Hej !
Mitt hus är byggt 1966. Jag bytte badrumsspegel ovan tvättfatet. Tidigare fanns det enbart
spegel med ej jordad belysning vid sidan om. Nya spegel kom med inbyggd belysning och strömbrytare.
Problemet är att nya spegel har också inbyggd vägguttag högst upp. Har kollat i hela badrummet
även i taket, väggarna det finns ingen jord överhuvudtaget någonstans i hela övre våningen.
Hur komma runt problemet undrar jag. Att dra ny jord från källaren till badrummet förfaller väldigt dyrt.
( två våningar upp) Nu finns det spänning på uttaget men det känns inte rätt genom att modellen är anpassad till
att ha jord. Kan man koppla bort uttaget och ha bara belysningen ?
Zden

1966 satte man inga uttag i badrum frånsett 110 v uttag för rakapparat.
Jordade uttag i kök källare/tvättstuga men huset i övrigt ojordat.
Jag skulle dra upp en jord alternativt ny matning till toaletten med jord.
Uttaget och lampan måste också mätas från grupp med jordfelsbrytare om det sitter i badrum toa.
Det går att lösa på olika sätt.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Utöver att uttaget måste vara jordat, så måste det skyddas av en jordfelsbrytare. Det måste dessutom sitta i tillåtet område i våtrummet. Lite förenklat, minst 120 cm från dusch och minst 60 cm från badkarskant.

Innan jordfelsbrytaren infördes på 90-talet så var uttag totalförbjudna i badrum, det som fanns var rakapparatsuttag. De har en inbyggd skyddstransformator som dels ger lägre spänning, men framförallt är de galvanikst skilda från elnätet, så man kan inte få ström genom kroppen mot jord (ex, blött golv). Men vanliga uttag var som sagt totalt förbjudna.

Badrum är en farlig miljö, elektriskt sett. Om du får ström i kroppen av en apparat i vardagsrummet, så överlever du sannolikt, det skall till en del otur för att få en dödande stöt i en torr miljö (men det inträffar).

I ett badrum är det tvärtom, får du ström igenom kroppen när du just duschat och står med blöta fötter på golvet, så blir strömmen typ 100 ggr större, än om du får ström igenom kroppen i ett torrt utrymme, och inte just har mättat huden med vatten. I badrummet kan du ha tur och överleva (det händer).

Även om du nu skulle koppla bort uttaget, så har din nya lampa troligen en anslutning för jord, då MÅSTE den skyddsjordas.

Hej !
Tack för den utförliga information. Nu är det så att jag har redan för någon år sen installerat jordfelsbrytare si källaren på inkommande matning.
Då behövs väl inte fler jordfelsbrytare enbart för badrummet ???
En ny matning med jord direkt från centralen i källaren som matar både belysningen och vägguttaget vad jag förstått enda lösningen ?
Är ser så ?
Mvh
Zden

OK, JFB finns alltså. Kolla bara att den bef. jordfelsbrytaren verkligen täcker även badrummet (test: Ljuset slocknar när man bryter jfb).

Kontrollera avståndet till dusch och ev. badkar. Sedan är det indragning av jordledare som gäller. Du skriver ny matning. Ofast kan man dra ut trådarna ur rören och dra i nya, om det inte är utanpåliggande kabel.

E Elvvsbygg skrev:
1966 satte man inga uttag i badrum frånsett 110 v uttag för rakapparat.
Jordade uttag i kök källare/tvättstuga men huset i övrigt ojordat.
Jag skulle dra upp en jord alternativt ny matning till toaletten med jord.
Uttaget och lampan måste också mätas från grupp med jordfelsbrytare om det sitter i badrum toa.
Det går att lösa på olika sätt.
Hej !
Tack för den utförliga information. Nu är det så att jag har redan för någon år sen installerat jordfelsbrytare si källaren på inkommande matning.
Då behövs väl inte fler jordfelsbrytare enbart för badrummet ???
En ny matning med jord direkt från centralen i källaren som matar både belysningen och vägguttaget vad jag förstått enda lösningen ?
Är ser så ?
Mvh
Zden

H hempularen skrev:
OK, JFB finns alltså. Kolla bara att den bef. jordfelsbrytaren verkligen täcker även badrummet (test: Ljuset slocknar när man bryter jfb).

Kontrollera avståndet till dusch och ev. badkar. Sedan är det indragning av jordledare som gäller. Du skriver ny matning. Ofast kan man dra ut trådarna ur rören och dra i nya, om det inte är utanpåliggande kabel.
Tack åter igen för informationen.
Det se ut som jordfelsbrytare täcker all faser till huset. Då utgår jag ifrån att det täcker skyddar även badrummet. Stämmer det? Se bilden.
Hälsningar Zden En jordfelsbrytare på en elcentral med handskrivna noteringar om drift och funktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.