Hej!
Vänder mig till detta forum med en fråga!
Jag är behörig elektriker men har en fundering kring en sak som jag ännu inte funnit svar på.

Jag ska byta elcentral i en gammal lägenhet som endast är matad med 1-fas!
Kunden har redan en färdig normcentral med en 3-fas huvudbrytare. Är det godkänt att bygla inkommande fas mellan L1,L2 och L3?
Känns lite skumt men samtidigt kan jag inte sätta fingret på vad som skulle vara ogiltigt med det. Någon med kunskap som kan svara?
Tack på förhand!

Dennis

Tänkte du köra samma fas tre gånger igenom jordfelsbrytare med?
Jag skulle låtit fasen gå igenom huvudbrytare på en av tre plintar och bytt den gissningsvis 3fas jordfelsbrytare till en 1fas samt bytt till en enfasskena under säkringarna. Det blir en tydligare installation. Kunden kan ju spara sin gamla jordfelsbrytare och sken om det skulle va så att de uppgraderar till 3fas i lägenheten i framtiden.

T tgr_se skrev:
Tänkte du köra samma fas tre gånger igenom jordfelsbrytare med?
Jag skulle låtit fasen gå igenom huvudbrytare på en av tre plintar och bytt den gissningsvis 3fas jordfelsbrytare till en 1fas samt bytt till en enfasskena under säkringarna. Det blir en tydligare installation. Kunden kan ju spara sin gamla jordfelsbrytare och sken om det skulle va så att de uppgraderar till 3fas i lägenheten i framtiden.
Den idén har slagit mig med, men den huvudsakliga frågan är egentligen om det kommer uppstå problem med att bygla på det sättet, mest av nyfikenhet!
Tack för ditt svar!
Dennis

Hur mycket ström kommer du få i nollan när det börjar bli lite last på de "tre" faserna?

Dennis Fredriksson Dennis Fredriksson skrev:
Den idén har slagit mig med, men den huvudsakliga frågan är egentligen om det kommer uppstå problem med att bygla på det sättet, mest av nyfikenhet!
Tack för ditt svar!
Dennis