Hej!
Vänder mig till detta forum med en fråga!
Jag är behörig elektriker men har en fundering kring en sak som jag ännu inte funnit svar på.

Jag ska byta elcentral i en gammal lägenhet som endast är matad med 1-fas!
Kunden har redan en färdig normcentral med en 3-fas huvudbrytare. Är det godkänt att bygla inkommande fas mellan L1,L2 och L3?
Känns lite skumt men samtidigt kan jag inte sätta fingret på vad som skulle vara ogiltigt med det. Någon med kunskap som kan svara?
Tack på förhand!

Dennis

Tänkte du köra samma fas tre gånger igenom jordfelsbrytare med?
Jag skulle låtit fasen gå igenom huvudbrytare på en av tre plintar och bytt den gissningsvis 3fas jordfelsbrytare till en 1fas samt bytt till en enfasskena under säkringarna. Det blir en tydligare installation. Kunden kan ju spara sin gamla jordfelsbrytare och sken om det skulle va så att de uppgraderar till 3fas i lägenheten i framtiden.

T tgr_se skrev:
Tänkte du köra samma fas tre gånger igenom jordfelsbrytare med?
Jag skulle låtit fasen gå igenom huvudbrytare på en av tre plintar och bytt den gissningsvis 3fas jordfelsbrytare till en 1fas samt bytt till en enfasskena under säkringarna. Det blir en tydligare installation. Kunden kan ju spara sin gamla jordfelsbrytare och sken om det skulle va så att de uppgraderar till 3fas i lägenheten i framtiden.
Den idén har slagit mig med, men den huvudsakliga frågan är egentligen om det kommer uppstå problem med att bygla på det sättet, mest av nyfikenhet!
Tack för ditt svar!
Dennis

Hur mycket ström kommer du få i nollan när det börjar bli lite last på de "tre" faserna?

Dennis Fredriksson Dennis Fredriksson skrev:
Den idén har slagit mig med, men den huvudsakliga frågan är egentligen om det kommer uppstå problem med att bygla på det sättet, mest av nyfikenhet!
Tack för ditt svar!
Dennis
Det är inget problem att du gör den hopkopplingen före huvudbrytaren och finns möjligheten att det kan uppgraderas till trefas senare är det ju bra att det ligger färdigt, förberett. Vad är det du tänkt dig som skulle ge problem?

• Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Det är inget problem att du gör den hopkopplingen före huvudbrytaren och finns möjligheten att det kan uppgraderas till trefas senare är det ju bra att det ligger färdigt, förberett. Vad är det du tänkt dig som skulle ge problem?
Det är just det, jag har aldrig sett en sån hopkoppling tidigare och blev därför fundersam om det finns en anledning till att ingen gör så eller att det faktiskt funkar men jag har bara ännu inte sett det!

Problemet är nog inte huvudbrytaren utan en 3fasig jordfelsbrytare som måste ha rätt fas inkopplad för att testknappen skall fungera och att parallellkoppla samma fas igenom den troligtvis är ett odokumenterat förfarande där man inte kan garantera funktion.

I iMicke skrev:
Hur mycket ström kommer du få i nollan när det börjar bli lite last på de "tre" faserna?
Nu gäller det ju en matning befintlig 1-fas till en central som råkar vara skaffad avsedd för 3-fas så i det ledet dvs matningen kommer inget hända med nollan. Det du menar skulle kunna hända om däremot man börjar fuska med "kommande framtida 3-fasgrupper" kopplade "rätt" från centralen. Och då är det den gruppens nolla som kommer i farozonen för överlast.

Det är just det, jag har aldrig sett en sån hopkoppling tidigare och blev därför fundersam om det finns en anledning till att ingen gör så eller att det faktiskt funkar men jag har bara ännu inte sett det!
Du kommer inte vara den förste som gör en sån inkoppling i de här fallen. Finns ingen direkt rimlig möjlighet till att det kommer läggas om till trefas framöver är det givetvis bra (bättre) att du bygger för enfas oberoende vad kunden köpt.

En del här undrar nog varför du som behörig (auktoriserad?) frågar på detta konsumentforum, det gör inte jag men kan fråga ändå. Sen hoppas jag du är någorlunda med på hur en JFB fungerar så du kan avgöra lite kring det tgr_se var inne på.

GK100 GK100 skrev:
Du kommer inte vara den förste som gör en sån inkoppling i de här fallen. Finns ingen direkt rimlig möjlighet till att det kommer läggas om till trefas framöver är det givetvis bra (bättre) att du bygger för enfas oberoende vad kunden köpt.

