7 653 läst ·
37 svar
8k läst
37 svar
Har batteriladdaren gjort sitt?
Många gamla laddare har selenlikriktare. Det är en avlång grej med ett gäng med kylflänsar. De är ökända för att gå sönder. Ofta åldras de gradvis så att de får ett stort spänningsfall. Spänningsfallet gör att de blir extra varma och då åldras de snabbare. Till sist går de sönder helt. Lukten av en brunnen selenlikriktare glömmer man inte... Risken är att en hädangången likriktare (kortsluten) har dragit med sig transformatorn i fallet. Om laddarens säkring sitter efter likriktaren så kommer den inte att lösa ut om likriktaren kortsluts, antingen löser säkringen i elcentralen eller så brinner trafon upp för att skydda säkringen i centralen från oönskad utlösning. 
En enkel koll är att koppla bort likriktaren från transformatorn och testa om säkringen fortfarande går. Om felet är likriktaren så kan man lätt byta till någon ny från Elfa, Electrokit eller liknande. Exempelvis en fyrkantig likriktarbrygga som tål kanske 25A. Se till att den får en rejäl kylfläns. Jag återupplivade en gammal laddare på detta sätt.
En enkel koll är att koppla bort likriktaren från transformatorn och testa om säkringen fortfarande går. Om felet är likriktaren så kan man lätt byta till någon ny från Elfa, Electrokit eller liknande. Exempelvis en fyrkantig likriktarbrygga som tål kanske 25A. Se till att den får en rejäl kylfläns. Jag återupplivade en gammal laddare på detta sätt.
Hej,
Tackar för svaret.
Batteriladdaren är redan på återvinningen. Nu undrar jag mest om de ganska dyra batterierna går att rädda? Jag har köpt en ny ctek laddare och både laddning och recond lyser rött på laddaren. Så jag gissar att det inte går att rädda dessa kapslade blybatterier.
Tackar för svaret.
Batteriladdaren är redan på återvinningen. Nu undrar jag mest om de ganska dyra batterierna går att rädda? Jag har köpt en ny ctek laddare och både laddning och recond lyser rött på laddaren. Så jag gissar att det inte går att rädda dessa kapslade blybatterier.
Du kan ju fortsätta att köra ett antal rekonditioneringscykler varvat med att låta dem stå på underhållsladdningen några dygn.F fredand44 skrev:
Men märker du ingen förbättring är de nog rökta. I värsta fall har de blivit överladdade någon gång så att de har ventilerat.
Har för mig jag läst att man kan vicka/ ruska batterierna under laddning för att sulfateringen och skräpet på botten ska fara runt och hamna på rätt plats... Men... Jag har aldrig själv lyckats återuppliva trasiga batterier... Är de bara lite trötta kanske det går, men har de gått för långt tror jag det är kört...
Batterierna ser ut att vara av standardmodell. Om du kontrollerar genom att mäta de fysiska dimensionerna så kan man sluta sig till att det med all säkerhet är rätt batteri.
För allt vad det är värt så är jag rätt säker på att det är en modell som biltema saluför. Om man vill handla där eller inte är upp till var och en, men batteriet jag har i åtanke är:
BLYACKUMULATOR 12V 12AH
Art. 80-412
Anslutningarna är av annan typ, men om det visar sig att det är ett ekonomiskt försvarbart är det ju en smal sak att byta kabelskor på kablarna. Med harangen av siffror och bokstäver på locket går det nog att dyka djupare i detektivarbetet på nätet, men jag hade nöjt mig med att bekräfta att måtten/polställningen/spänningen överensstämmer, på så vis vet man att batteriet funkar.
Det är eftersträvansvärt att se till att samtliga batterier som sammankopplas i en krets har ungefär samma hälsa. Köper man allt nytt är det bra att försöka få alla tillverkade ur samma batch av denna anledning.
För allt vad det är värt så är jag rätt säker på att det är en modell som biltema saluför. Om man vill handla där eller inte är upp till var och en, men batteriet jag har i åtanke är:
BLYACKUMULATOR 12V 12AH
Art. 80-412
- Spänning: 12 V
- Kapacitet: 12 Ah
- Mått: 151 x 96 x 95 mm
- Vikt: 4,3 kg
- Anslutning: F1 (4,75 mm)
Anslutningarna är av annan typ, men om det visar sig att det är ett ekonomiskt försvarbart är det ju en smal sak att byta kabelskor på kablarna. Med harangen av siffror och bokstäver på locket går det nog att dyka djupare i detektivarbetet på nätet, men jag hade nöjt mig med att bekräfta att måtten/polställningen/spänningen överensstämmer, på så vis vet man att batteriet funkar.
Det är eftersträvansvärt att se till att samtliga batterier som sammankopplas i en krets har ungefär samma hälsa. Köper man allt nytt är det bra att försöka få alla tillverkade ur samma batch av denna anledning.
Klicka här för att svara