Får hem ett Spabad snart, och har en kabel som heter EKK-Light 5G 1,5
Får jag lägga ner den iett rör (Gult) under mark?
Tacksam för svar:)

Nej det får du inte om du ska följa reglerna kring detta. Och det bör du göra det kräver inte mycket för att göra rätt och skaffa en kabeltyp som är avsedd för fallet.

Välj tex någon typisk jordkabel N1XV de är vanliga och bra inte dyra heller.

Jag skulle gissa att det krävs en 2,5 och 5 ledare ifall den skall gå på 3-fas jag drog fram en EKKJ som är avsedd för mark och alltid i kabelskyddsrör.

Ps glöm inte att lägga poolen på em egen jordfelsbrytare.

GK100 GK100 skrev:
Nej det får du inte om du ska följa reglerna kring detta. Och det bör du göra det kräver inte mycket för att göra rätt och skaffa en kabeltyp som är avsedd för fallet.
GK100 GK100 skrev:

Heter kabeln N1XV?
Tack för svaret

Raggsockan Raggsockan skrev:
Jag skulle gissa att det krävs en 2,5 och 5 ledare ifall den skall gå på 3-fas jag drog fram en EKKJ som är avsedd för mark och alltid i kabelskyddsrör.
Ok, tack så mycket för svaret

Raggsockan Raggsockan skrev:
Ps glöm inte att lägga poolen på em egen jordfelsbrytare.
Nejdå, ska göra det

R Robbannnyk skrev:
Heter kabeln N1XV?
Tack för svaret
Ja gör den en mycket vanlig typ som passar bra i ditt fall mer i detalj kan du söka på N1XV-U 5G1.5 eller beroende på effekten på badet även 5G2.5 om det skulle krävas.

GK100 GK100 skrev:
Ja gör den en mycket vanlig typ som passar bra i ditt fall mer i detalj kan du söka på N1XV-U 5G1.5 eller beroende på effekten på badet även 5G2.5 om det skulle krävas.
Tack så mycket

Är det verkligen 3fas till badet?
Att kabel och handske är det men går badet också på 3fas?

nino nino skrev:
Är det verkligen 3fas till badet?
Att kabel och handske är det men går badet också på 3fas?
Håller på och kollar, tack för upplysningen

Bad brukar gå att koppla på olika sätt. 3-fas 16A brukar exempelvis kunna kopplas på 1-fas 32A.

Vidare undrar jag varför man skulle koppla badet över en 'egen' jordfelsbrytare. Finns det någon anledning?

Mitt bad har 3fas kabel men när jag öppnade lådan är bara en fas kopplad, det var pga att folk i allmänhet inte har koll på kabelarea osv, då är det enklare att ha en 3fas med rätt kabel direkt

F Fluxor skrev:
Bad brukar gå att koppla på olika sätt. 3-fas 16A brukar exempelvis kunna kopplas på 1-fas 32A.

Vidare undrar jag varför man skulle koppla badet över en 'egen' jordfelsbrytare. Finns det någon anledning?
Det är ju ganska meningslöst vetande för folk i Sverige då 32A 1-fas är tämligen ovanligt till bostäder.
Det är mer riktat åt övriga EU där det är ganska vanligt.

nino nino skrev:
Mitt bad har 3fas kabel men när jag öppnade lådan är bara en fas kopplad, det var pga att folk i allmänhet inte har koll på kabelarea osv, då är det enklare att ha en 3fas med rätt kabel direkt
De som skall koppla in spabad, elektrikerna, bör ha koll på lämplig area och kabeltyp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.