Försökte söka efter svaret men vet inte vilka ord som ska ge rätt träff, övertygad om att någon frågat detta innan.
Jag har en pushdimmer som jag vill ska driva två olika "kluster" av spottar som sitter på olika ställen i taket. I rörläggningen så delar de en takdosa. Får jag dra sekundärledningen från pushdimmern, som alltså är växelström, gå i samma rör och dosor som matning? Dimmerns sekundärsida leder sedan fram till seriekopplade enskilda drivdon för spottarna, som gör om till växelström till spottarna. Det kommer inte gå någon växel/svagström i samma ledningar.
Eftersom pushdimmern är gjord för att placeras i apparatdosa bakom strömställaren, borde det ju inte vara några konstigheter. Men i mitt fall kommer dimmern sitta i en annan del av rummet och sekundärledningen dras genom samma rör och takdosor som matningen (som i sin tur leder till andra saker). Det är ju inte en växel- och svagströmsledning, men volttalet minskar ju när man dimmrar, därför blir jag tveksam.
Svårt att förklara känner jag, någon som förstår?
Jag har en pushdimmer som jag vill ska driva två olika "kluster" av spottar som sitter på olika ställen i taket. I rörläggningen så delar de en takdosa. Får jag dra sekundärledningen från pushdimmern, som alltså är växelström, gå i samma rör och dosor som matning? Dimmerns sekundärsida leder sedan fram till seriekopplade enskilda drivdon för spottarna, som gör om till växelström till spottarna. Det kommer inte gå någon växel/svagström i samma ledningar.
Eftersom pushdimmern är gjord för att placeras i apparatdosa bakom strömställaren, borde det ju inte vara några konstigheter. Men i mitt fall kommer dimmern sitta i en annan del av rummet och sekundärledningen dras genom samma rör och takdosor som matningen (som i sin tur leder till andra saker). Det är ju inte en växel- och svagströmsledning, men volttalet minskar ju när man dimmrar, därför blir jag tveksam.
Svårt att förklara känner jag, någon som förstår?
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Det är ju full 230 V även ut från dimmern. Så det är inget problem. Förutsatt att kablaget är lämpligt för spänningen.
Ja, men jag blev fundersam för när jag mätte spänningen så var den ca 150v när lamporna var dimmrade något, så pushdimmern begränsar ju växelströmmen. Men svaret är alltså att det är lugnt? Ja, det är 1,5 FK till allt, även om drivdonens kablar för matningen är pyttetunna. Ingen belastning att tala om dock, 5w per drivdon.H hempularen skrev:
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Du menar att det skulle kunna bli problem med denna "dimmade spänning" i samma rör som bär en fast fas t.ex. Nejdå det går bra. Isolationen är tillräckligt, den dimmade spänningen ska inte störa andra ledare i röret, det blir ingen överbelastning förutsatt att allting tillhör samma grupp. Tänkte du på något speciellt problem?
Tack för utförligt och tydligt svar, som vanligtBo.Siltberg skrev:
Du menar att det skulle kunna bli problem med denna "dimmade spänning" i samma rör som bär en fast fas t.ex. Nejdå det går bra. Isolationen är tillräckligt, den dimmade spänningen ska inte störa andra ledare i röret, det blir ingen överbelastning förutsatt att allting tillhör samma grupp. Tänkte du på något speciellt problem?
Allt med eldragning vill jag vara 100 på. Inte att jag såg något direkt problem med det, men det är det man inte vet som är farligast, plus att jag vill att allt är helt enligt praxis bara. Visste sedan tidigare att man inte blandar svagström och starkström så det var väl det som gjorde mig tveksam.
Jag vet att det här delvis blivit avhandlat i en del trådar som jag läst igenom, men känner mig lite osäker ändå. Man får alltså inte koppla FK i ett generellt utrymme utan det ska vara i någon typ av kapsling som apparatdosa, normkapsling o.s.v. för att det inte får vara något brännbart material i utrymmet där kopplingen sker eller risk för personskada. Jag har satt upp Hidealites Spotguard Gles och hade tänkt peta upp en trafo per spot genom spothålet när taket är satt, men jag börjar misstänka att det inte är ok. Dels har ju Hidealites version öppna hål i ändarna vilket gör att den inte blir sluten:Bo.Siltberg skrev:
Du menar att det skulle kunna bli problem med denna "dimmade spänning" i samma rör som bär en fast fas t.ex. Nejdå det går bra. Isolationen är tillräckligt, den dimmade spänningen ska inte störa andra ledare i röret, det blir ingen överbelastning förutsatt att allting tillhör samma grupp. Tänkte du på något speciellt problem?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men om jag skulle sätta in en sån här som blir sluten, skulle jag få koppla i den då:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vill undvika alternativet att behöva köpa en ny singel trafo för alla spotarna och klämma in en sån här Hidealite D-box i ett redan överfullt tak, plus att det blir fult. Dock är det en tvättstuga så det gör inte så mkt:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
De öppna hålen är små i jämförelse med jättehålet ned mot takskivan 
Du pratar som FK för 230 V antar jag?
Jag misstänker att det fuskas ganska rejält med detta, men en spottkopp kan helt enkelt inte användas som kopplingsutrymme där enkelisolerade ledare förekommer. Det behövs dubbelisolerade ledningar, mantlad kabel eller skyddslang över FK hela vägen in i drivdonet eller lampans anslutningsbox. Hide-a-lite har produkter som tar flexslang. Inomhus kan PLS90 användas, eller skyddsslang.
Du pratar som FK för 230 V antar jag?
Jag misstänker att det fuskas ganska rejält med detta, men en spottkopp kan helt enkelt inte användas som kopplingsutrymme där enkelisolerade ledare förekommer. Det behövs dubbelisolerade ledningar, mantlad kabel eller skyddslang över FK hela vägen in i drivdonet eller lampans anslutningsbox. Hide-a-lite har produkter som tar flexslang. Inomhus kan PLS90 användas, eller skyddsslang.
Bo.Siltberg skrev:
De öppna hålen är små i jämförelse med jättehålet ned mot takskivan
Du pratar som FK för 230 V antar jag?
Jag misstänker att det fuskas ganska rejält med detta, men en spottkopp kan helt enkelt inte användas som kopplingsutrymme där enkelisolerade ledare förekommer. Det behövs dubbelisolerade ledningar, mantlad kabel eller skyddslang över FK hela vägen in i drivdonet eller lampans anslutningsbox. Hide-a-lite har produkter som tar flexslang. Inomhus kan PLS90 användas, eller skyddsslang.
Hehe ja det har du ju rätt i. Jag tänker att gipsskivan ansluter men det finns väl en risk att pappen på gipset börjar glöda. Problemet är att de små 5w drivdonen inte har något dragavlastning utan fastmonterade små kabelstumpar som man kopplar till. Då hjälper det väl inte att man har PLS90 eftersom de enkelisolerade kablarna blir exponerade ändå?Bo.Siltberg skrev:
De öppna hålen är små i jämförelse med jättehålet ned mot takskivan
Du pratar som FK för 230 V antar jag?
Jag misstänker att det fuskas ganska rejält med detta, men en spottkopp kan helt enkelt inte användas som kopplingsutrymme där enkelisolerade ledare förekommer. Det behövs dubbelisolerade ledningar, mantlad kabel eller skyddslang över FK hela vägen in i drivdonet eller lampans anslutningsbox. Hide-a-lite har produkter som tar flexslang. Inomhus kan PLS90 användas, eller skyddsslang.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Jo jag vet att produktutbudet för downlights brister allvarligt ifråga om att uppfylla elinstallationsreglerna.... Man får här tillämpa lite gammal hederlig yrkeskunskap och hantverksskicklighet för att uppnå dubbel isolering hela vägen, till en extra kostnad som inte fanns på lampans prislapp...
Jag skulle sätta en utanpåliggande lysrörsarmatur mitt i taket...
Jag skulle sätta en utanpåliggande lysrörsarmatur mitt i taket...
Smaken är som baken!Bo.Siltberg skrev:
Jo jag vet att produktutbudet för downlights brister allvarligt ifråga om att uppfylla elinstallationsreglerna.... Man får här tillämpa lite gammal hederlig yrkeskunskap och hantverksskicklighet för att uppnå dubbel isolering hela vägen, till en extra kostnad som inte fanns på lampans prislapp...
Jag skulle sätta en utanpåliggande lysrörsarmatur mitt i taket...
Jag hittade en fiffig sak, om det är fler som klurar på problemet. Hidealite Q-Box:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den löser inkapsling och dragavlastning. Dock är den 100mm bred och ganska lång så den går ju inte in genom ett litet spothål i ett lågbyggt tak.
Även deras S-box för utanpåliggande montage löser en del problem och kan monteras utanpå/över takdosan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Hide-a-lite verkar ha kommit längst med att erbjuda produkter som fungerar elinstallationsmässigt.
Klicka här för att svara

