El
sumpas: Aha! Stort tack för svaret etompau :D
Tubbbbe86: [citat] Förstår din tanke, men är bland annat dosor nära tak, dessutom mycket spån som jag gärna vill ha kvar i väggen, blir krysslaser i detta fall. :)
elmont: Men MÄRK att det är stor skillnad på funktion/kvalitet på "småplugg" och Thorsman plugg är i särklass. Det har med plastens sammansättning (mjukhet seghet mm) att göra Det finns andra fabrikat som ser nästan exakt lika ut men har en annan plastsammansättning.
elmont: Det finns en "förhöjningsdosa" som är ca 50 mm djup och den är öppen i botten samt passar in i en vanlig apparatdosa. Tyvärr mins jag inte vad den kallas och inte mins jag fabrikatet, men jag har för rätt många år sedan använt sådana.
Svampe: Så här ser taket ut och den utapåliggande dragningen blir där det blåa strecket är. Kopplingsdosa 1 sitter på väggen till vänster (syns inte i bild) och kopplingsdosa 2 kan man ana bakom den lösa gipsskivan till höger i bild [bild]
etompau: [citat] Ett exempel: https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/kabelinstallation/klammers/kabelskydd-402257/ Ja kabeln ligger löst inne i röret (ej enkelisolerade ledare). Med dessa får du också en spikrak kabeldragning med få fästpunkter.
Ett_unikt_namn: [citat] Tack så mycket. Jag ska då bara ta bort kronkontakten från taket och koppla kablarna till lampans uttag. Samt extra isolera kablarna i lampan. Vet inte hur du menar att kronkontakten ser skum ut.
MathiasS: Efter ytterligare efterforskningar finns det bara en slutsats och det är att jag fått fel plåt trots rätt beställningsnr.
Crayo: Då förstår jag. Det är 4st jordkablar som är ihopkopplade i dosan med en Torix, sedan går de vidare i riktning mot badrum och mot ett annat sovrum. Det bör vara anslutna, men nån måste ju såklart mäta. Bara det rummet och ett uttag i vardagsrummet och ett i hallen som inte är jordade. Kan inte se nån anledning att inte jorda allt när det ändå finns i samma rum. tack för hjälpen
pappaM: [citat] Jag bodde i en lägenhet som tillhörde Bostadsbolaget i Göteborg och jag hade också bara en sockerbit i taket. Minns inte om det var i köket dock...
elmont: Som sagt ta hjälp av en elektriker så fixar han kontakten med nätägaren och det går snabbt och blir bra och ofarligt. Det tar inte många minuter att bryta och lyfta och återmontera mätartavlan
Byggdjuret: Någon som har tips på bra tryckströmbrytare? Och sån avlastningsventil? Motorskydd är det jag kan köpa även om det är svårt att tro;)
blackarrow: Vill man labba lite så lägg på en DC-spänning och se hur hög den behöver vara för att få ett pling. Den uppmätta resistansen är ju DC resistans, men vad är impedansen vid 50Hz? Man kunde ju mäta hur mycket ström den drar. Man kunde prova med en trafo med primär 2x 110V, sekundär 24V. Mata trafon med 24V~ och ta ut 110V~ på ena primärlindningen. Trafon bör då sitta vid klockan
kjaxne: [citat] Jag tror jag ska köra på denna lösning jag med. Då blir det minimalt med håltagning i eternitplattorna.
MultiMan: Senast jag monterade en liknande sats var i somras på en Ford Mondeo Mk4 och där letade jag upp en säkrings/reläcentral i bagageutrymmet med grov matning och det har fungerat utmärkt.
an1111: [citat] Uttaget är ganska nytt så det beror inte på det. :cool: Får testa att dra lite hårdare helt enkelt.
lnilsson: Beror inte djupet också på om marken ska trafikeras av bilar eller liknande tunga saker?
Fixarfixa: [citat] finns ett tvåvägs precis intill så det kommer inte behövs men tack ändå :)
etompau: [citat] Bilden ger inte en korrekt bild av ljusstyrkan. I verkligheten är ljuset svagare. [bild]
Stadsfiskalen: [citat] Helt omöjligt att svara på. Ta in ett par-tre offerter och lägg in här så får du utförligare svar.
Sturmtiger: Okej tack då förstår jag. Ja autostart verkar det vara en hel del som gillar att ha. Särskilt med tanke på med lite större anläggningar. Eller då snickeriet används mer frekvent.
Tomtom79: [citat] Ok. Tydligen kunde man registrera sig också och ladda ner uppdatering. Men som du säger så behövde man även vid uppdatering ange var man hade sin DVD (eller mappen man kopierat över filerna i) Så det funkade fint!
elmont: Och jag skulle dra kabel typ EQQ i stället för slang/fk det är betydligt enklare att hantera samt mycket enklare att gå ut ur kanalen för att tex komma in i en kopplingsdosa. Med en noggrann planering så blir det inte nödvändigt med så mycket kablage i kanalen. I hus där man gjort hela installationen med "Thorsmanslist" brukar man klara sig med en kanal som är ca 60x17 mm
etompau: [citat] Som sagt, ska du ha grejor som ska stå kloss in mot väggen blir det svårt att få ihop någon bra lösning om du inte kan pressa in kablarna.
kenneth5828: Jag hade ochså en sådan pump till avloppet, och våra strömkopplingar satt i pump brunnen, jag hade skötsel/spolning av avloppspumparna i Vellinge under PNB, Så kopplingarna satt i brunnarna, där bröt jag strömmen och kunde hissa upp pumpen.
Derbyboy: Perfekt - jag kommer vidare. Det blir 10 m kabel som måste bytas och det får väl anses görligt. vad förordar ni: Dra två rör från centralen i grunden, en till den gamla (utbytet) och en till den nya eller först gå till den gamla och därefter gå tillbaka ner i krypgrunden och sen vidare till den nya. ett ytterligare alternativ är kanske att sätta en kopplingsdosa i grunden där
hempularen: Kopplingen på första bilden är akut livsfarlig. Du ser ut att ha kopplat gröngul mot svart. Det innebär att höljet på lampan kan vara strömförande. Bryt strömmen med huvudströmbrytaren i centralen. Säkerställ att det inte finns ström till något i bostaden (man kan inte säkert lita på att huvudströmbrytaren fungerar). Koppla sedan bort lampan. När man skall koppla el, så måste
Fotografen: Det är vanligt att isoleringen blir spröd av UV-ljuset, normalt i någon mån om man så vill. Sen om det "ska" bli så, mja...byt FK, sätt någon form av strumpa eller slang över.
Mikael_L: Jag är medveten om att du inte förde fram den åsikten, min fråga var ställd till alla/vem som helst. Men du kan ju fråga dina kollegor, och berätta här sen. (y) Själv har jag en Garo-central hemma, och tycker att både centralen och normapparaterna känns lite B, jag tycker de Malmbergs-dvärgar jag monterat känts mer gedigna. Nu är det ju dock rätt omöjligt att avgöra kvalitén