Hej fick hem min konverter från bangood idag och blen förvånad att det inte fanns någon jord på den
Alltså det är ett utag på den med jord med men mäter jag mellan jord på utaget på konvertern och chassi får jag ingen kontakt Någon som vet om det går att jorda den själv??
Mvh Uffe

• Svart konverter utan jordkontakt med flera uttag och multifunktionsdisplay.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är jag inte helt med på vad det är för konverter. Men om den inte har någon jordning alls, så är det troligen inte meningen att den skall jordas. Det kan bli farligare om den är jordad. Den fungerar (i så fall) ungefär som ett rakapparatsuttag av den gamla typen, som hade en isolertransformator. Därmed kan det inte gå ström från fas till jord ur ett sådant uttag. Eda möjligheten att få en stöt är mellan de två stiften.

I övrigt ser den där apparaten inte ut att uppfylla säkerhetsbestämmelserna som gäller här. Det ser inte ut att ha en uttagsbrunn, därmed går det att få kontakt med fingrarna mot kontakstiften när de är halvägs inkörda.

Klarar de inte ett så rudimentärt krav, så blir man ju lite orolig över hur resten är gjort.

Okej så det går inte att fixa så den blir jordad?

gissar att det är en sådan här som du köpt
5000W DC till AC-strömomvandlare med batterikablar och manual, fråga om jordning.

är det någon kontakt mellan jordkontakten och inkommande batteri-minus?

Vad ska den användas till? Den har ju inte ens ett (jordat) schukouttag? Vad säger bruksanvisningen?

Om den saknar skyddsjord är den tänkt att fungera som en isolertransformator som hempularen säger.

Om den har skyddsjord så kan den vara kopplad via sensorelektronik och alltså inte ha direkt kontakt med en av polerna och chassit.

Apparaten som harka har på bild skulle jag inte släppa in i mitt hem.

MultiMan
Bildsök på Google gav detta:

Elektronikkort med oisolerade kablar nära metallhölje, potential för säkerhetsrisk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ingen jord ansluten och ser absolut inte ut att vara dubbelisolerad med enkelisolerade 230V-kablar som skaver mot metallhölje, men jag vet inte vad som krävs för sådan elektronik specifikt.

Dock brukar ju billiga 230V Kina-grejer tyvärr alltför ofta vara potentiellt livsfarliga.

Kan ju vara en helt annan modell också.

• Gilla
uffeulander
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Och knappast någon annanstans heller förhoppningsvis.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
gissar att det är en sådan här som du köpt
[bild]

är det någon kontakt mellan jordkontakten och inkommande batteri-minus?
Nej det finns ingen kontakt mellan jord på utaget och inkommande batteri minus.

MultiMan MultiMan skrev:
Bildsök på Google gav detta:

[media]
[bild]

Ingen jord ansluten och ser absolut inte ut att vara dubbelisolerad med enkelisolerade 230V-kablar som skaver mot metallhölje, men jag vet inte vad som krävs för sådan elektronik specifikt.

Dock brukar ju billiga 230V Kina-grejer tyvärr alltför ofta vara potentiellt livsfarliga.

Kan ju vara en helt annan modell också.
Exakt en sådan fast 4000 watt

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad ska den användas till? Den har ju inte ens ett (jordat) schukouttag? Vad säger bruksanvisningen?

Om den saknar skyddsjord är den tänkt att fungera som en isolertransformator som hempularen säger.

Om den har skyddsjord så kan den vara kopplad via sensorelektronik och alltså inte ha direkt kontakt med en av polerna och chassit.

Ja Ja Jord är väl bra Men så länge du använder en borrmaskin fön dammsugare ja allt som inte har en jordad kontakt är ju helt ok att använda inverter till....

Vad skulle en tråd på insidan göra för verkan?
Den tråden måste vidare till något som fungerar som jordtag.

Kommer TS att slå ner ett jordspett om det fanns en plint på baksidan?

Å andra sidan så är ju spänningen flytande mot jord.
Ett isolationsfel (Enkelfel) är inte farligt, två kan vara farliga.
Enkelfel tolereras.
Protte

prototypen prototypen skrev:
Vad skulle en tråd på insidan göra för verkan?
Den tråden måste vidare till något som fungerar som jordtag.

Kommer TS att slå ner ett jordspett om det fanns en plint på baksidan?

Å andra sidan så är ju spänningen flytande mot jord.
Ett isolationsfel (Enkelfel) är inte farligt, två kan vara farliga.
Enkelfel tolereras.
Protte
Okej men då är det väl så att en inverter inte har någon riktig jord? Har sett att på vissa invertrar så finns det en liten vingmutter som man ska skruva fast en jordkabel på med frågan är ju var man drar den??

uffeulander uffeulander skrev:
Okej men då är det väl så att en inverter inte har någon riktig jord? Har sett att på vissa invertrar så finns det en liten vingmutter som man ska skruva fast en jordkabel på med frågan är ju var man drar den??
Du blandar nog bort vad man bör sträva efter i de här fallen pga ordet "jord". Det är normalt i vårt elsystem att man kan sätta likhetstecken i stort mellan moder jord och vardagliga ordet jord i elsammanhang men inte vettigt för din omformare. Samma med ev skruv för yttre anslutning mot något mer eller mindre okänt och då kanske på apparatsidan ev jordbleck/stift i uttaget tillför sällan något om det sker som schablon utan eftertanke och förståelse.

Problemet med liknande din omformare drivna med uttaget på bilden är inte så mycket elsäkerhet (elchock). Där ger avsaknaden jordbleck plus om du inte kör flera klass II apparater samtidigt det är mer andra generella konstruktionsprinciper vid så pass effekt man kan fundera över.

uffeulander uffeulander skrev:
Ja Ja Jord är väl bra Men så länge du använder en borrmaskin fön dammsugare ja allt som inte har en jordad kontakt är ju helt ok att använda inverter till....
Det är helt i sin ordning att använda en dylik "ojordad" omformare till en ensam handmaskin som är avsedd att skyddsjordas.
Så vad vill du ha hjälp med?

Tycker det blir mest teknik snack..Finns det ingeting man kan göra med jordningen?
Slå ner ett jordspett och byta till ett vanligt jordat utag på invertern där man drar en jordledning
till jordspettet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.