1 215 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Koppla bort entrédörrslampa från trappuppgångens el
Hej!
En elektriker ska få göra jobbet, men jag undrar bara i förväg om detta är en enkel eller krånglig grej. Vi har en trappuppgång med tryckknapp där belysningen hålls tänd i några minuter och sedan släcks automatiskt. På detta är även lampan på utsidan, vid ytterdörren, kopplad. Den tänds alltså när man tänder i trappuppgången, inte utifrån alls. Vi vill byta ut den till en utomhuslampa med sensor, så att ljuset tänds när någon kommer hem (eller vill hälsa på
) Det behöver göras ett jobb med elen så att ytterdörrslampan kopplas loss från trappuppgången och får en egen koppling där strömmen inte bryts. Är detta enkelt gjort tro?
En elektriker ska få göra jobbet, men jag undrar bara i förväg om detta är en enkel eller krånglig grej. Vi har en trappuppgång med tryckknapp där belysningen hålls tänd i några minuter och sedan släcks automatiskt. På detta är även lampan på utsidan, vid ytterdörren, kopplad. Den tänds alltså när man tänder i trappuppgången, inte utifrån alls. Vi vill byta ut den till en utomhuslampa med sensor, så att ljuset tänds när någon kommer hem (eller vill hälsa på
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 861 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 861 inlägg
Det är ett enkelt jobb, antagligen bara en enda omkoppling i matande ände så att utelampan får ström permanent. Jag hade nog velat ha en extra strömbrytare till just utelampan också men det är mer en personlig preferens.
Enkelt/krångligt beror på omständigheterna, kanske är det en nollstyrd trappautomat i trapphuset och det finns då ingen fast fas att bara koppla om till. Då kan det behöva trådas i en extra tråd (jobbigt om det är utanpåliggande kabel) eller hitta annan ström i närheten.
Klicka här för att svara