Demmpa skrev:
@Pickupen att byta en/två strömbrytare är väldigt enkla jobb som ”vem som helst” kan lära sig genom att fråga lite mm.
Edit: Här är elsäkerhetspocketen som elsäkerhetsverket har gett ut.
Där står det med förklarande text och bilder hur man byter strömbrytare och vägguttag.
Så svårt är det.
[länk]
Slut Edit.
Kom inte med en massa pekpinnar mm om att man måste gå två/tre år utbildning, många timmar som lärling mm.
Kom inte med att det ”bara” är ”hempulare” som gör farliga installationer.
Vi tog in en elfirma för elen när vi gjorde om badrummet häromåret. Väggarna skulle kläs med 15mm plyfa, 12,5mm gips & ca 15mm kakel, detta visste elfirman om.
Den elektrikern satte dubbelgipsdosor en bit in på reglarna så att när plyfan var på plats så var kanten på dosan jäms med plyfan. (Snickaren skakade på huvudet åt montaget av dosorna.)
Elektrikern borrade sönder två dosor som skulle sitta ihop.
Elektrikern monterade två anslutningsdosor med snäpplock där en femåring enkelt kunde ta bort locken, dessa monterades ca 20-30cm över badrumsgolvet, varav ena ca 20cm
Jo hon ska inte byta brytarna. Dom problemen du har haft med din sk.elektriker ska inte föras över på henne. Den du hyrde in är inte en yrkesman helt klart och jag hade aldrig godkänt ett sånt arbete. Du ska självklart reklamera ett sånt jobb omedelbart och begära en annan elektriker om du anser att det är felaktigt utfört. Misstänker att han var billig och snabb och kunde fixa rörmockeriet och klinkerläggningen med.
Jo, det var en yrkesman som gjorde eljobben.P Pickupen skrev:Den du hyrde in är inte en yrkesman helt klart och jag hade aldrig godkänt ett sånt arbete. Du ska självklart reklamera ett sånt jobb omedelbart och begära en annan elektriker om du anser att det är felaktigt utfört. Misstänker att han var billig och snabb och kunde fixa rörmockeriet och klinkerläggningen med.
Nej, det var ingen billig elfirma, utan det var ungefär medelnivå för regionen, valdes på rekommendation.
Nej, det var ingen firma som gjorde allt, vi tog in fyra olika firmor, en som hade tätskikt, kakel & klinker, en som byggde väggar mm, en VVS-firma samt en elfirma.
Ja, det reklamerades och det har åtgärdats.
Jag upptäckte felen eftersom jag är intresserad av el och kan en del om regler mm.
Men om jag inte hade varit intresserad och inte hade kunnat något om regler mm så hade jag antagligen inte upptäckt felen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden