Bort i ett hus med en väldigt gammal dörröppnare där ljudet är helt horribelt när man öppnar med hjälp av intercomen. Ringde till en nyckelsmed som sa att jag kan ta bort "buzzern", men hur gör jag det? Jag antar att det är de två koppar rullarna som gör oljudet
Tror att det som låter är vibrationer i spolarna och de kan man ju inte ta bort om man vill att dörren ska gå att öppna.
Möjligen går det att skruva åt lite och tigta upp så att de vibrerar mindre.
Möjligen går det att skruva åt lite och tigta upp så att de vibrerar mindre.
Vill du ta bort hela funktionen/mekaniken eller är det ljudet som stör?
Möjligtvis kan det blir lägre ljud om du använder likström istället för växel för att mata spolarna.
Som det är nu så är där inget att göra åt ljudet skulle jag säga.
Möjligtvis kan det blir lägre ljud om du använder likström istället för växel för att mata spolarna.
Som det är nu så är där inget att göra åt ljudet skulle jag säga.
Bara ljudet som stör, funktionen måste bestå. Vad behövs för att byta till likström?E etompau skrev:
Går att få att ljudet inte pågår lika länge på något sätt?
Gå över till likström är ju att byta strömkällan till låset.
Hur länge den låter beror ju på hur länge du håller öppningsknappen intryckt. Eller så sköts detta av porttelefonen. Där kanske det går att ställa ner tiden men den som ska öppna måste ju hinna med att få upp dörren så det går ju inte att korta ner.
Hur länge den låter beror ju på hur länge du håller öppningsknappen intryckt. Eller så sköts detta av porttelefonen. Där kanske det går att ställa ner tiden men den som ska öppna måste ju hinna med att få upp dörren så det går ju inte att korta ner.
Dörren öppnas automatiskt så fort kedjan dras, tror också tiden styrs av telefonen, och det verkar inte gå att ändra.snuttjulle skrev:
Gå över till likström är ju att byta strömkällan till låset.
Vet inte om det spelar någon roll, men så här ser den ut. Går det att ersätta med någon annan transformator?useless skrev: