El
Electrony: Om du inte har ändrat på kopplingen så är det inte felkopplat eftersom det har fungerat tidigare. Troligtvis har du kortslutning mellan kretskortet och plåten eller så har ledningarna klämts eller skavts under vredet. Vad är det som hindrar lödpunkterna på kortets baksida att komma i kontakt med plåten? Tala om vilket lås det handlar om (t.ex. i rubriken) så är chansen större att
uffeulander: [citat] https://www.bauhaus.se/downlight-eglo-jennie-led-o12cm-ip44-3-pack
Bo.Siltberg: Det är rätt, man bör inte blanda 12 V och 230 V så om separata rör kan användas så är det ett plus, speciellt om strömbrytare endast hanterar 12 V. Men kan ju vara svårt att undvika och då gäller att man använder minst FK (H07F) 1.5 för både 230 V och 12 V-kretsarna. Då får man den dubbla isoleringen för 230 V som krävs.
andersmossing: [citat] Det visade sig vara så att det är tre lampor kopplade till den ena transformatorn. En glödis visade sig vara trasig så när jag bytt den hade jag tre lysande spottar. Den övriga fyra är mörka och jag drar slutsatsen att transformatorn är felande. Har känt, klämt, ruskat och rekat men inte lyckats få dem att blinka till, så det är nog inte glapp. Gissar som sagt att
Demmpa: Det närmaste ”färdigbyggda” är följande, [bild] https://www.elbutik.se/product.html/norwesco-rotuttag-for-hall/ugn-230/400v samma sak kan man bygga ”själv”.
hempularen: Har rensat bort en massa Off Topic ur tråden. Låt inte varenda tråd bli en tråd om behörighetsfrågor. /moderator
uffeulander: [citat] Okej Jag fattar men då gar jag så att jag river bort och spar bara en dosa där ifrån jag tar ström till mina downlights. Tack
tommib: I det här fallet håller jag med om att ett ljusrelä är bättre. Har själv astrour (ej Plejd) och är missnöjd eftersom det är väldigt stor skillnad på en mulen och regnig höstkväll och en kristallklar vårkväll (oaktat ev sommartid). Jag vill inte ha tillslaget relaterat till en tidpunkt utan till just ljusnivån och då är det den man ska mäta. Jag kommer byta "vilket år som helst
MathiasS: [citat] Jag har inte försvarat någon produkt. Däremot försvarar jag varje forummedlems rätt att gilla och rekommendera vilken produkt som helst. Ej heller har jag gått in som någon expert, i fallet wago har jag bara sagt "Jag använder också bara wago och skulle inte kunna tänka mig att rekommendera någon annan klämma som jag inte själv använt och vet fungerar." Det är knappast att
Mikael_L: Precis så, i ditt fall ska du inte bryta nollan. Ursäkta att mitt svar blev långrandigt ... :oops: Det råkar lätt bli så för mig ... :geek: :cool:
Bo.Siltberg: Anslutningskablar ska vara synliga ja. Du har en takfot av längre modell....då kan man t.ex lägga anslutningskabeln i ett VP-rör under takfoten in till väggen. Det är inte dolt då VP-röret är synligt. Det går att måla svart. Det går ju att klamra kabeln också men en anslutningskabel är mjuk så det kommer inte att se bra ut, och det kan betraktas som en fast installation av en
petersv: Om man inte vill riskera att färgen nöts med tiden är de genomfärgade kanske bättre. Elektrikern och jag tittade på lite olika modeller och hittade något svart ip44 som passade bra på vår fasad, dvs e syntes alls.
prototypen: Mycket troligt att det ursprungligen var överkopplat i uttaget sedan kom någon på att det ska vara ström dit också så klipper man ena bruna och grenar av en gång till, typ. Protte
Oday Ibrahim: Jag menar att de koppla ihop men tyvärr inte alla som fungerar. Utrosta bänkbelysning
alm82: Vadsbodimmern finns att hitta billigare https://www.elkatalogen.se/produkter/vadsbo-dosdimmer-ld200-krondimmer.html Jag skulle nog säga att det är större chans att få det att fungera med en plejd då den har fler parametrar som går att ändra via appen..
Daniel 109: Det går bra. Du matar dem från samma grupp. Då blir det tre per brytare. 4 om det behövs nolla. Det är inget problem att få i ett rör.
Henrik.woll: Hej, 1. Ja det är ok, brun svart och vit är standard färger för Fas i dag vid nyinstallation. I detta fall så följer du befintlig standard och får kontinuitet på färgerna. 2. Ja, det är lämpligt att oanvända trådar isoleras, antingen med kopplingsklämma eller ansluten på X-plint i apparaten. 3. till strömbrytaren behövs enbart svart(fas) L i brytaren och brun(tändtråd) pil ut,
Henrik.woll: [citat] Ja ibland kan det vara svårt att sätta fasta priser, kan kanske inte kan förutspå hur vissa saker är utförda eller hur det ser ut när något är rivet mm. Jag tycker dock att man som seriös hantverkare ska kunna lämna en prisuppskattning på det tilltänkta arbetet, där ska framgå vad som ingår och hur man hanterar ev oförutsedda kostnader. En öppen dialog mellan kund och
Chrillex91: [citat] Var förbi huset idag såg att de är svarta isolerskivor mot plattan,dom ligger jäms med teglet, trodde först det var plattan som man såg men det är alltså någon form av isolerblock som är satt mot plattan? Dessa svarta plattor var i allmänt dåligt skick och behöver bytas ut tror jag..
svanstrom: Måste vara en ganska enkel tjänst att bygga. Här kommer lite pseudokod som de kan använda sig av när de skissar på systemet: if (question == "byta glödlampa") { return "Ja, det får du göra!" } else { return "Nej, för i helvete!" }
G-83: Det vågar man absolut. Jag kör grävmaskin och många äldre ledningar vi gräver fram har ingen skyddsgrus runt sig utan man har fyllt med det man grävde upp såsom storsten och annat.
-MH-: I detta inlägg https://www.byggahus.se/forum/threads/offert-som-framkallar-hjaertinfarkt.363324/page-8#post-3550368 visades en bild på krokiga el stolpar. Jag kom att tänka på den när jag knatade runt i skogen för att leta en gammal väg, och hittade denna telefonstolpe. [bild] Satt en telefonledning i den vill jag tro.