J Jonas Arvidsson skrev:
Vad är det för fel på Rutabs spårdosor? Finns som både 40 och 50 djupa.. Man måste inte uppfinna hjulet igen
Dom är enligt min mening bäst för spårjobb!

Renoveringsarbete i rum med oslipade väggar och synliga elinstallationsspår, verktyg och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
S
Så, nu har jag gjort 5 mallar som jag kan använda. Jag tänkte trycka in lite ankarmassa genom hålen på mallen och sedan låta det torka innan jag tar bort mallen. Sen putsar jag allt med gipsputs.
Man kan lägga ett litet vattenpass ovan mallen för att få det helt i våg och sen finns det 4 hål för spik.
Överkurs, möjligt...

Hand håller en trämall med infäst elektrisk dosa och markerade hål för ankarmassa.
Skapa konto

Hand håller en trämall med urklipp och spikhål, redo för ankarmassa och nivellering.
Skapa konto

Hand som håller en trämall med fyra hål, bredvid en tangentbord och ett vattenpass.
Skapa konto

Hand håller en mall av trä med hål och infästa metallbeslag framför tangentbord.
Skapa konto

Tänkte du att du skulle låta något trä sitta kvar? Putsa in trä är väl ingen hit med tanke på sprickbildning.

S
J Johan456 skrev:
Tänkte du att du skulle låta något trä sitta kvar? Putsa in trä är väl ingen hit med tanke på sprickbildning.
Inget trä kommer att putsas in, mallen är återanvändbar.
Mittenklossen går in i dosan för att fixera den och de två yttre bitarna klämmer dosan fast i mallen och skapar exakt 10mm distans så dosan hamnar 10mm ut från väggen. Det ska ju på 10mm puts på väggen efteråt.

Vad är det för dosor du använder? Ser ut som billigt skräp. Åk och köp rutabs spårdosor så kan du lägga mallarna på hyllan

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Ja alltså det finns ju ändamålsenliga dosor. Rutans spårdosa är ju en, eller VP2 men putslock. Den senare spikas fast med regelfäste men bygger då ut cirka 12mm.

S
De kostar ju 55krst om man ska ha stutsar till. När de väl är på plats så är det lite skit samma.

Jag har Rotdosa Schneider Electric för 30kr/st.
På 60 dosor sparar jag 1500kr, många bäckar små.

• Gilla
datja
  • Laddar…
tommib
Hur lång tid tog det att bygga mallen och att applicera den på varje dosa?

Många bäckar små som sagt...

För övrigt så kostar Rutabs dosor 34 resp 40 kr/st och då ingår en stuts. I många fall räcker det så prisskillnaden blir nog inte så enorm. Vill du använda dem som du använder dina ROT-dosor, dvs utan stuts så går ju det också, bara peta bort täcklocket och dra in röret. Inte lika snyggt dock...

• Gilla
Jojonaas
  • Laddar…
D
S DanielF skrev:
De kostar ju 55krst om man ska ha stutsar till. När de väl är på plats så är det lite skit samma.

Jag har Rotdosa Schneider Electric för 30kr/st.
På 60 dosor sparar jag 1500kr, många bäckar små.
Jag använde Biltemas billigaste dosor som då kostade 8.90 st. Det blev många bäckar. Alltså deras på den tiden vita standarddosa (ingen spårdosa) med gul eller grön utskruvbar ring, så jag behövde inte alls vara noga med att passa till det senare putslagret. Gick som en dans.

S
Trämall limmad till isolerad väggyta med synliga rör och perfekt avstånd från väggen.
Skapa konto

Mall på plats och limmad.

Eluttagsmontering i vägg med synliga elkablar och perfekt distans från ytan.
Skapa konto

Mall borttagen.

Eluttag monterat i väggen med synliga kablar och distans skapad efter att mall tagits bort.
Skapa konto

Perfekt distans från vägg.

• Gilla
Eric Eklund och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.