En del här undrar nog varför du som behörig (auktoriserad?) frågar på detta konsumentforum, det gör inte jag men kan fråga ändå. Sen hoppas jag du är någorlunda med på hur en JFB fungerar så du kan avgöra lite kring det tgr_se var inne på.
En rimlig fråga anser jag, mest för att bolla tankar med folk, obehörig eller behörig elektriker så har jag märkt att det finns folk med rätt mycket kunskap på detta forum. Sen är det såklart upp till mig som behörig att avgöra vad som är rimligt och inte! Eller är jag ute och cyklar?

• Gilla
Lassebo och 2 till
  • Laddar…
En rimlig fråga anser jag, mest för att bolla tankar med folk, obehörig eller behörig elektriker så har jag märkt att det finns folk med rätt mycket kunskap på detta forum. Sen är det såklart upp till mig som behörig att avgöra vad som är rimligt och inte! Eller är jag ute och cyklar?
Nej det är inget fel i det öht som åtminstone jag ser det, alltid bra med fler och olika som ev bidrar här om du nu vill göra det också. Tyvärr brukar det emellanåt komma in diverse representanter för skråtänkandet här med väl yvigt, vildvuxet beteende som sk "behöriga" och briljera en kort tid.

Nu är du ju inte av den stammen förhoppningsvis så jag får säga välkommen det brukar höra till här.

• Gilla
MathiasS och 2 till
  • Laddar…
Har funderat lite teoretiskt kring problemet. Jag hade nog kopplat inkommande fas till alla 3 faser på huvudbrytaren och sedan kopplat resten inklusive JFB som om det var 3-fas samt fördelat grupperna så det blir bra även om man senare kopplar in 3-fas. JFB borde funka men enda abret jag kan tänka mig är om testknappen sitter på 2 faser och inte mellan en fas och neutral.

Jag är inte behörig.

Jag ser heller inget direkt fel.

Möjligen en liten svårighet i att "fördela" lasten. En lägenhet med enfas brukar ha spisen säkrad 20 eller 25A, så den "fasen" blir det inte väldigt mycket kvar av till annat.

Med en 3-fasig skena bör man kanske se till att det inte kommer någon ytterligare "fast" 10A - last i samma skena. Är huvudbrytaren avsedd för 3 x 40 eller 3 x 63 kanske också är en fråga. Eftersom huvudsäkring knappast är större än 1 x 35A så är det inget faktiskt problem i vilket fall.

Om det sedan blir "omläggning" så ryker spis-säkringen, och det blir i stället 2 st 16A för spisen, men det får man ta då, och dra om spisröret med 4 trådar, eller 5 om det skall med en ugn också.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
S Soltorp40 skrev:
Jag ser heller inget direkt fel.

Möjligen en liten svårighet i att "fördela" lasten. En lägenhet med enfas brukar ha spisen säkrad 20 eller 25A, så den "fasen" blir det inte väldigt mycket kvar av till annat.

Med en 3-fasig skena bör man kanske se till att det inte kommer någon ytterligare "fast" 10A - last i samma skena. Är huvudbrytaren avsedd för 3 x 40 eller 3 x 63 kanske också är en fråga. Eftersom huvudsäkring knappast är större än 1 x 35A så är det inget faktiskt problem i vilket fall.

Om det sedan blir "omläggning" så ryker spis-säkringen, och det blir i stället 2 st 16A för spisen, men det får man ta då, och dra om spisröret med 4 trådar, eller 5 om det skall med en ugn också.
Spisen är nyinköpt och den har jag räknat på, den kommer gå på en 16A säkring och det är även det den vill ha angivet i specifikationerna.

Det må vara en liten spis, möjligen en bänkspis, som klarar sig på 3,5 kW (230 x 16 x 1).

Jag hade en sådan i mitt gamla studentrum, 2 plattor + ugn, ena plattan dödades när ugnen startades...

"Vanliga" spisar ( 55 eller 60 cm med 3-4 plattor och fullstor ugn) brukar ha minst 20A i gamla lägenheter.

Hoppas Du fått allt rätt med spisen, så att den inte vill ha 16A i vardera av 2 inkopplade faser, som dock kan läggas ihop till en inmatad fas (som då vill ha tillgång till mer ström...).

Lycka till med jobbet! (ingen ironi, bara en vanlig, vänlig, hälsning)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.