, dammig dimmer för halogenspottar märkt med "MAXEL BELYSNING AB" och specifikationer "230/240V - 50Hz, 11,4V - 300VA".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En trasig LEXEL AD600UT dimmer för halogenspottar med synlig mekanisk skada på tryckknappen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan man ersätta dimmer med en sån här?

https://www.hornbach.se/shop/SCHNEI...tor-vit-1370640/5565271/artikel-detaljer.html

Eller bör man ersätta med en 630W dimmer?

https://www.hornbach.se/shop/SCHNEI...tor-vit-1370680/5565274/artikel-detaljer.html

tommib
Jag hade nog satsat på den senare även om den är bra mycket dyrare. Det kan gå med den första men det är lite på gränsen med den trafon du har (om än rätt sida av den).

• Gilla
LarsAndre
  • Laddar…
Jag funderar på om det där verkligen är en elektronisk transformator. Kolla vad det är för dimmer och transformator. En dimmer för elektronisk trafo kommer inte fungera om det där är en järnkärnetransformator. Skadar inte att kolla en extra gång.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Jag funderar på om det där verkligen är en elektronisk transformator. Kolla vad det är för dimmer och transformator. En dimmer för elektronisk trafo kommer inte fungera om det där är en järnkärnetransformator. Skadar inte att kolla en extra gång.
Hur avgör jag det? Den informationen jag har är det som syns på bilderna.. Trafon är tung som ett as, så det kanske kan vara järnkärna? :crysmile:

Är det en elektronisk trafo? Ser mer ut som en järnkärnetransformator. Då behöver du en passande dimmer.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
En dimmer som är gjord för resistiv last (som den jag länkade) bör väl fungera med järnkärnetrafo? Eller har jag missuppfattat?

L LarsAndre skrev:
En dimmer som är gjord för resistiv last (som den jag länkade) bör väl fungera med järnkärnetrafo? Eller har jag missuppfattat?
Nej, en järnekärnetrafo är induktiv, glödljus är en typisk resistiv last. Du behöver en dimmer där det står att den är avsedd för just järnkärnetrafo. Bilderna uppe till vänster på bef. Dimmer vittnar också om detta.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
tommib
Ah.... jag var för snabb där.

Jag misstänker att det där är en järnkärnetrafo baserat på den lilla symbolen (T med en spole runt) uppe till höger på trafon. Det och dess storlek.

Ja det är ingen tvekan om att det är en konventionell trafo dels symbolen nere till vänster dels referensen till EN-standarden. Så se upp med rätt dimmer som sagt, typen bakkant är inte rätt som det verkar vara i länkarna tidigare.

tommib
Sidofråga:

Symbolen nere till vänster på trafon är väl symbolen för isolationstrafo (ringar med streck igenom). Är detta bara möjligt med en faktisk riktig järnkärnetrafo eller går det att ordna på något sätt med en elektronisk sådan?

Jag vill säga att det ska till en järnkärna men jag är väldigt osäker.

Nu kommer det ju till i princip en trafo, järnkärna fast mindre även i de sk elektroniska transformatorerna men just den symbolen ensam och med referens till den standarden skulle jag säga utesluter annat än "tung" konventionell trafo. Symbolen i sig kan finnas på de andra typerna också men då med både fler andra nutida symboler och även fler standarder nämnda. Det är ju enligt äldre nomenklatur en isolertrafo för skyddsändamål, "skyddstrafo" dvs SELV och med kortslutningssäker utgång.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Är du säker på att det bara är en trafo till dina spottar? Med tanke på att den gamla dimmern var på 600VA menar jag, den var ju onödigt tilltagen.

Det bygger väl på samma princip som GK100 säger. Men i en elektronisk transformator driver man väl upp frekvensen på primärsidan vilket gör att lindningarna kan göras mindre. De flesta (alla?) elektroniska är SELV-klassade, eller ekvivalenta. Egentligen tror jag inte man till fullo uppfyller kraven för SELV, men de ska vara minst lika säkra.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Jodå, ett modernt switchat drivdon som sitter i stort sett all hemelektronik har en liten transformator och optisk återkoppling som ger galvanisk separation så nog kan de klassas som SELV utan fusk. Dock finns det ofta en liten Y-kondensator som bryggar halvorna för att de inte ska driva iväg pga kapacitans. Denna lilla ström kan kittla rejält i fingrarna.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Men det står just SELV-ekvivalent på i princip alla. Men det kanske är kondensatorn som du säger.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.