3 946 läst ·
37 svar
4k läst
37 svar
110+ac genom chassi och marken
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Jepp. Just X-plinten har väl varit friskt debatterad? kanske man kunde döpa om den ena sidan av X-plinten till Y eller Z för att förhindra misstag?Bo.Siltberg skrev:
nu har jag inte själv problem med det men men...
Varför inte kalla dem X1 och X2 !?
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Enklast i det fallet är att hålla sig till att PE aldrig hör hemma anslutet någonstans som inte identifieras med rätt symbol eller färgkombination. Dvs den stackars elektrikern behöver bara nöta in en handfull enkla heliga regler viktiga för grundsäkerheten där detta då är en.
Här fanns ju en PE plint nere till vänster.
Ändring av namn kommer inte ändra något alls. Det handlar om ett arbetssätt som innebär att man kontrollerar det man gör, och dubbelkontrollerar vid behov. Det blir enklare med en viss typ av personlighet men beteendet går också att träna in.
Just X1/X2 finns ju redan på vissa brytare (TEM?) där de indikerar utgångarna på samma sätt som pilarna gör på Schneifers brytare, så det blir nog bara förvirrande. Precis som GK100 säger så är det bara att drilla in att PE endast ansluts till markerad PE-plint. För de flesta yrkesverksamma elektriker räcker denna typ av tumregler gott och väl. Nackdelen är att man inte förstår varför reglerna finns och när man faktiskt kan frångå dem.
Just X1/X2 finns ju redan på vissa brytare (TEM?) där de indikerar utgångarna på samma sätt som pilarna gör på Schneifers brytare, så det blir nog bara förvirrande. Precis som GK100 säger så är det bara att drilla in att PE endast ansluts till markerad PE-plint. För de flesta yrkesverksamma elektriker räcker denna typ av tumregler gott och väl. Nackdelen är att man inte förstår varför reglerna finns och när man faktiskt kan frångå dem.
Klicka här för att svara
