Har en undercentral som matar värmepanna, tvättstuga och ett litet hobbysnickeri med några 3-fasmaskiner.
I huvudcentralen sitter 3 st C16-dvärgar som matar undercentralen. Undercentralen har porslinssäkringar varav några 16 A.
Har hänt några gånger att en av de tre dvärgarna i huvudcentralen löser ut med mystiska fel som följd.
Typ att värmepannan går en stund och sedan larmar om att något är fel.
Torktumlaren försöker starta men stänger av sig :)
Nu har jag lärt mig att man kollar dvärgarna först.

Två frågor:
Är det OK att byta till D-karakteristik på säkringarna som matar UC?
Är det lämpligt att ha 3 st 1-poliga säkringar som matning till UC eller borde man ha en 3-polig?

1. Nej, dels behöver man kontrollera att det går, dvs att du har en kortslutningsström som löser en D16 i tid, och dels tror jag inte att det är en C-dvärg som är ditt problem här.
2. Nej, i en huvudledning ska inte enpoliga överströmsskydd vara ett problem.

Du skriver inte när dvärgen löser. Men jag tolkar det som att det handlar om överlast, att den löser efter en stunds drift. Du har därmed överlast som du behöver hantera genom att säkra upp, inte byta till en trög dvärg, eller minska på effektbehovet om det går. Säkringen i matande punkt ska inte lösa i den ringa omfattning du beskriver, för det innebär att du troligen har en mer eller mindre permanent överlast som ibland får bägaren att rinna över. Uppsäkringen kanske innebär att huvudledningen behöver bytas. Kanske kan dvärgarna i matande elcentral rationaliseras bort.

Börja med att uppskatta effektbehovet. Då ser vi vad som behövs.

Jag vet inte när de löser ut faktiskt. Har gjort det 3-4 gånger sedan vi flyttade in för minre än ett år sedan. Jag är dock säker på att det är 2 olika som löst vid olika tillfällen.
Du har kanske rätt i din analys om överström. Jag har tänkt att det kanske ligger lite på gränsen, typ om torktumlaren går. Och så startar kompressorn i värmepannan och poff.
Jag ska kolla vad det går för kabel till UC. Har för mig att det är en grov svart (grövre än 5x2,5 iaf). Och då borde det som du säger gå att ta bort säkringarna helt.

Och märk att en D säkring inte klarar större överlaster än en C, det är bara större startströmmar som en D klarar av och det under en mycket kort tid.

• Gilla
Panor82
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.