8 797 läst ·
24 svar
9k läst
24 svar
Fästa dosor i lecablock
Så, nu har jag gjort 5 mallar som jag kan använda. Jag tänkte trycka in lite ankarmassa genom hålen på mallen och sedan låta det torka innan jag tar bort mallen. Sen putsar jag allt med gipsputs.
Man kan lägga ett litet vattenpass ovan mallen för att få det helt i våg och sen finns det 4 hål för spik.
Överkurs, möjligt...
Man kan lägga ett litet vattenpass ovan mallen för att få det helt i våg och sen finns det 4 hål för spik.
Överkurs, möjligt...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Keminfästning
Kemisk infästning, eller kemisk ankare, är en metod för att säkert fästa objekt i betong och andra hårda material. Denna process innebär att man bor ett hål i materialet, injicerar en speciell kemisk lösning och sätter in en ankarbult.
Läs mer
Inget trä kommer att putsas in, mallen är återanvändbar.J Johan456 skrev:
Mittenklossen går in i dosan för att fixera den och de två yttre bitarna klämmer dosan fast i mallen och skapar exakt 10mm distans så dosan hamnar 10mm ut från väggen. Det ska ju på 10mm puts på väggen efteråt.
Hur lång tid tog det att bygga mallen och att applicera den på varje dosa?
Många bäckar små som sagt...
För övrigt så kostar Rutabs dosor 34 resp 40 kr/st och då ingår en stuts. I många fall räcker det så prisskillnaden blir nog inte så enorm. Vill du använda dem som du använder dina ROT-dosor, dvs utan stuts så går ju det också, bara peta bort täcklocket och dra in röret. Inte lika snyggt dock...
Många bäckar små som sagt...
För övrigt så kostar Rutabs dosor 34 resp 40 kr/st och då ingår en stuts. I många fall räcker det så prisskillnaden blir nog inte så enorm. Vill du använda dem som du använder dina ROT-dosor, dvs utan stuts så går ju det också, bara peta bort täcklocket och dra in röret. Inte lika snyggt dock...
Jag använde Biltemas billigaste dosor som då kostade 8.90 st. Det blev många bäckar. Alltså deras på den tiden vita standarddosa (ingen spårdosa) med gul eller grön utskruvbar ring, så jag behövde inte alls vara noga med att passa till det senare putslagret. Gick som en dans.S DanielF skrev:
Logga in
Skapa konto
Mall på plats och limmad.
Logga in
Skapa konto
Mall borttagen.
Logga in