Du får inte lägga rören själv, MEN prata med den elektriker som du ska anlita för boxmontering/modifiering i skåpet så är jag övertygad om att ni kan komma överens om ev arbetsfördelning.

• Gilla
torbeno
  • Laddar…
E elmont skrev:
Du får inte lägga rören själv, MEN prata med den elektriker som du ska anlita för boxmontering/modifiering i skåpet så är jag övertygad om att ni kan komma överens om ev arbetsfördelning.
Bra, i priset för boxen ingår inte grävning men om jag gräver upp allt och förbereder så kanske han kan lägga i röret och jag sen fylla igen och lägga tillbaka stenarna.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Passa på att välj ut ett bra ställe att sätta upp växelriktaren för solpaneler i garaget, dom innehåller oftast en fläkt som låter så garaget är en bra plats dessutom avger dom en del värm vilket är bra i ett garage. Hit drar man en 5g6mm2 sätter en kopplingslåda / normcentral där framtida solenergi ansluts samtidigt går man vidare till laddbox för elbil.

Så här ser det ut i en maskinhall för 64 st solpaneler.
Växelriktare för solpaneler installerad på en trävägg i en maskinhall med rör och elektrisk infrastruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

L Leif i Skåne skrev:
Passa på att välj ut ett bra ställe att sätta upp växelriktaren för solpaneler i garaget, dom innehåller oftast en fläkt som låter så garaget är en bra plats dessutom avger dom en del värm vilket är bra i ett garage. Hit drar man en 5g6mm2 sätter en kopplingslåda / normcentral där framtida solenergi ansluts samtidigt går man vidare till laddbox för elbil.

Så här ser det ut i en maskinhall för 64 st solpaneler.
[bild]
Ok, jag har inget garage så växelriktaren får sitta på väggen.

E elmont skrev:
Hur djupt måste man i så fall gräva? Är det 60 cm även om det är under markstenar?

Nej, det finns inga krav på ett visst djup, kabeln ska ligga skyddad. Lägger du den under stenplattorna så är ju risken att någon sätter en spade i kabeln minimal har du då även ett skyddsrör så skulle jag hemma hos mig nöja mig med 15-20 cm.

• Gilla
torbeno
  • Laddar…
E elmont skrev:
Nej, det finns inga krav på ett visst djup, kabeln ska ligga skyddad. Lägger du den under stenplattorna så är ju risken att någon sätter en spade i kabeln minimal har du då även ett skyddsrör så skulle jag hemma hos mig nöja mig med 15-20 cm.
Jag har fått ok på att gräva av elektrikern.
Kan kabeln för laddboxen dela rör med kabeln för solcellerna? Får båda plats i ett 50 mm gult rör? Skulle ju underlätta att bara gräva för ett rör.

Du menar 230 V-kabel från solcellsväxelriktaren? Jag ser inga problem med det. Men jag tror att diametern på dessa kablar tillsammans blir ganska nära den invändiga diametern på en 50 mm slang. Ska du gräva är det väl inget extra jobb att lägga två slangar bredvid varandra, eller en grövre.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du menar 230 V-kabel från solcellsväxelriktaren? Jag ser inga problem med det. Men jag tror att diametern på dessa kablar tillsammans blir ganska nära den invändiga diametern på en 50 mm slang. Ska du gräva är det väl inget extra jobb att lägga två slangar bredvid varandra, eller en grövre.
Ok, tack. Då gräver jag lite mer helt enkelt.

torbeno,
ett tipps, sätt upp ett 3-fas CEE kombiuttag 16 A 400 Volt bredvid väggladdboxen. Ett sådant kombiuttag har både ett 3-fas 16 A 400 V uttag och även ett uttag 230 V 16 A. Då kan du använda det i händelse att väggladdboxen fallerar eller går sönder.

Från ett vanligt vägguttag för 230 Volt, kan man inte långvarigt ta ut 16A pga då överhettningen av ledningen och risk för brand.

A Arnodt skrev:
torbeno,
ett tipps, sätt upp ett 3-fas CEE kombiuttag 16 A 400 Volt bredvid väggladdboxen. Ett sådant kombiuttag har både ett 3-fas 16 A 400 V uttag och även ett uttag 230 V 16 A. Då kan du använda det i händelse att väggladdboxen fallerar eller går sönder.

Från ett vanligt vägguttag för 230 Volt, kan man inte långvarigt ta ut 16A pga då överhettningen av ledningen och risk för brand.
Ok. Jag tror jag klarar mig ändå. Vi har en snabbladdning drygt en km bort som jag kan ladda på om det nu skulle vara så otur att laddboxen går sönder. Vi kör inte bil till jobbet någon av oss så vi är inte beroende av den som många andra är.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.