Ja de är tråkigt men nu är man en erfarenhet rikare. Att försäkringsbolag kan vara bra på att slingra sig har man ju hört men Gjensidige tar nog täten i unket bolag.
Jag fick tips om att läsa om bolaget Elo Duvnäs,(bolagsminnen) där stod att den första försäljningen av elprodukter gjordes 1976.
Egentligen så kan ju skåpet vara nyare men absolut inte äldre.
Jag fick tips om att läsa om bolaget Elo Duvnäs,(bolagsminnen) där stod att den första försäljningen av elprodukter gjordes 1976.
Egentligen så kan ju skåpet vara nyare men absolut inte äldre.
Ms-125
Antar att det är ett mätarskåp 1 trefas grupp max 25a.
Är det ett mätarskåp?
Ett tips kolla i så fall med elnätsbolaget när fastigheten blev ansluten eller eventuellt när mätarskåpet kopplades in.
De brukar ha bra dokumentation på ålder på kabel fram till skåpet eftersom elnätets ålder påverkar hur mycket de får ta ut i nätavgift...
Ett tips bara.... Om det är mätarskåpet....
Är det ett mätarskåp?
Ett tips kolla i så fall med elnätsbolaget när fastigheten blev ansluten eller eventuellt när mätarskåpet kopplades in.
De brukar ha bra dokumentation på ålder på kabel fram till skåpet eftersom elnätets ålder påverkar hur mycket de får ta ut i nätavgift...
De är de. Jag har pratat med dom men dom säger att vi kan inte säga något årtal för det var inte datoriserat dåH HSP skrev:Ms-125
Är det ett mätarskåp?
Konstigt de måste veta åldern på nätet (kabeln) fram till mätaren.
Nu kan iof. Kabeln vara bytt fram till mätarskåpet. Nu är det väl sent i ditt fall..... Annars fråga hur gammal kabeln fram till ditt mätarskåp är. (det är en skillnad mot att fråga när huset anslöts eller det byggdes om)
Nätbolaget kanske inte har "digital" koll på när fastigheten anslöts till elnätet.
Det kan jag förstå, vid sådana frågor är det pappers arkiv att leta i..... Och intresset är då lågt från nätbolagetets sida.
Nu kan iof. Kabeln vara bytt fram till mätarskåpet. Nu är det väl sent i ditt fall..... Annars fråga hur gammal kabeln fram till ditt mätarskåp är. (det är en skillnad mot att fråga när huset anslöts eller det byggdes om)
Nätbolaget kanske inte har "digital" koll på när fastigheten anslöts till elnätet.
Det kan jag förstå, vid sådana frågor är det pappers arkiv att leta i..... Och intresset är då lågt från nätbolagetets sida.
Det var det första jag tänkte när jag såg bilden - det där ser tillräckligt gammalt ut för att inte något annat än maximalt åldersavdrag skall komma i fråga. Finns inget att tjäna på att fundera mer på det.M mi.59 skrev:
Det där är ju inget unikt för Gjensidige. Tvärtom gör du nog en rätt bra "affär". Det där skåpet får nog anses vara färdigavskrivet vid det här laget. Mindre roligt med saker som har bra andrahandsvärde, där man kan få ut en spottstyver av vad motsvarande pryl kostar på blocket.
Jag har accepterat hur och vad försäkringen ersätter men jag kan inte acceptera hur Gjensidige har agerat i frågan.C cpalm skrev:Det var det första jag tänkte när jag såg bilden - det där ser tillräckligt gammalt ut för att inte något annat än maximalt åldersavdrag skall komma i fråga. Finns inget att tjäna på att fundera mer på det.
Det där är ju inget unikt för Gjensidige. Tvärtom gör du nog en rätt bra "affär". Det där skåpet får nog anses vara färdigavskrivet vid det här laget. Mindre roligt med saker som har bra andrahandsvärde, där man kan få ut en spottstyver av vad motsvarande pryl kostar på blocket.
Dom har inte lyft ett finger för att till exempel prata med elektrikern. Jag har fått gjort allt arbete och alla papper som har skickats från elektrikern har inte varit godkända.Jag har bett Gjensidige kontakta honom som vet vad dom vill ha men icke. Det här är en skada som uppstod i mars.
Klicka här för att svara