Bort i ett hus med en väldigt gammal dörröppnare där ljudet är helt horribelt när man öppnar med hjälp av intercomen. Ringde till en nyckelsmed som sa att jag kan ta bort "buzzern", men hur gör jag det? Jag antar att det är de två koppar rullarna som gör oljudet

• Gammal dörröppnare med fjädrar, koppartvinnar och ledningar, inuti öppen kapsling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal dörröppnare och koppartåtar på en sliten trägrödd dörr som orsakar oljud vid användning.
    Skapa konto
  • Gammal dörröppnare och intercom installerade över en träförsedd dörr.
    Skapa konto
Vad händer om du lossar skruven framför spolarna och vrider den excentriska ringen under?

Tror att det som låter är vibrationer i spolarna och de kan man ju inte ta bort om man vill att dörren ska gå att öppna.
Möjligen går det att skruva åt lite och tigta upp så att de vibrerar mindre.

useless useless skrev:
Vad händer om du lossar skruven framför spolarna och vrider den excentriska ringen under?
Till något speciellt läge jag ska vrida den? Jag vred den och då drogs kedjan, vet inte det var meningen

snuttjulle snuttjulle skrev:
Tror att det som låter är vibrationer i spolarna och de kan man ju inte ta bort om man vill att dörren ska gå att öppna.
Möjligen går det att skruva åt lite och tigta upp så att de vibrerar mindre.
Bifogar hur det låter, känns inte som det är vibrationer?

Vill du ta bort hela funktionen/mekaniken eller är det ljudet som stör?
Möjligtvis kan det blir lägre ljud om du använder likström istället för växel för att mata spolarna.
Som det är nu så är där inget att göra åt ljudet skulle jag säga.

E etompau skrev:
Vill du ta bort hela funktionen/mekaniken eller är det ljudet som stör?
Möjligtvis kan det blir lägre ljud om du använder likström istället för växel för att mata spolarna.
Som det är nu så är där inget att göra åt ljudet skulle jag säga.
Bara ljudet som stör, funktionen måste bestå. Vad behövs för att byta till likström? :oops::thinking:

Går att få att ljudet inte pågår lika länge på något sätt?

Gå över till likström är ju att byta strömkällan till låset.
Hur länge den låter beror ju på hur länge du håller öppningsknappen intryckt. Eller så sköts detta av porttelefonen. Där kanske det går att ställa ner tiden men den som ska öppna måste ju hinna med att få upp dörren så det går ju inte att korta ner.

E etompau skrev:
[länk]

[bild]
Detta säger mig inte så mycket, antar att att det krävs erfarenhet för att byta till likström?

Y yehor skrev:
Detta säger mig inte så mycket, antar att att det krävs erfarenhet för att byta till likström?
Om du hittar någon som kan löda så är det en enkel operation att koppla in en likriktarbrygga till dörröppnaren.
Kanske ger det lägre ljud i elektromagneterna.

snuttjulle snuttjulle skrev:
Gå över till likström är ju att byta strömkällan till låset.
Hur länge den låter beror ju på hur länge du håller öppningsknappen intryckt. Eller så sköts detta av porttelefonen. Där kanske det går att ställa ner tiden men den som ska öppna måste ju hinna med att få upp dörren så det går ju inte att korta ner.
Dörren öppnas automatiskt så fort kedjan dras, tror också tiden styrs av telefonen, och det verkar inte gå att ändra.

E etompau skrev:
Om du hittar någon som kan löda så är det en enkel operation att koppla in en likriktarbrygga till dörröppnaren.
Enklast är väl att byta transformatorn ovanför dörren till en som ger motsvarande likspänning?
Jag antar att det är den som driver öppnaren...

useless useless skrev:
Enklast är väl att byta transformatorn ovanför dörren till en som ger motsvarande likspänning?
Jag antar att det är den som driver öppnaren...
Vet inte om det spelar någon roll, men så här ser den ut. Går det att ersätta med någon annan transformator?

• En transformator modell SSS Siedle TR 603-0 monterad på en vit vägg ovanför en smutsig, vit plastströmbrytare.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.