Byggahus.se

Koppling av 230 uttag från en inverter

1. M
    Medlem Nivå 1
    Hej! Har köpt till båten, en ren sinus inverter som presterar 600W av känt märke.
    Sitter ett 230V uttag på den (infällt & jordat). Nu sitter den nära 12V batterierna för spänningsfallets skull, samt att var en lämplig plats.
    Nu önskar jag dock en lämpligare placering av uttaget i båten, och ordnar därmed en "ful" skarv.
    Tänkte att jag från invertern via jordad stickpropp, och ansluten 3*1,5mm2, går vidare till en jordfelsbrytare (typ för villabruk), sen vidare från den, till det bättre placerade jordade uttaget.

Frågor:
    1. Att invertern har ett jordat uttag, men inte kontakt med moder jord. Hur faller det ut om jag får ett jordfel i ansluten apparat? Ingen funktion = farligt?
    2. Invertern har en skruvkoppling på baksidan. Kanske för ansluta (sjö)jord? Bör och hur bör jag nyttja den?
    3. Min tanke med jordfelsbrytaren (är en personskyddsautomat 10A), är att säkra av för hög ström (kortslutning), och jordfelsbrytaren för att få en säkrare elmiljö. Har jag tänkt rätt?
    4. Min fulkoppling? Är den praktisk och rimligt säker?

/Båtägaren

2. D
    Besserwisser · Nivå 22
    Nej, du tänker inte rätt. Din inverter är antagligen inte ens kapabel att få din säkring att lösa ut.
    Jordfelsbrytaren är jag inte helt säker på. Men med tanke på att jorden inte tycks vara ansluten till primärsidan kan den mycket väl vara isolerad. Då kan du inte få något jordfel som jordfelsbrytaren skyddar mot. Om du inte har dubbla fel på båda sidorna av brytaren. .

3. M
    Medlem Nivå 1
    Kan säkert vara så att invertern i sig begränsar utströmmen elektroniskt, så att extern säkringsfunktion inte behövs, i det fallet är min lösning kaka på kaka, men gör inget negativt.

Men tillför jordfelsbrytaren extra säkerhet? Den kollar ju att lika mycket ström som går ut, kommer tillbaka, annars bryter den. Den kollar ju inte jorden.

Kan jag överhuvudtaget få en stöt av invertern då dess spänning inte har en referens mot övriga båten eller sjön?

4. M
    Medlem Nivå 1
    Eller kan ev. minuskabel till batt vara tänkt jord för 230V? (tänker mig att det är så kopplat i insidan i invertern). den minus kabeln är i så fall kopplad till motor, vidare till drevet, och därmed vattnet.....

5. S
    Medlem · Nivå 7
    Inte gissa. Läsa manual. Fråga tillverkaren / importören / säljaren! De skall veta. De är de enda som verkligen säkert kan veta.

Nödlösning: om ovan bara inte går. Mäta. Skruva isär och göra schema på konstruktionen. Analysera.

Obs att vanliga regler för CE-märkning gäller. Den som importerat produkten till "innanför europaområdet" är skyldig att svara för innehav och arkivering i (minst) 10 år av dokumentation så att säkerheten kan fastställas. Handbok skall finnas på lokalt språk i varje land där produkten säljs.

Om Du själv importerat en enda för privat bruk slipper Du under radarn, men då skall Du veta vad Du håller på med.

• Laddar…
  6. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Nivå 25
    a) Beror på vad man menar med jordfel. Om du ansluter en skyddsjordad brödrost och det blir ett fel internt jordfel i brödrosten så löser invertens jordfelsskydd. Detta pga att det blir en sluten felkrets till invertern.

