Den lilla fyrkanten högst upp som det står 0-100C inuti, föreställer vad Baxi kallar för temperaturkort. Detta är sönder i min brännare. Det finns endast begagnade att köpa och det vill jag inte.

Jag undrar hur jag skulle kunna ”låsa” värdet från kortet på 100 grader. När man skall styra brännaren från pannans egen termostat skall baxis egen tempgivare kopplas ur, och då visar styrningen 100 grader i displayen. Men mitt kort är alltså trasigt och med tempgivaren urkopplad fladdrar värdet upp och ner och då går det inte att starta brännaren.

Om jag fattar rätt så matas kortet med 24VDC men PLC:n vill ha tillbaka 10V på I6 för att läsa 100C.

Löser jag detta med ett motstånd, och i så fall vilket?

• Schematisk elektrisk ritning av en brännarstyrning med märkningen "0-100C" och olika komponenter som reläer och sensorer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

C
Hur ser detta "temperaturkort" ut?
0-10V-givare är en standard, och utan att ha kollat gissar jag att det inte är så svårt att hitta en givare med spannet 0-100 °C.

P.s.:
Annars torde det, som du är inne på, gå att lösa med en liten spänningsdelare med två motstånd.
T.ex. 2,2 kOhm mellan I6 och signaljord och 4,7 kOhm mellan I6 och 24V borde ge ca. 10V på I6.

Du kan också kolla upp spänningstoleransen på PLC:ns ingångar. Det är möjligt att det går att koppla 24V på direkt på I6 för att få värdet att "slå i taket" s.a.s.

Redigerat:
Ser ut såhär..ena änden ansluts till tempgivaren, andra till plc:n

• Grön kretskortmodul med anslutningsterminaler för tempgivare och PLC.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Ah, OK, det är en rumsgivare. Ja, du kan säkert hitta alla möjliga varianter.
En annan sak slår mig, och det är att det förmodligen inte är särskilt svårt att reparera det där kortet.

C cpalm skrev:
Ah, OK, det är en rumsgivare. Ja, du kan säkert hitta alla möjliga varianter.
En annan sak slår mig, och det är att det förmodligen inte är särskilt svårt att reparera det där kortet.
Ok..hur? Pyttesmå lödningar

C
H heliac skrev:
Ok..hur? Pyttesmå lödningar
För den med lite erfarenhet och rätt prylar är det en baggis även om det är smått. Du har ingen elektronikintresserad bekant som kan hjälpa dig?

C cpalm skrev:
För den med lite erfarenhet och rätt prylar är det en baggis även om det är smått. Du har ingen elektronikintresserad bekant som kan hjälpa dig?
Mer sugen på att få till det med rumsgivare...men alltid kul att laga grejer med.

Står det 324 på kretsen? Då kanske det är en LM324, en fyrdubbel operationsförstärkare.

Protte

Primärt är jag nog inte sugen på att laga eller ersätta tempkortet. Jag har använt tempgivaren som är avsedd att sitta i ett dykrör i pannan som rumsgivare. Har gammal panna utan shuntautomatik. När givaren satt i pannan var det stört omöjligt att få till värmen, antingen blev det för varmt, eller för kallt.

Så jag drog helt sonika upp givaren i huset och använde den som rumsgivare. Tempspannet ställer man lätt om i PLC:n på styrningen. Det fungerade mycket bättre. Men nu har som sagt tempkortet pajat, för andra gången. Annars är BAXI-brännaren riktigt bra.

Det finns ett annat start/stopp-sätt för styrningen, syns längst ned till vänster på schemat. Den tänkte jag använda, men istället för att sätta den mot pannan termostat (som Baxi tänkt) så tänkte jag ta en gammal hederlig rumsgivare med ratt och ev. lägga mot ett relä.

Men nu har jag efter googlande sett att det finns färdiga rumsgivarlösningar som verkar jobba med just 0-10V och 0-100C så det vore ju optimalt att få till nåt sånt.

Är det inte möjligt att försöka öppna koden på kretskortet lokalisera funktionen för temp styrning borde inte vara så svårt om du väl kan få fram koden samt i vilket programmerings språk det är kodat.

G
T TomasSchwarz skrev:
Är det inte möjligt att försöka öppna koden på kretskortet lokalisera funktionen för temp styrning borde inte vara så svårt om du väl kan få fram koden samt i vilket programmerings språk det är kodat.
Enligt bilden är det Crouzet
https://automation.crouzet.com/software/crouzet-soft/
Ser ut att vara ett "Klicka och dra"-programmeringssätt, borde inte vara så svårt att justera invärdet och ignorera I6 helt.

C
Har inte jobbat med just Crouzet, men jag tvivlar på att själva designen ("källkoden") finns i PLC:n. Dvs. om man skall göra ändringar måste man ha tillgång till designfilerna. Det är inte ens säkert att det (på något enkelt sätt) går att läsa ut något överhuvudtaget från PLC:n.

C cpalm skrev:
Har inte jobbat med just Crouzet, men jag tvivlar på att själva designen ("källkoden") finns i PLC:n. Dvs. om man skall göra ändringar måste man ha tillgång till designfilerna. Det är inte ens säkert att det (på något enkelt sätt) går att läsa ut något överhuvudtaget från PLC:n.
Faktiskt så lagras själva källkoden i PLCn på Crouzet om den inte är lösenordsskyddad. Det kan bli lite rörigt på skärmen då man läser in programmet på datorn eftersom delar av själva designen inte lagras men alla logiska kopplingar stämmer.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.