Hej allihopa!

Jag håller på att bygga hus och har precis haft elektrikern på besök.

En grej som dök upp var skyddsutjämning av av golvvärmeskåpet. Enligt honom så ska detta anslutas till någon jordning i fasadmätarskåpet (Huvudjordningsskena?).
Jag har läst lite här på forumet och på internet och det här med skyddsutjämning/potentialutjämning verkar ju vara en hel vetenskap där reglerna ändrats en del genom åren.

Det jag funderar på är om man verkligen måste jorda i fasadmätarskåpet, eller om det inte går att göra i elcentralen i huset?

Anledningen till att jag frågar är att jag byggt ihop väggen framför fasadmätarskåpet och att det helt enkelt är lite bökigt att dra dit de extra rören.
Det är ju samma jord som kommer från gatan som fortsätter till centralen genom fasadmätarskåpet, så ser inte riktigt varför man inte kan jorda "ett steg in" rent tekniskt.

Någon som har koll på exakt vilka regler som gäller kring detta idag?

Mvh Emil

Elinstallationsreglerna har inga synpunkter på var huvudjordningsskenan ska placeras. Det kan t.o.m finnas flera jordningsskenor vid behov, även om man bör sträva efter att ha en enda på ett lämpligt ställe - där alla inkommande ledande delar kommer in i byggnaden. Man får hitta en punkt som är så nära till allting som möjligt, elcentralen med inkommande el och andra ledande delar utifrån.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.