El
Crayo: Det var mest för att ja saknar annan typ av kopplingsanordning hemma. Men jag hittade några tomtehattar i en låda
Robin67: Tack så mycket för all hjälp! En annan fråga som ni kanske kan svara på är. Jag har fått plejd installerat princip över allt och allt är föribställt. Men jag har några armaturer som pendlar ner från taket, och då vi inte visste vilken ljuskälla vi skulle ha så visade elektrikern hur vi kunde programmera kommande ljuskälla. Det som inte jag fattade var om min ljuskälla var
blackarrow: [citat] Okay, och jag missade den grå kabeln längst ner mellan tummen och dosan :oops:
prototypen: Och det är pil ut tvärs över pil in, eller om det står L Den andra pil ut används vid trappkoppling. Protte
GK100: [citat] Ska du ha någon större nytta av din JFB ska du ordna ett jordtag på rätt sätt dvs rätt placerat i systemet. Det behöver inte vara något märkvärdigt i princip ett enkelt spett som når Rj < 1 kohm.
lars_stefan_axelsson: [citat] Tja, säg inte det. Om jag räknar rätt så blir det (m. 230V) 92mW. Och det är ju ingen direkt liten effekt i sammanhanget. En lysdiod med 5V och 20mA blir ju 100mW och den lyser ju så det räcker till och blir över. Glimlampan är ju betydligt svagare.
elmont: Det är nästan som ett eko från det förflutna, kan det vara en tidigare bannad skribent som återuppstått?
GK100: Ett problem är att man inte kan göra anslutningssladd av enledare på det sättet oavsett typ på ingående delar. Det kommer alltid formellt behöva ingå i ett "installationssystem" åtminstone för allmänbruk. Synd att de som tillverkar dessa replikor inte gör dem mer trogna de typer som vore ok. Vid den tiden som man vill efterlikna vore det mer likt att spinna in rätt ledare först
sofftis: [citat] Åh stackarn, det hade ju varit mycket lättare. Nu tycker jag nästan synd om honom, som det kan ändra sig :-o, :-)
50procent: [citat] Man får gå in på deras sida å kolla. Nä, jag jobbar inte natt :)
elmont: Ja, själv köper jag alltid dosor utan plint.
hulte: Absolut, har lite av ett smart hem hemma som bygger på Z-wave (vera controller, fibaro dimmers, etc.) så det är jag väldigt komfortabel med. Det jag var mer osäker kring var om man kan använda Heat-it för att styra en kontaktor, men det låter det ju som man kan. Stort tack för hjälpen alla!
Bo.Siltberg: Och sedan vinner LED en del på att de har ett riktat ljus framåt och inte är beroende av en reflektor i samma grad som en rundstrålande halogen. Det är stora förluster i reflektorn så en svagare LED kan upplevas som lika ljusstark.
Bo.Siltberg: [citat] Du tittar på en kopplingsdosa, det är allt som går att säga. För att reda ut vad detta är behöver man titta i fler dosor, åt båda håll, både mot centralen och ut mot förbrukare/uttag eller vad som nu gruppen används till. Det kanske är två grupper? Det finns troligen strömbrytare med i kedjan, eller så är de en trefasledning vi ser. För att montera ett uttag måste man
Avemo: Om du har en extern modern termostat till elementen så finns det knappt mer än en estetisk vinst med att byta till nya element. Det kan skilja lite hur mycket det luktar bränt damm och det händer att gamla element låter. Men fungerar det utan problem idag så finns inga stora skäl att byta mer än möjligtvis estetiska. Att byta plats på elementen skall inte var ett problem. Att flytta på
henkan84: [citat] Sant, ställer den på gräsmattan nästa gång. Aldrig skådat sådan glödbädd dock, blir väldigt bra resultat på en fet köttbit om man gillar det lite charred, varenda droppe köttjuice stannar kvar i biffen.
elmont: Och den tändtråd du tänker använda på "vågsymbolen" den överblivna tråden kan du isolera i bägge ändarna med tex en Wago 221 eller liknande.
Vavgat: Tack för värdefull information Bo! Varianten med grov/mellanskydd i mätarskåp och mellanskyddet i huvudcentral verkar vara den bästa lösningen. Jag ska undersöka om det finns plats i mätarskåpet.
erlerl: Nu luktar det inte bränt längre, det försvann ganska omgående efter säkringarna gick. Jag har rotat runt på de ställen jag vågar titta på (inklusive öppnat upp till fläkt-utrymmet) men ser inget konstigt och känner ingen lukt längre. Jag _tror_ att lukten kom från pumpen och inte centralen när säkringarna gick men jag var lagom stressad just då, så kan ha fel :).
KPL: Jag kopplade ur kabeln helt från både huvud- och undercentral, kunde mäta kortslutning mellan en ledare och jordflätan/manteln. Fortfarande käle i backen så jag har svårt att gräva upp den för att inspektera. Kanske köper jag en ny redan nu och rullar ut på marken tillfälligt. Tack för tips och råd.
jonaserik: Prova med att snurra slangen när drar så kanske den kommer ut:(:D
Uffe A: Biledaren ska isoleras men med genomskinlig skyddslang Och anslutas med jord. Men inte markeras med gulgrönt eftersom arean inte är tillräcklig för att räknas som skyddsjord
jonaserik: [citat] Troligtvis tidigare, jag har inte sett någon sådan som du har , däremot en klump på väggar, storlek 400X400 mm av fabrikat Billman med elektronrör i
Bo.Siltberg: Fel av mig, det jag skrev om att "titta" och "korrekt skyddsjordat uttag" har sina brister om man inte vet hur man bedömer detta, och det var ju det som var frågan...
etompau: Ta en trafo som sitter i en plastkapsling och har plintar för kabelanslutning. Ett exempel: https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/belysning/lamptillbehor/transformatorer/led-transformatorer/led-transformator-lagprofil-20-w-p44149 [bild]