Hej.
En kompis fick inte igång sin vedklyv och skickade följande bild till mig.
Jag tycker det ser helkonstigt ut, bara en fas ansluten på fasvändaren och nollan ansluten. Ska det vara så? Och isf, vad är det för specialmotor? Fick ingen bild på märkplåt tyvärr. Men jag blir ju nyfiken, aldrig sett nåt liknande.

Bonusfråga, vad är den fjärde "blå" kabeln som går till motorn?

• Öppen fasvändare med en ansluten gul ledning och en nollan, plus en oidentifierad blå kabel mot motorn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser väl alla på kontakten att den ansluter en "3-trådsmotor" ;-)

Skämt åsido, hur skulle man kunna uttala sig om motorn från en bild på anslutningskontakten?

Det behövs bild på motorn, plinten som trådarna ansluts till, brytare på vägen, märkning/typskylt etc.

Allra enklast, och säkrast, är förstås att skaffa fram en kopia av maskinens bruksanvisning och läsa innantill.

Hehe, ja visst är det enklast att titta på märkplåten. Får försöka göra det i helgen, men jag blev så nyfiken nu så jag tänkte jag slänger iväg en fråga här. I manualen stod inget dock.
Tänkte mer generellt, om fler stött på något liknande? En 3kw motor som matas med två faser och nolla är något nytt för mig. Men då kommer jag ju iofs bara kontakt med "vanliga" motorer inom industrin.

Teoretiskt kan det vara en enfasmotor,där ena "riktiga fasen" går till startlindningen, troligen via någon serieresistans/induktans för att reducera strömmen, eller via en centrifugalbrytare

Genom att välja fasen före eller efter strömmen i huvudlindningen blir det olika rotationsriktning.

Båda två lindningarna ligger i så fall fas - nolla.

Men det är udda att utnyttja 3-fas på detta vis. Normalt gör man en hjälpfas för startlindningen med en kondensator (som fasvrider 90 grader) från den enda fasen som man matar direkt på huvudlindningen. Motorn behöver bara en fas i en lindning när den väl börjat snurra.

• Gilla
Malamutt
  • Laddar…
Ja det ser lite skumt ut, och inte lätt att veta bara av en bild. Men det är inte så enkelt som att en tåt lossnat?

Soltorp40:
Ok, det finns sådana lösningar alltså. Tack för info! Någon ide vad den fjärde tråden från motorskydd till motorn kan vara (5st inkl jord)?

Fotografen:
Nä tror inget hade lossnat.

Osannolikt att det skulle vara en enfasmotor om den har effekten 3 kW. Så det ser ju väldigt konstigt ut, om inte någon har kopplat om. Det kan ju vara så att vedklyven endast fungerar med en speciell (lika felkopplad) skarvsladd....

Den extra tråden kan vara en värmesäkring kopplad till mitten av motorns Y. Det förekommer på mindre motorer istället för motorskydd. Hur ser startapparaten ut?

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Har en sådan, kablarna sitter med runda hylsor på stiften och lossnar lätt när fasvändaren vrids. I det här fallet har det hänt och så har någon satt ena fasen som ska till fasvändaren på nollstiftet. Det är den enda förklaringen. Det sitter en helt vanlig 3-fasmotor på klyven.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Tack för det mlkjhr! Case closed kan vi säga då.

Det var precis så jag misstänkte att det gått till, att den lossnat och blivit satt på fel plats. Men då kompisen sa att så inte var fallet så blev jag väldigt brydd, och tänkte att det kanske är någon typ av enfasmotor som jag inte begriper mig på. (Och fick ju lära mig av Soltorp av sånt existerar också. :) )
Och den "fjärde" tråden är tempsäkring som Bo.Siltberg säger.

I alla fall "kan existera". Om det är en import från länder med 1-fas, och lite tyngre uttag än vi är vana kan man mycket väl ha satt en 16A motorhandske för att få just 16A, och sedan bara kört med en av faserna.

Om Du inte avslöjat att Du jobbar med motorer industriellt hade jag nog inte sagt något alls...

Numera får vi ha 16A i "vanligt vägguttag", även om det fortfarande inte är vanligt. 10A säkring och 1,5 mm² ledning är typ 95% av befintliga vägguttag skulle jag säga.

Bra att rebusen fått en lösning i alla fall.

E Erik_134679 skrev:
Det var precis så jag misstänkte att det gått till, att den lossnat och blivit satt på fel plats. Men då kompisen sa att så inte var fallet så blev jag väldigt brydd,
Varför fick du få en bild från kompisen på just detta intag ;)

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ah, bra fråga. :) Men bilden är beskuren. Fokuset låg nog på själva motorskyddet som han trodde var trasigt.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.