Jag har i min gamla 1800-talsgård, nuvarande sommarstuga, en elsituation som jag funderat lite på hur jag kan förbättra.

Nuläge: Ett eluttag är monterat på fasaden utomhus på huset. Det matas via ca 15 meter 3g1,5 som är fäst i underkant av fasadbrädorna runt hela huskroppen. På andra sidan huset går kabeln in genom ett hål i väggen till rummet där centralen finns. Allt är avsäkrat med 10A diazed. Jag är inte på plats nu, men uttaget är antagligen ett http://installationsprodukter.se/catalog/18963/product/17648/402ESW_SWE1.html

Problemet: Kabeldragningen är ganska taffligt gjord och kabeln hänger bitvis ner över stenfoten. Fasaden är i dåligt skick och, trots flera försök, så har jag haft svårt att få kabeln att sitta fast på ett bra sätt. I uttaget sitter permanent husets huvudsakliga uppvärmning, en Daikin luftvärmepump. Den kan enligt märkplåten dra upp till 16A, även om Daikin tycker att det kan räcka med en 13A säkring i verkligheten. I uttaget sätts ibland också gårdens Kränzle högtryckstvätt som egentligen vill ha en 16A säkring.
På vintern har vi underhållsvärme i huset. Jag har två timmar bilfärd till stugan och skulle känna mig lite bättre till mods om man kunde minska risken att pumpen får säkringen att gå när det är -36.

Förändringstankar: Säkringen byts till en 16A. Kabeln ersätts med en aceflex 3g2,5 som grävs ned i backen runt huset. Den får komma upp under det nuvarande vägguttaget och avslutas i en kopplingsdosa. Kontakten klipps bort och pumpen ansluts fast i kopplingsdosan med wago. Vägguttaget likaså.

1. Är detta smart, korkat eller bara onödigt? Förslag, tankar och bättre idéer tas tacksamt emot.
2. Bör jag dra aceflexen i kabelskyddsrör trots att jag inte måste? Jag bedömer att risken att någon sätter en spade i kabeln är mycket låg.
3. Kan jag dra aceflex ifrån kopplingsdosan till eluttaget? Jag har försökt förstå vad för slags kabel som ABB tycker är ok att ansluta i uttagets snabbanslutningar men inte hittat något vettigt.
4. Vilken kopplingsdosa är bäst? U56? A-box?

I iMicke skrev:
...
Är det torpargrund?
Går det att komma in och montera kabeln tvärs huset i grunden? Obs att det då bör vara en kabel med "skärm", dvs metallmantel, för att skydda ledarna mot gnagares vassa tänder.

Vid anslutningen till pumpen brukar man vilja ha endera kontakt eller arbetsbrytare, så att den som måste serva pumpen kan känna sig lugn för att sakerna inte hoppar igång när fingrarna är i fläkten...

Om det skall vara uttag så skulle jag förespråka ett CEE-uttag (blått) för 16A enfas. Då kan man dra ur vid arbete ==> fullgod och väl synlig frånskiljning. Annars en riktig brytare med låsmöjlighet i av-läget. Man kan låsa med ett buntband, det räcker för att vara säker på att inte stöta emot med knät och slå till av misstag...

Dra samtidigt 2 ledningar, för två grupper, så att värmen kan sitta oberörd när Du tvättar eller använder el till annat "på gården". Eventuellt kan den ena vara en 3-fasledning, med ett uttag som har både-och anslutning (som egentligen skall användas som endera-eller - anslutning), medan värmepumpen har enfas.

Oavsett vilket är detta jobb för en auktoriserad elfirma, men om Du talar med dem är det mycket troligt att arbetsmoment som innebär "ålande i krypgrund" gärna överlåts på Dig!

Oavsett vilken metod Du väljer är det bra att få bort kabeln från fasaden, det låter ju som att Du kommer att renovera fasad inom några år, och då vore en kabel bara i vägen.

Om det är riktigt källare så är det väl än mer uppenbart att dra kabeln/kablarna inomhus.

PS: Glöm inte att uttagen måste skyddas av jordfelsbrytare, separat eller som en del av "hela centralen".

Ja, det är en torpargrund. En bild över huset:

Röd torpstuga med byggställning och luftledning, kabel syns under taket till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kabeln i fråga kommer ut på väggen till höger, rakt under inkommande luftledningen. Pumpen och uttaget är på motsatta sidan som inte syns, men direkt runt hörnet vid byggställningen.

