Jag håller på att köpa elbil och skall beställa en laddbox. Idag har jag ett motorvärmaruttag som jag inte nånsin använt så tänkte ersätt det med laddboxen. Denna har en 16 mm flexslang till sig. Jag skall inte göra detta själv men vill undersöka och underlätta för elektrikern.
Jag har förstått att det är svårt att få in 5 tåtar 2.5 mm2 i en 16 mm slang. Dock går det 2 slangar parallellt.
Kan man låna plats i den ena och tråda upp så att jag har 4 st 2.5 mm2 i varje?
(Bilden kom på sniskan men jag lyckas inte rotera den)

• Flexslangar på trädäck bredvid en skruvdragare, för arbete med elinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej tyvärr. En gruppledning ska ha sina ledare samlade inom samma kabel eller rör. Det är kanske inget stenhårt krav och om slangarna löper nära varandra så blir det inga magnetiska fält att tala om, men man gör inte så. Det är speciellt viktigt att skyddsledaren löper tillsammans med alla övriga ledare i gruppledningen. Man ska också undvika att blanda flera gruppledningar inom samma kabel eller rör.

• Gilla
torbeno
  • Laddar…
Ok, det var ju trist. En möjlighet är ju att nöja sig med 2*16 A men jag får väl se om elektrikern har nån annan lösning.

Du kan kanske köra med 13 A, men det måste kollas upp.

E elmont skrev:
Du kan kanske köra med 13 A, men det måste kollas upp.
3 st på 13 A med 1.5 mm2? Det får plats 5 st 1.5 mm2 i en slang alltså?
Ja, kan man ställa in laddboxen på säg 9 kW så är det en lösning eller?

Ser nu att slangen ligger i mark och då blir det genast lite knepigare. Det kan gå med en N1XV-U 5g1,5 OM det inte är mer än någon enstaka böj och böjningsradien är ok, att slangen sitter fast som den ska i väggen, mycket smörja och en vän som skjuter på.

E elmont skrev:
Ser nu att slangen ligger i mark och då blir det genast lite knepigare. Det kan gå med en N1XV-U 5g1,5 OM det inte är mer än någon enstaka böj och böjningsradien är ok, att slangen sitter fast som den ska i väggen, mycket smörja och en vän som skjuter på.
Tanken är alltså att kapa slangen här och bara gå in i huset. Motorvärmaruttaget (som sitter på förrådet på andra sidan matas idag genom slangen) skippar jag.

Nu har jag dock läst på och sett att man kanske skall köra med än grövre kabel. Kan man mata direkt från skåpet där jag har huvudsäkringarna? Därifrån klamra en kabel på utsidan huset? Jag har solceller på ingång och läst om en laddbox som kan utnyttja både solcellerna och huset för att kunna köra med 22 kW som mest. I mitt fall blir det 11 kW från huset och ca 6 kW från solcellerna.

tommib
Det kan till och med vara en fördel att gå direkt från mätarskåpet, bara du har plats att ansluta en utgående kabel och något bra ställe för avsäkringen.

• Gilla
elmont och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det kan till och med vara en fördel att gå direkt från mätarskåpet, bara du har plats att ansluta en utgående kabel och något bra ställe för avsäkringen.
Mitt skåp ser ut såhär, byggt 2017. Jag skall ha en en kabel från solcellerna (och kanske nån mätare?) också.

• Elutrustningsskåp med säkerhetsbrytare, energimätare och ledningar, intyg för solcellsinstallation.
    Skapa konto
  • Elskåp med mätare från 2017 i en byggnad, avsett för anslutning till solceller.
    Skapa konto
  • El-skåp byggt 2017 med säkringsdosor och kablar, möjlig plats för solcellskabel och mätare.
    Skapa konto
Ditt skåp är perfekt till att utöka, så sätt tillbaka kabelskyddet och ta strömmen från mätarskåpet (efter lite kompletteringar i skåpet) (y)

• Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
Perfekt! Tack.
Då är det bara ett hinder kvar, ytterdörren.
Hur gör man för att få kabeln att passera snyggt och utan risk för att någon trampar ner den.
Det är en skiva (tror den heter västkustskiva) det gråa alltså.

• Ytterdörr i grått med träpaneler, växtkruka och en mörk välkomstmatta på stenplattor.
    Skapa konto
  • Utsnitt av en ytterdörr och tröskel med västkustskiva och en hög med skor på en grov dörrmatta.
    Skapa konto
torbeno torbeno skrev:
Nu har jag dock läst på och sett att man kanske skall köra med än grövre kabel. Kan man mata direkt från skåpet där jag har huvudsäkringarna?
Som du sett i tråden nu senast är det vettigt jag skulle säga vettigaste sättet oavsett för både elbilsladdning och ev solceller. Sitter ofta bra till fysiskt närmare tex garage/carport och ger tekniskt sett bra punkt för att det ska bli rätt enligt diverse mer eller mindre nödvändiga regler som tex alla resonemang kring typ JFB, brytare för produktion osv. Samtidigt slipper man större och i tid utsträckta laste genom en massa onödiga kopplingsställen, avsäkringar mm.

• Gilla
torbeno
  • Laddar…
Förstår inte vad GK skriver men det kan vara att dra en 5g6 mm2 kabel från mätarskåpet, den kan du gräva ner intill husväggen och under entrén.
En 6 mm2 behöver inte avskäras i fasadskåpet.

Protte

• Gilla
torbeno
  • Laddar…
Ta bort panelen under skåpet och lägg dit ett 25 mm vp rör lyft på några markstenar och lägg ett gult kabelskyddsrör som räcker till den plats du vill ha boxen.

• Gilla
torbeno
  • Laddar…
E elmont skrev:
Ta bort panelen under skåpet och lägg dit ett 25 mm vp rör lyft på några markstenar och lägg ett gult kabelskyddsrör som räcker till den plats du vill ha boxen.
Tack, det låter ju som en smidig lösning. Får jag själv lägga rör eller måste elektriker göra det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.