Hej
Jag märkte för en stund att elen har gått i delar av huset, vissa vägg- och takuttag fungerar inte. Jag bor i ett äldre hus där elen drogs om för ca 20 år sedan. Elen går in via luftburna ledningar till övre våningen där det sitter 3 säkringar av äldre modell och ett nyare elskåp med automatsäkringar. Sedan finns det ett elskåp med automatsäkringar även på nedre plan. Det är på nedre plan strömmen har gått men inga säkringar har lösts ut, det är inte heller bara på en säkring det inte fungerar.
Jag har testat att byta de gamla säkringarna utan att det avhjälpte problemet.
Vad kan vara fel? Är det läge att ringa hit en elektriker direkt?
Snabb hjälp uppskattas!
Jag märkte för en stund att elen har gått i delar av huset, vissa vägg- och takuttag fungerar inte. Jag bor i ett äldre hus där elen drogs om för ca 20 år sedan. Elen går in via luftburna ledningar till övre våningen där det sitter 3 säkringar av äldre modell och ett nyare elskåp med automatsäkringar. Sedan finns det ett elskåp med automatsäkringar även på nedre plan. Det är på nedre plan strömmen har gått men inga säkringar har lösts ut, det är inte heller bara på en säkring det inte fungerar.
Jag har testat att byta de gamla säkringarna utan att det avhjälpte problemet.
Vad kan vara fel? Är det läge att ringa hit en elektriker direkt?
Snabb hjälp uppskattas!
Kan tillägga att vi installerade en avfuktare i grunden för några veckor sedan som också är död. I samband med det var det en elektriker och drog fram ett uttag för den och idag regnade det för första gången sedan dess, kan det ha blivit kortslutning någonstans av det? Men då borde väl den säkringen utlösts?
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Var sitter elmätaren?
Har den flyttats ut på fasad eller någon stolpe sitter huvudsäkringarna där.
Har den flyttats ut på fasad eller någon stolpe sitter huvudsäkringarna där.
Har du en spänningsprovare eller en ljuspenna? I så fall börja med att kolla så hur långt elen når in i fastigheten. De tre äldre säkringarna var troligen huvudsäkringarna, men felet kan finnas utanför huset också...
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Förresten, vad var det för märkning på de tre gamla säkringarna? Det kan ge en indikation på vad problemet är. Det kan ju vara så att huvudsäkringen löst ut direkt om du har kortslutning.
Har du en jordfelsbrytare? Ibland sitter den inte i säkringsskåpet utan bredvid.
Har du en jordfelsbrytare? Ibland sitter den inte i säkringsskåpet utan bredvid.
Det kan också vara så att det är säkringen på matningen från centralen på ovanvåningen på en av faserna som läst ut. Då kan delar av bottenvåningen ha blivit utan ström, men inte hela.
Två säkringar uppe till höger har ju löst ut (eller avsiktligen stängts av).A aps44 skrev:
Det är 20 A gC 500 V.pacman42 skrev:
Jordfelsbrytare finns på nedre plan men har inte löst ut.
Är felet (en utlöst säkring) där så bör även andra delar av huset påverkats av att säkringen löst ut (en så pass ny ombyggnation av centralen bör ha balanserat elen så att alla faser sprids ut över alla våningar).A aps44 skrev:
Har du tillgång till någon testmejsel, spänningsprovare eller mätinstrument?
Att mäta är att veta...
Att mäta är att veta...

