Hej
Vi installerade nyligen en IVT värmepump och märkte ett konstigt fenomen jag skulle ta vatten.
Stod och luta mig över utedelen och öppna kranen på vattenutkastaren.. känner det en stickande kittlade känsla på armen från utedelen...
Okej så jag hämtar min fluke och möter 110-114vac från chassi ner i marken.
1. Jag har kopplat ur pumpen och mäter från jorden ner i marken och får jag 0volt.
2. Tagit förlägningningskabel och kopplat på samma uttag som utedelen har matning ifrån, 0volt
3. Kontrollerat att alla jordkablar sitter bra i klämmorna.
4. Kontaktat installatören som säger att det är fel på min central.
5. Kontaktat elektriker som drog elen i huset samt bytade centralen och säger att det är konstigt.
Nu skulle elektriker varit här i torsdags men han är väldigt dålig på att hålla sina tider så...
För att klargöra.. kopplar jag ur pumpen och mäter ner i marken mellan jord och märken får jag 0volt ..
Låter jag den inkopplat även när den är avstängd så mäter jag 110+volt...
Jag vill tro att det har med ytterdelen att göra men installatören säger att dom aldrig haft fel på på sina saker.
Vi installerade nyligen en IVT värmepump och märkte ett konstigt fenomen jag skulle ta vatten.
Stod och luta mig över utedelen och öppna kranen på vattenutkastaren.. känner det en stickande kittlade känsla på armen från utedelen...
Okej så jag hämtar min fluke och möter 110-114vac från chassi ner i marken.
1. Jag har kopplat ur pumpen och mäter från jorden ner i marken och får jag 0volt.
2. Tagit förlägningningskabel och kopplat på samma uttag som utedelen har matning ifrån, 0volt
3. Kontrollerat att alla jordkablar sitter bra i klämmorna.
4. Kontaktat installatören som säger att det är fel på min central.
5. Kontaktat elektriker som drog elen i huset samt bytade centralen och säger att det är konstigt.
Nu skulle elektriker varit här i torsdags men han är väldigt dålig på att hålla sina tider så...
För att klargöra.. kopplar jag ur pumpen och mäter ner i marken mellan jord och märken får jag 0volt ..
Låter jag den inkopplat även när den är avstängd så mäter jag 110+volt...
Jag vill tro att det har med ytterdelen att göra men installatören säger att dom aldrig haft fel på på sina saker.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Ohm-mät mellan skyddsjord i något uttag och chassit på pumpen. Eller om du kopplat loss, från pumpens kabel till chassie.
verkar precis som brott på skyddsjord och spänningen 110 volt kommer från nätfiltren.
Jo leverantören har aldrig haft det felet förut, det sa han till föregående kund också.
Hade det varit mina grejor som det var fel på så har kunden alltid rätt och jag skulle kommit även om det varit söndag morgon....
Protte
verkar precis som brott på skyddsjord och spänningen 110 volt kommer från nätfiltren.
Jo leverantören har aldrig haft det felet förut, det sa han till föregående kund också.
Hade det varit mina grejor som det var fel på så har kunden alltid rätt och jag skulle kommit även om det varit söndag morgon....
Protte
Protte[/QUOTE]
Någonstans mellan stickproppen och chassit på utedelen är det avbrott på jordledaren
Om man hela tiden förnekar att det är fel på produkten så har man ju aldrig några bekräftade fel. En självuppfyllande profetia.prototypen skrev:
Någonstans mellan stickproppen och chassit på utedelen är det avbrott på jordledaren
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Det där är oförlåtligt, är det pumpinstallatören som kopplat eller din elektriker.Forlowt skrev:
Det där har visst varit uppe i en tråd tidigare eller om det var i ”tidningen” elinstallatören.
den som gjort det där har absolut noll koll.
Fy så otrevligt
Protte
Brytaren bryter bara fas och nolla. Syns dåligt men det är ett x I mitten. Chassit va inte ens jordat.
Jag stod ändå och prata med killen som installera och ställde frågan om man måste vara elektriker för jag är smått intresserad av att jobba med sånt här.
"Nej nej man behöver el behörighet b (?)
Jaja.. Det visar ju sig att han inte kollat ordentligt..
Vi har dragit ny el från centralen upp i en dosa i väggen och sen från dosa ut genom fasaden till brytaren.
I dosan sitter ett uttag.
Jag stod ändå och prata med killen som installera och ställde frågan om man måste vara elektriker för jag är smått intresserad av att jobba med sånt här.
"Nej nej man behöver el behörighet b (?)
Jaja.. Det visar ju sig att han inte kollat ordentligt..
Vi har dragit ny el från centralen upp i en dosa i väggen och sen från dosa ut genom fasaden till brytaren.
I dosan sitter ett uttag.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Nu är det nog inte något fel på pumpen utan det är skyddsjorden som är avbrott på och då hamnar chassiet på halva nätspänningen IOM nätfiltrets konstruktion. Det finns en standard hur mycket ström som får gå till chassie från nätfiltren med och utan skyddsjord.Violina skrev:
Felet är ju nu lokaliserat så det är brott/felkopplad skyddsjord.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
prototypen skrev:
Håller fullständigt med. Här har jag undvikit uteplatsen med sonen för eventuella risker .. känns tryggt.
Usch jag börjar bli arg...
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 844 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 844 inlägg
Detta är väl dubbelfel? Man ska väl aldrig bryta skyddsjorden oavsett? Jag kopplade själv in min pump och bryter enbart fas/nolla men jorden går förbi.
Obehagligt att man inte kan lita på andra i dessa sammanhang!
Som annan sagt, detta borde anmälas.
Obehagligt att man inte kan lita på andra i dessa sammanhang!
Som annan sagt, detta borde anmälas.
Överkopplingsplintarna (X) har ingen kontakt med varandra, och bryts/sluts inte av strömställaren. Innan man vet vad en överkopplingsplint är och hur den fungerar bör man inte koppla alls.MultiMan skrev:
