Hej,
Är det någon som vet vad en "conduit locknut" (bild nedan) heter på svenska och var man kan köpa sådana (~32 mm)?
Skulle beskriva den som en tunn, gängad och tandad låsbricka. Tänkte bygga en röktunna utav ett gammalt oljefat, och i många av de YT-klipp jag sett som går igenom konstruktionsprocessen används dessa brickor. Nedan visas hur de används för att hålla fast en nippel i ett hål nära botten av tunnan (det som fingrarna håller i är någon sorts gängad propp som skruvas på nippeln för att begränsa luftflöde).
Om inte dessa finns tillgängliga i Sverige har ni några tips på brickor eller muttrar som kan användas på liknande sätt?
Tack på förhand!
(Var lite osäker på om denna fråga hörde hemma här i el-sektionen, säg gärna till om det är fel så frågar jag i annat forum.)
Är det någon som vet vad en "conduit locknut" (bild nedan) heter på svenska och var man kan köpa sådana (~32 mm)?
Skulle beskriva den som en tunn, gängad och tandad låsbricka. Tänkte bygga en röktunna utav ett gammalt oljefat, och i många av de YT-klipp jag sett som går igenom konstruktionsprocessen används dessa brickor. Nedan visas hur de används för att hålla fast en nippel i ett hål nära botten av tunnan (det som fingrarna håller i är någon sorts gängad propp som skruvas på nippeln för att begränsa luftflöde).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Om inte dessa finns tillgängliga i Sverige har ni några tips på brickor eller muttrar som kan användas på liknande sätt?
Tack på förhand!
(Var lite osäker på om denna fråga hörde hemma här i el-sektionen, säg gärna till om det är fel så frågar jag i annat forum.)
Hittar lite olika varianter efter en googling på låsbricka och måtten.
https://www.remlagret.se/products/mb7-fag-35x0x0-lasbricka som exempel.
Finns även Nordlock och andra tillverkare av liknande låsbrickor.
Men då du pratar om en röktunna så hade jag bara använt vanliga muttrar.
På ena bilden säger du att de används till en typ av förskruvning i metall, vad ska du använda dem till?
https://www.remlagret.se/products/mb7-fag-35x0x0-lasbricka som exempel.
På ena bilden säger du att de används till en typ av förskruvning i metall, vad ska du använda dem till?
Tack för svaret! Ja det liknar låsbrickan ovan
Ja mutter borde fungera lika bra, har haft lite svårt att hitta dem i rätt dimension och inte galvaniserade/ förzinkade.
Ska använda på samma vis som i bilderna ovan: borrar hål i nedre delen av tunnan, för in nippel och skruvar på en låsbricka el. mutter från insidan och en på utsidan, så att nippeln sitter fast. Sedan skruvar jag på en kulventil på nippeln så att jag kan reglerar luftflödet in i tunnan.
Tack för svaret! Det liknar låsbrickorna jag sett, kan dock inte se om den är gängad eller inte.J JSE skrev:Hittar lite olika varianter efter en googling på låsbricka och måtten.
[länk] som exempel.
Ja mutter borde fungera lika bra, har haft lite svårt att hitta dem i rätt dimension och inte galvaniserade/ förzinkade.
Ska använda på samma vis som i bilderna ovan: borrar hål i nedre delen av tunnan, för in nippel och skruvar på en låsbricka el. mutter från insidan och en på utsidan, så att nippeln sitter fast. Sedan skruvar jag på en kulventil på nippeln så att jag kan reglerar luftflödet in i tunnan.
tänker spontant på svarta rördelar för VVS men och gängade delar med nipplar, får du dock tillräckligt luftflöde genom så små dimensioner? För mig kräver en röktunna ( i alla fall om du eldar med ved ) ordentligt med luft. Speciellt om du siktar på så bra förbränning så du bara ser svaga spår av rök från skorstenenH hoteltrivago skrev:Tack för svaret! Ja det liknar låsbrickan ovan
Tack för svaret! Det liknar låsbrickorna jag sett, kan dock inte se om den är gängad eller inte.
En sån här kanske skulle funka?
https://www.ahlsell.se/10/el-1/inst...atningshylsor/kontramutter-d2fe8451/1470505/#
Förnicklad mässing om det funkar för dig.
https://www.ahlsell.se/10/el-1/inst...atningshylsor/kontramutter-d2fe8451/1470505/#
Förnicklad mässing om det funkar för dig.
Logga in
Skapa konto
Jag har två 38mm rör som tillluft och ett 52mm som skorsten i locket på min UDS. Med fullt öppna spjäll så får jag runt 200 grader i tunnan och det är mer än tillräckligt.M myrstack skrev:tänker spontant på svarta rördelar för VVS men och gängade delar med nipplar, får du dock tillräckligt luftflöde genom så små dimensioner? För mig kräver en röktunna ( i alla fall om du eldar med ved ) ordentligt med luft. Speciellt om du siktar på så bra förbränning så du bara ser svaga spår av rök från skorstenen
32mm mutter ger väl typ 27mm inner diameter så det kanske är i minsta laget, fast det går ju fint och sätta dit en till om det flödar för dåligt.
Logga in
Skapa konto
Snyggt! Det var en UDS jag tänkte bygga också. Du har helt rätt angående dimensionerna, innerdiameter är en tum. Rörande tilluft är planen att ha två reglerbara inflöden och ytterligare ett som är antingen öppet eller stängt. Hoppas det ska räcka. Sen blir det antagligen fyra skorstenar i samma konstellation som på bilden nedan. Tror de kommer vara 25mm också.B blue.b skrev:Jag har två 38mm rör som tillluft och ett 52mm som skorsten i locket på min UDS. Med fullt öppna spjäll så får jag runt 200 grader i tunnan och det är mer än tillräckligt.
32mm mutter ger väl typ 27mm inner diameter så det kanske är i minsta laget, fast det går ju fint och sätta dit en till om det flödar för dåligt.
[bild]
Logga in
Skapa konto
Får jag fråga vad du har rökt på din UDS?
Klicka här för att svara