b) Men om du får ett så allvarligt fel att en av polerna får direkt kontakt med båtens skrov eller moder jord, då löser inte skyddet. Det blir ingen sluten krets. Men det ska heller inte vara farligt så länge som det bara är ett fel, och att inverterns interna skydd är rätt konstruerat.
    Kontrollera anvisningen. Den kan vara avsedd för ett jordspett (båtens skrov i ditt fall, om det är ledande). Då kommer fall b) ovan att upptäckas av inverterns skydd eftersom det nu blir en sluten krets. Men om du bara avser att mata en enda apparat i taget så behöver du inte detta jordspett.
    Du tänker helt rätt. Det är så man skyddar ledningar och uttag och det kommer att fungera. Dock tror jag inte de tillför något då invertens interna skydd troligen är tillräckliga och kommer att lösa före, både vid överlast och stum kortslutning. Eventuellt gör den extra JFBn nytta vid jordfel. Se anvisningen. Det du eventuellt kan göra är att säkra ned lågt, en bit under inverterns märkdata. Då kan du få ett extra skydd. Men då kan du givetvis inte använda inverterns fulla effekt.
    För att summera så har vi ovan talar om vad som händer när det blir ett fel, t.ex en skada på kabeln, kortslutning eller fel i anslutna apparater. Fel vill du inte ha. Så A och O är att göra installationen på ett bra sätt som minskar risken för fel. Jag vet inte om du hade tänkt dig en skarvsladd eller installationskabel. I vilket fall, se till att skydda kabeln och utrustning mot yttre påverkan, slag o stötar, vatten, sol etc.

• Laddar…
  7. M
    Medlem Nivå 1
    Kablar och utrustning är väl skyddade. Då tolkar jag ditt svar att det kan vara säkrare att ha kvar min extra jfb, än att ta bort den? Samt att det är betydligt mer riskfyllt att plocka ström från landbacken (skarvsladdar) när jag ligger vid bryggan?

8. M
    Medlem Nivå 1
    Ska försöka återkomma med lite info från enhetens dokumentation, som kanske kan belysa sakfrågan.
    Men lutar åt att ha kvar min externa PSA/JFB. Kanske ger extra skydd då.

9. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Nivå 25
    Om du redan har monterat en PSA så viss kan den vara kvar. Kanske byter du till en mer potent inverter i framtiden. Den bör då vara placerad nära invertern. Ledningen mellan inverter och PSA får ju inte detta skydd och behöver kanske extra skydd/isolering för att minska risken för skador.

Landström är kanske inte så jättemycket mer riskfyllt men visst det handlar om uttag och skarvsladd väldigt utsatta för väder och vind. Och dessutom behövs en lösning på hur man isolerar båten från landströmmens PE.

10. S
    Medlem · Nivå 7
    Landström kräver en transformator! Eftersom denna tenderar att hamna i båten så är det bästa om den är i ett isolerande hölje ("plast").

Enligt någon gammal "fritidsbåt-regel" i (gamla) landföreskrifterna skall det vara en separat sekundärlindning för varje driven apparat, och grensladdar tillåts inte.

Det kan nog gå bra, om båten är en Andunge, eller så.

Personligen anser jag att en sekundärlindning, med koll på jordning/potentialutjämning av det lokala nätet är fullgott, och något man inte kommer runt med om det är en lite större fritidsbåt det handlar om.

Kabeln från land skulle i princip kunna vara en 2-ledare. Den gul-gröna från land skall i alla fall inte användas ombord. Vid matande stolpe på land skall det finnas en jordfelsbrytare. "Stolpen" bör vara en bit från båtarna/vattnet och/eller tillverkad helt i isolerande material, dvs uttag av plast i låda av plast.

Detta för att så långt som möjligt förhindra att person på något sätt kan "stå med fötterna i vatten"/hålla i någon del av båten, och samtidigt få kontakt med jord från land-elnätet. (Eller för den delen nolla, eller ännu värre; en fas).

Inne i båten handlar det om att "potentialutjämna" de olika ledande saker som finns - inte om att det absolut skall vara "kopparelektrod" på utsidan för att få kontakt med vattnet.

Ett känt problem är när man ansluter land-jord till båten, exempelvis motorblocket, som sedan via motorns och drevets lager får kontakt med sjövattnet mot propellern. (som ofta kan vara blank mässing när resten av båten målas omsorgsfullt). Ström från landbacken som använder båten som jordtag kan äta upp lagringarna till nivån "helrenovering" på mindre än en båt-säsong!.

En "transformator" kan mycket väl bestå av en väl isolerande batteriladdare och en inverter om bord! Finns inget som säger att transformeringen måste ske vid 50 Hz, bara det är galvanisk åtskillnad som klarar typ 2 kV eller bättre.

Även roterande omformare används - en elmotor på landström som driver en generator i båt-nätet. - det var så man gjorde innan kraftelektroninken kom fram till dagens utvecklingsnivå.

• Laddar…