El
Bo Berglund: Och den 9 april satt bidraget på kontot! Otroligt. :D:love:
Bo.Siltberg: Se bara till att du hittar varianten men plint. Den finns även utan. https://www.elbutik.se/product.html/kopplingsdosor-a-box-spelberg
nova383: Hej. Har dragit rör i källarplan, Men det blev ca 10 rör som ska in i säkringsskåpet + 2 st ut till undercentraler frigga och garage. Funderar på om man skulle ta och sätta en till säkringsskåp på entréplan och dra en fet kabel skåpet nere eller kanske en egen utifrån mätarskåpet. Detta isåfall bara för att det ser ut som det blir väldigt många rör/kablar som ska samsas om
Mikael_L: [citat] Du kan väl göra ett undantag om du vill. Gör du det någorlunda snyggt men framförallt säkert, så spelar det väl ingen roll. Det är inte liksom att någon "åker dit" på något sånt här, inte så länge ingen dött i alla fall.
hydrolift: [citat] Undrar om jag inte hittade svaret här i denna tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/uttag-spaerrat-foer-data.130578/page-2
tommib: Du kan ha hur många grupper du vill. I praktiken kommer det röra sig om dem jag räknade upp samt kanske 6-7 grupper för 10 A belysning och uttag. Kanske några utomhusgrupper. Tänk på sektioneringen så att du har uteel på egen JFB. Värme kan ligga utanför eller på egen JFB det med. Resten på en gemensam. Läs gärna artiklarna om det svenska elsystemet samt elcentralen som finns här
Marcussjogren: Hej! har en rörelsevakt som bara funkar om man skruvar ljuskänsligheten till ”TEST”. innebär det då att den har kopplat förbi sensorn och att man då kan dra slutsatsen att sensorn troligtvis är trasig?
Fotografen: Ja den är mogen för byte. Sätt dit en ny/frisk.
dollicious: Felet låg i att socklarna på armaturen var slitna. Nu har jag fixat till dem och nu funkar allt igen!
jonaserik: Det finns på varuhusen med till bättre pris
tommib: Ett tips är att förlägga kabeln i kabelskydd av plåt. Dessa är lättare att måla, innan uppsättning. En personlig reflektion är att Biltemas sprayfärg "Rosteffekt" på orange botten fungerar relativt bra för att "gömma" saker i åtminstone mitt fasadtegel. För långa dragningar, extra bonus för att måla dit streck i fogens färg :)
Highbeam: [citat] Allt ska tändas med en brytare. Går går tre kablar ner till brytaren redan. Var det så att man behövde 3 tändkablar så blir det ju 6st.
Leif i Skåne: Kom ihåg en sak! "En expert har misslyckats fler gånger än en novis har försökt" (Japanskt ordspråk);)
hempularen: Sedan tycker jag att du är lite snål med uttag. Även om det är litet, så skulle jag nog satt ett eller två ytterligare uttag.
etompau: Tolkar det som att armaturen ska anslutas till kablarna som visas i inlägget. Det ska inte vara något problem att ansluta en lampa till dessa kopplingsplintar.
blackarrow: [citat] Ja, du har väl rätt. Att avända en trefas-motor är väl inte heller ekonomiskt försvarbart. Jag använde ord som ”skulle”, ”kunna” och ”om” så det var ingen garanti för att det går. En motor byggd för enfas går inte att Y-koppla, men som kuriosa, om det är en trefasmotor... [bild]
Linusring: [citat] Värt att tillägga är också att du bör kontrollmäta så du är 100% säker på att nollan finns där. Som det står längre upp i tråden så finns det risk att apparaten går sönder ifall nolla inte finns med. Bara för att det sitter en bli kabel inkopplad kan det fortfarande vara felkopplade någonstans. Alltid bra att vara på den säkra siden!
blackarrow: Håller med @lnilsson En router med 4 switchportar löser problemet. Blir ju t.o.m. en port över. ;) Det låter lite som någon glömt planera för LAN och WiFi... Om man har chansen att dra kablar brukar man dra två till varje rum/uttag. Då blir det dock mera kablar till någon patchpanel vilket man inte placerar bar som helst. Sen vill man kanske ha fler trådanslutna prylar och kanske ett
tommib: [citat] Skillnaden är att huvudsäkringen går istället då.
arelius: Har ett garage i källaren utan fönster och ljusinsläpp och ska nu investera i att montera upp lite ny belysning i form av ledarmaturer doch är det en riktigt djungel därute med olika modeller och priser så jag lägger min tilltro till forumet. Hjälp mig att hitta en lämplig belysning till mitt garage i 4000k och det måste gå att seriekoppla dem från den ena till den andra.
Purre: Ett alternativ är att byta till ett uttag som är förreglat så det inte finns spänning i det så länge det inte finns en handske i.
mexitegel: Precis, gör man en installation 2020 så ska alla paren användas. Med glidmedel och en som drar och en som skjuter på så ska det mycket till för att inte få i en riktig kabel.
jonaserik: Det är en svagströmskabel och det kan med fördel borras ett hål så bara givaren går igenom ut, ett VP 12 är bra eller PEM 16, något av dito förlägges och fästes på slangens uppsida i mark, helst på det grundaste stället, räcker inte givarens 2 m så går det att skarva den till 100 med vanlig telefon kabel tex ekkx 4X0,5 och bara 2 trådar i den behövs. Glöm inte att täta
elmont: Eller så köper du en ram till uttaget du ska sätta dit. Typ det här https://www.eldirekt.se/elmaterial/eluttag/trend/eljo-trend-ram-for-2-vags-uttag Bottenplattan är lös och den tar man bort om man har en dosa under.