Det finns en klassisk matkällare under köksgolvet med ca två meters takhöjd. Den är dock ganska liten och det är säkert sex meter ifrån där jag kan borra mig ner genom golvet vid centralen till närmaste punkten i källaren. "Takhöjden" i torpargrunden är under 20cm.. Så även fast jag funderat på att dra den inomhus så tror jag att det blir för besvärligt att få till.

Jag har struntat i arbetsbrytare hittills i och med att det idag bara är att rycka kontakten ur eluttaget vid eventuell service. I och med att huset inte är ett permanentboende så rekommenderade firman som installerade pumpen att jag satte eventuell arbetsbrytare inomhus så ingen blev lockad att bryta strömmen för att djävlas. Gör jag om detta så hade jag tänkt ha arbetsbrytaren inne i samma rum som centralen.

Den juridiska situationen är att jag inte är behörig, men jag gick fyraårig teknisk med elinriktning följt av en elektroingenjörsexamen. Jag har halvrimlig grundkoll på hur man ska göra. Grannen är dessutom pensionerad elektriker med egen auktorisation och han brukar hjälpa till att kontrollera det jag gör, även om han inte är jättesugen att göra själva jobbet åt mig.

Jordfelsbrytare finns inte alls i kåken men det har inte hindrat monteringen av något av gårdens utomhusuttag som satts upp de sista 60 åren. När jag köpte stället fanns också en luftledning till bagarstugan som hade el ifrån någonstans runt 30-40-talet i fullständigt katastrofskick. Vissa förbättringsmöjligheter finns alltså. :-)

Det finns också en plan att göra om både inkommande el samt byta central och då kommer jordfelsbrytare att installeras. Men det kommer bli en helt egen tråd någon gång framöver.

Måste gå och slagga men jag återkommer till resten av dina kommentarer imorgon. Tack för bra input!

I iMicke skrev:
1. Är detta smart, korkat eller bara onödigt? Förslag, tankar och bättre idéer tas tacksamt emot.
Det är helt i sin ordning. Kabeln ligger bra nedgrävd. Det finns ju inte så många alternativ.
I iMicke skrev:
2. Bör jag dra aceflexen i kabelskyddsrör trots att jag inte måste? Jag bedömer att risken att någon sätter en spade i kabeln är mycket låg.
Den måste inte ligga i rör, men väl på spaddjup, > 35 cm. Runt fasaden brukar det anläggas rabatt...
I iMicke skrev:
3. Kan jag dra aceflex ifrån kopplingsdosan till eluttaget? Jag har försökt förstå vad för slags kabel som ABB tycker är ok att ansluta i uttagets snabbanslutningar men inte hittat något vettigt.
Om du nu ska ha ett elluttag, nja det är bra att du är uppmärksam. ACEFLEX har ledare vars trådar ligger någonstans emellan RK (mjuk anslutningskabel) och FK (installationskabel) så den fungerar inte i alla snabbkopplingsklämmor. N1XV är då ett alternativ.
I iMicke skrev:
4. Vilken kopplingsdosa är bäst? U56? A-box?
Om du inte ska ha en arbetsbrytare på väggen (den går att låsa) så ska du ha en anslutningsdosa. En "vanlig" kopplingsdosa duger ifall man kan ordna dragavlastning ifall anslutningskabeln hänger löst. Och anslutningskabeln bör ha en förskruvning som tål lite rörelse i så fall. Skippar du dosan helt kan kabeln gå direkt in i pumpen.

Jordfelsbrytare har inte varit krav större delen av de 60 år Du beskriver. Den har inte enns funnits i sin nuvarande skepnad.

Men idag får man inte montera ett uttag utan den. Att montera en enfas jordfelsbrytare vid centralen, där Du börjar ledningen till pumpen är en bagatell för några hundralappar. Det blir en plastlåda 5 x 15 cm ca (4-modulers normkapsling=automatsäkringscentral) att passera för den utgående kabeln till värmepumpen.

Att det man installerar är bättre än det som var innan duger inte, förordningsmässigt. Man måste nå upp till förordningens miniminivå!

Jordfelsbrytaren är en utmärkt dubbel försäkring, i det här fallet kanske mer brandskydd än personskydd. Eftersom utrustningen är fast ansluten och skyddsjordad är redan personskyddet på en hög nivå.

Vad säger manualen till värmepumpen? I min pump angavs det som ett absolut krav att en separat jordfelsbrytare monterades på matningen.

