Hej

Jag märkte för en stund att elen har gått i delar av huset, vissa vägg- och takuttag fungerar inte. Jag bor i ett äldre hus där elen drogs om för ca 20 år sedan. Elen går in via luftburna ledningar till övre våningen där det sitter 3 säkringar av äldre modell och ett nyare elskåp med automatsäkringar. Sedan finns det ett elskåp med automatsäkringar även på nedre plan. Det är på nedre plan strömmen har gått men inga säkringar har lösts ut, det är inte heller bara på en säkring det inte fungerar.

Jag har testat att byta de gamla säkringarna utan att det avhjälpte problemet.

Vad kan vara fel? Är det läge att ringa hit en elektriker direkt?

Snabb hjälp uppskattas!
 
Kan tillägga att vi installerade en avfuktare i grunden för några veckor sedan som också är död. I samband med det var det en elektriker och drog fram ett uttag för den och idag regnade det för första gången sedan dess, kan det ha blivit kortslutning någonstans av det? Men då borde väl den säkringen utlösts?
 
Var sitter elmätaren?
Har den flyttats ut på fasad eller någon stolpe sitter huvudsäkringarna där.
 
En huvudsäkring har troligen löst ut. Gå till skåpet för inkommande el och se till huvudsäkringarna. Detta sitter oftast på utsidan av huset.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Var sitter elmätaren?
Har den flyttats ut på fasad eller någon stolpe sitter huvudsäkringarna där.
Elmätaren sitter på övervåningen vid elskåpet och de gamla säkringarna.
 
Har du en spänningsprovare eller en ljuspenna? I så fall börja med att kolla så hur långt elen når in i fastigheten. De tre äldre säkringarna var troligen huvudsäkringarna, men felet kan finnas utanför huset också...
 
Förresten, vad var det för märkning på de tre gamla säkringarna? Det kan ge en indikation på vad problemet är. Det kan ju vara så att huvudsäkringen löst ut direkt om du har kortslutning.

Har du en jordfelsbrytare? Ibland sitter den inte i säkringsskåpet utan bredvid.
 
Så här ser det ut där elen kommer in i huset, de säkringarna har jag testat att byta. Kan det sitta säkringar för olika delar av huset även längre ut i systemet?
 
  • Elskåp och säkringspanel där elen kommer in i huset med mätare och automatsäkringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta skåp sitter på elstolpen, från den går den sedan ledningar in till flera olika fastigheter. Ska försöka hitta en nyckel som passar till det.
 
  • Ett skåp på en elstolpe omgiven av gröna växter, ledningar går in i skåpet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kan också vara så att det är säkringen på matningen från centralen på ovanvåningen på en av faserna som läst ut. Då kan delar av bottenvåningen ha blivit utan ström, men inte hela.
A aps44 skrev:
Så här ser det ut där elen kommer in i huset, de säkringarna har jag testat att byta. Kan det sitta säkringar för olika delar av huset även längre ut i systemet?
Två säkringar uppe till höger har ju löst ut (eller avsiktligen stängts av).
 
pacman42 pacman42 skrev:
Förresten, vad var det för märkning på de tre gamla säkringarna? Det kan ge en indikation på vad problemet är. Det kan ju vara så att huvudsäkringen löst ut direkt om du har kortslutning.

Har du en jordfelsbrytare? Ibland sitter den inte i säkringsskåpet utan bredvid.
Det är 20 A gC 500 V.
Jordfelsbrytare finns på nedre plan men har inte löst ut.
 
A aps44 skrev:
Detta skåp sitter på elstolpen, från den går den sedan ledningar in till flera olika fastigheter. Ska försöka hitta en nyckel som passar till det.
Är felet (en utlöst säkring) där så bör även andra delar av huset påverkats av att säkringen löst ut (en så pass ny ombyggnation av centralen bör ha balanserat elen så att alla faser sprids ut över alla våningar).
 
A aps44 skrev:
Det är 20 A gC 500 V.
Jordfelsbrytare finns på nedre plan men har inte löst ut.
20A är rimligt. Då borde du ha märkt ifall den löste ut direkt när du skruvade in den.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det kan också vara så att det är säkringen på matningen från centralen på ovanvåningen på en av faserna som läst ut.
Då menar du en av de tre äldre säkringarna? De har jag testat att byta.

Automatsäkringarna som är off är avstängda av andra skäl.
 
Har du tillgång till någon testmejsel, spänningsprovare eller mätinstrument?
Att mäta är att veta...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.