Hej, köpt en Schneider Renova för att byta ut mitt eluttag. Frågan är dock, vilken kabel ska in var? tack på förhand:)!
Elektriska kablar i öppet vägguttag med blå, brun, gul/grön kabel redo för byte av eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand håller ett ouppkopplat Schneider Renova eluttag mot en bakgrund av en oordnad byggarbetsplats.
Skapa konto
Hand håller en Schneider Renova eluttagsbaksida med synliga kabelanslutningar och skruvmejsel ovanpå.
Skapa konto
Hand håller en Schneider Renova-uttagsbas inför installation, med verktyg och oskarpt bakgrund.
Skapa konto
Hand håller en grön Schneider Renova eluttagsbas mot en inomhusmiljö med oskarpt bakgrund.
Skapa konto

Gul/grön till mittenplinten. De andra två trådarna till var sitt hål, till vänster och höger om jordplinten.

E etompau skrev:
Gul/grön till mittenplinten. De andra två trådarna till var sitt hål, till vänster och höger om jordplinten.
Hur vet du att färgerna stämmer?

L lotper skrev:
Hej, köpt en Schneider Renova för att byta ut mitt eluttag. Frågan är dock, vilken kabel ska in var? tack på förhand:)!
[bild][bild][bild][bild][bild]
Bild på det gamla uttaget inkopplat?

Mugmaz MugAssMaz skrev:
Hur vet du att färgerna stämmer?
Det vet jag inte. Jag ger ett förslag på inkoppling utifrån visade bilder.

• Gilla
udihow och 4 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Det vet jag inte. Jag ger ett förslag på inkoppling utifrån visade bilder.
Men för för helvete, det går inte ge förslag och gissa sig fram!
Trollar du, för att jävlas och reta upp folk?

Fotografen Fotografen skrev:
Men för för helvete, det går inte ge förslag och gissa sig fram!
Trollar du, för att jävlas och reta upp folk?
En fråga ställs på ett forum och svar gives.
Hur informationen hanteras är upp till den frågande personen.

Otrevlig ton du har.

• Gilla
udihow och 11 till
  • Laddar…
L lotper skrev:
[bild][bild][bild][bild][bild]
Du måste försäkra dig om vilken som är jord, genom att följa tåtarna bakåt.

E etompau skrev:
En fråga ställs på ett forum och svar gives.
Hur informationen hanteras är upp till den frågande personen.

Otrevlig ton du har.
Är du medveten om att dina framgissade förslag kan framkalla livsfara?
Hur resonerar du?
Jag tog medvetet en skarp ton för ett så dumt råd.
Förstår du inte vad du gör?

Redigerat:
Är du medveten om att dina framgissade förslag kan framkalla livsfara?
Hur resonerar du?
Jag tog medmetet en skarp ton för ett så dumt råd.
Förstår du inte vad du gör?
Tänker inte ödsla tid och svara på dina insinuationer.

• Gilla
udihow
  • Laddar…
Om inte TS kan följa kopplingsplintarna i uttaget till respektive hål och bleck där stickkontakten ska sitta och lista ut svaret själv, tror du inte då att det förslaget är övermäktigt?

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Hur många gör detta? Även om vi vet att det finns det mest knasiga i världen tror jag att kan vara ganska (inte 100% dock) säker att gulgrön är verklig jord. De två andra kan bytas hursom.

• Gilla
claesborjesson och 3 till
  • Laddar…
Hur många som gör detta vet jag inte, men stöter man bara på tre trådar ur väggen går det inte att bara förutsätta att den gulgröna är jord. Man måste försäkra sig om detta. Speciellt när färgerna inte följer standard utan har en lite egen sammansättning. Vit-blå-gulgrön i ett uttag kan vara helt ok men det är en korsning av äldre och nyare standard. Varför?
Hade det varit helt enligt äldre modell hade det varit svart-vit-röd tom slutet av 60-talet, 70-tal och framåt svart-blå-gulgrön.
Varför vit-blå-gulgrön just här?
Är vit en tändtråd, uttaget kopplat över brytare?
Tog svart slut?
Är gulgrön idraget senare, ojordat från början?
Är jord ens inkopplad?
Är den tredje tråden ens jord?
Hade jag inte tagit ner uttaget som satt där innan och på så vis sett vad som satt på jordplinten hade jag följt trådarna bakåt och kontrollmätt för att försäkra mig om vilken tråd som har vilken funktion. Vad satt innan, var det också ett uttag? Eller något annat?
Man måste veta, och vi vet inte.
Därför blev jag lite skarp i tonen när rådet "koppla bara på såhär" kom.

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
J
Hur många som gör detta vet jag inte, men stöter man bara på tre trådar ur väggen går det inte att bara förutsätta att den gulgröna är jord. Man måste försäkra sig om detta. Speciellt när färgerna inte följer standard utan har en lite egen sammansättning. Vit-blå-gulgrön i ett uttag kan vara helt ok men det är en korsning av äldre och nyare standard. Varför?
Hade det varit helt enligt äldre modell hade det varit svart-vit-röd tom slutet av 60-talet, 70-tal och framåt svart-blå-gulgrön.
Tog svart slut?
Är jord ens inkopplad?
Hade jag inte tagit ner uttaget som satt där innan och på så vis sett vad som satt på jordplinten hade jag följt trådarna bakåt och kontrollmätt för att försäkra mig om vilken tråd som har vilken funktion. Vad satt innan, var det också ett uttag? Eller något annat?
Jag tror blixten lurar dig. Den vita är egentligen brun. Se en konceptbild på en farlig koppling där det ser lika ljust ut på den bruna.

• Elektrisk kabel med vilseledande belysning som får den bruna tråden att se vit ut.
    Skapa konto
Tog svart slut?
Är jord ens inkopplad?
Det står i första meningen i första inlägget. Det handlar om att byta ut ett gammalt uttag till ett nytt.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.