Och som Bo mycket riktigt skriver, rätt vald arbetsbrytare kan låsas med hänglås i både till och från-läget, bättre än ett vägguttag av någon typ.

Tack för era tänkvärda svar! Det är definitivt saker jag inte tänkt på här. Jag ska försöka förklara hur jag resonerar:

Kabeln
Här känner jag mig ganska lugn. Grävdjupet fixar jag utan större problem och rabatt-risken är under kontroll. Hela farstusidan av huset ligger rakt norrut och har permanent skugga. Det är knappt att gräset växer nära huset. Rabatten är istället anlagd på de två sidor av huset som inte syns på fotot. Det kritiska hörnet där kabeln var tänkt att komma upp, just runt hörnet vid byggställningen, så börjar rabatten lite längre bort, bortom värmepumpen.

Arbetsbrytare
Jag hade glömt bort att det behövdes en arbetsbrytare. Behovet diskuterades när pumpen monterades, men eftersom den sattes med stickpropp i vägguttaget så tyckte alla det var ok att strunta i den. Gör jag om så ska det så klart monteras en arbetsbrytare! Men var? Firman som installerade pumpen rekommenderade att ha brytaren inomhus, med tanke på att huset bara är ett fritidshus och ej permanent bebott. Jag tror i och för sig att risken att någon skulle okynnesbryta strömmen inte är så hög, men jag tänkte inte så mycket mer på saken än att "jo, det låter ju smart". Men jag hör ju på er att det verkar vara konstigt att ha den inomhus.

Jordfelsbrytare
Här krävs lite bakgrund för att ni ska förstå min ståndpunkt. Byn som gården finns i ligger mitt i skogen och har elnätet ifrån helvetet. Det är inte ovanligt att byn har elavbrott varje vecka och under en ganska lång period i fjol hade vi elavbrott varannan dag. För något år sedan moderniserade grannen elen i sitt hus och bland annat installerade han jordfelsbrytare. Ganska ofta när det blir elavbrott så löser jordfelsbrytaren ut. Han bor där "halvpermanent", så är han hemma så är det inte konstigare än att han återställer jfb'n. Ibland är han dock bortrest under arbetsveckan och då är det inte roligt när han kommer hem till ett utkylt hus. Det hände fyra eller fem gånger förra vintern och en av gångerna var det ytterst nära att vattenledningarna i huset frös sönder.
Jag har gärna en jfb till husets normala prylar, men jag kommer inte sätta en jfb på husets uppvärmning. Iallafall inte förrän jag haft jfb till resten av prylarna i huset ett antal år utan att sett grannens problem. Nerverna skulle helt enkelt inte palla med..

Vägguttaget
Jag tycker om vägguttaget och vill gärna ha det kvar, för det sitter på ett väldigt praktiskt ställe. Jag har gärna en jfb till vägguttaget, för jag kommer ju vara där när vägguttaget nyttjas och kan agera om jfb'n skulle lösa. Och här kommer då ytterligare en grej som jag inte tänkte på... Min plan var att ha en 3g2,5 till både pumpen och uttaget, men jag inser ju nu att man inte gör så. Men hur gör man då? Att dra två stycken 3g2,5 känns skumt. Men det känns ännu mer skumt att ha en 5g2,5 där en fas går via jfb, en fas gör det inte och sista fasen används inte. Kanske en liten central vid pumpen? Men det finns inte så mycket plats och den skulle i så fall måste sitta utomhus. Har ni några bra tankar eller idéer?

Om inte arbetsbrytaren sitter vid pumpen gör den inte speciellt stor nytta. Jag menar, om pumpen har sin egen gruppledning kan man lika gärna använda säkringen i centralen. En brytare inomhus, kanske nära centralen fyller då inget syfte. Och så länge ingen utomstående ska serva pumpen när du är borta saknas behov för en brytare utomhus.

Jag håller med om att en värmepump gärna kan undantas från JFB. En del tillverkare vill inte ens ha en sådan och andra kräver en. Man måste kolla deras anvisningar.

Krav på JFB för uttag är ett av de få saker som fortfarande nämns i föreskrifter. För övrigt hänvisar man till Svensk standard. Så det är svårt att komma undan. Man kan försöka med ett uttag som är svårtillgängligt och endast kan användas till pumpen men då tappar du poängen.

Om elnätet är känsligt så kan man fundera på oberoende larm av något slag.

Så det behövs två ledningar ja. Eller en ledning och en liten gruppcentral på väggen som endast innehåller en JFB.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.