I en gammal anläggning kan tio firmor ha varit inne och gjort olika jobb under årens gång. Det kan bli svårt att bevisa exakt vilken firma som har gjort det fatala felet. Felet kanske har funnits i 30 år, men orsakade problem nu på grund av att man kopplade in någon ny tung belastning på ett nytt ställe...

Skumpe
useless useless skrev:
I en gammal anläggning kan tio firmor ha varit inne och gjort olika jobb under årens gång. Det kan bli svårt att bevisa exakt vilken firma som har gjort det fatala felet. Felet kanske har funnits i 30 år, men orsakade problem nu på grund av att man kopplade in någon ny tung belastning på ett nytt ställe...
Så vad är poängen med firmornas försäkring i så fall?

Om dom klantar sig under installationen? Typ borrar i en vattenledning eller repar den nya parketten...

Skumpe Skumpe skrev:
Firmornas så kallade "ansvarsförsäkringar" skyddar väl mot fel elektrikern gjort, förhoppningsvis täcker detta väl även om huset skulle brinna ner eller så?

Men om den bara gäller som i exemplet två år och ditt hus brinner ner för att någon installerat felaktigt för 10 år sen så får din egna försäkring ta smällen tänker jag?

Skumpe Skumpe skrev:
Det känns som att du funderar på någonting du håller inne på.
Vad är din egentliga fråga?

Skumpe
C C.Lundin skrev:
Nej jag försöker vara väldigt tydlig. Skrev olika fall och så vidare. Vad skulle man ha för nytta av att hålla inne något? Då är det väl bättre att inte skriva på ett forum alls?

Skumpe
M MEE-84 skrev:
Firmornas så kallade "ansvarsförsäkringar" skyddar väl mot fel elektrikern gjort, förhoppningsvis täcker detta väl även om huset skulle brinna ner eller så?

Men om den bara gäller som i exemplet två år och ditt hus brinner ner för att någon installerat felaktigt för 10 år sen så får din egna försäkring ta smällen tänker jag?
Ok jag förstår att försäkringen täcker om de skadar något under själva installationen. Men är du säker på att den täcker även om huset brinner ned? Såklart måste den ju ha någon slags tidgräns som du skriver. Men det gäller ju också att firman som tecknade försäkringen finns kvar.

C C.Lundin skrev:
Egentligen är det väl heller inte nödvändigtvis firmans försäkring, om vi som i exemplet antar att Lundins far, som är behörig elektriker utför installationerna så finns det kanske två scenarion?

Han utför jobbet på sin fritid som anställd - firmans ansvarsförsäkring täcker inte?

Han utför jobbet på sin fritid med egen firma - försäkringen täcker?

Skumpe
useless useless skrev:
Om dom klantar sig under installationen? Typ borrar i en vattenledning eller repar den nya parketten...
Ok då missuppfattade jag tidigare. Trodde dessa försäkringar även täckte till exempel om huset brann ned efter arbetet till följd av installationen.

Skumpe
M MEE-84 skrev:
Egentligen är det väl heller inte nödvändigtvis firmans försäkring, om vi som i exemplet antar att Lundins far, som är behörig elektriker utför installationerna så finns det kanske två scenarion?

Han utför jobbet på sin fritid som anställd - firmans ansvarsförsäkring täcker inte?

Han utför jobbet på sin fritid med egen firma - försäkringen täcker?
Nja alltså vilken försäkring menar du i andra fallet, alltså du menar den försäkring som Lundins far har tecknat i sitt egna företag?

Skumpe Skumpe skrev:
Ok jag förstår att försäkringen täcker om de skadar något under själva installationen. Men är du säker på att den täcker även om huset brinner ned? Såklart måste den ju ha någon slags tidgräns som du skriver. Men det gäller ju också att firman som tecknade försäkringen finns kvar.
https://www.trygghansa.se/tryggafirman/elinstallation

Skumpe
M MEE-84 skrev:
[länk]
I de kortfattade villkoren står:

Försäkringen gäller inte för fel i arbeten. Du som entreprenör ansvarar själv för kostnader som uppkommer för att åtgärda det fel som orsakat skada.

Det låter ju motsägelsefullt? Eller de menar att själva felet täcker de inte men skadorna till följd av felet ersätts?

Skumpe Skumpe skrev:
Ok. Hur bestämmer försäkringsbolaget att det varit något fel med elinstallationen om huset brunnit ned?
Här finns lite läsning om hur man bestämma om el har orsakat branden:

https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/24918.pdf

Skumpe
lnilsson lnilsson skrev:
Här finns lite läsning om hur man bestämma om el har orsakat branden:

[länk]
Tack men jag känner som någon annan sa att det egentligen är en annan fråga och jag borde inte tagit upp den i tråden.

Skumpe Skumpe skrev:
Ok så i vilka av mina fall skulle försäkringsbolaget kunna vägra ge ersättning ?
a och c.

Vad jag förstår vägrar inte försäkringsbolag att ersätta en skada som faller inom deras villkor. Om branden konstateras bero på
'a) dålig underhåll så får man räkna med ett kraftigt avdrag på ersättningen,
c) felaktig installation så söker FB en ansvarig att lägga skadeståndsanspråk. Det kan vara du eller någon annan.

Skumpe Skumpe skrev:
Ok. Hur bestämmer försäkringsbolaget att det varit något fel med elinstallationen om huset brunnit ned?
De anlitar förhoppningsvis en expert.
Skumpe Skumpe skrev:
Ok men försäkringsbolaget kanske skulle använda faktumet att en lekman gjort elinstallationen som ett argument för att göra det mer sannolikt att det var fel på den?
Jo då, FB är sin egen domstol så allt kan hända. Du behöver titta på just ditt FB för att försöka lista ut hur de agerar i olika fall. De svar du får här är bara allmänna gissningar.
Skumpe Skumpe skrev:
Det är alltså endast i fallet att det är visat att branden startat till följd av felaktig elinstallation som det spelar någon roll vem som gjort den och rollen det spelar är att om det är en elfirma så ska de ha försäkring som då går in och tar kostnaden för misstaget.
Ungefär så tolkar jag det.

• Gilla
Skumpe
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.