Det jag försöker mäta är luftvärmepump, FTX-aggregat, belysning (bara LED) samt kyl och frys.
Dom är ju tyvärr apparater som ibland drar väldigt lite effekt (ibland bara fläkten i luftvärmepumpen, belysning samt FTX) och har dålig effektfaktor.
Att jag tycker dom verkar mäta för lite är för att jag har lite för hög elräkning totalt (i förhållande till jämförbara hus) och att jag inte hittar vad som drar mer el än förväntat.
Dom är ju tyvärr apparater som ibland drar väldigt lite effekt (ibland bara fläkten i luftvärmepumpen, belysning samt FTX) och har dålig effektfaktor.
Att jag tycker dom verkar mäta för lite är för att jag har lite för hög elräkning totalt (i förhållande till jämförbara hus) och att jag inte hittar vad som drar mer el än förväntat.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jo, men jag bor själv, har inget badkar, lagar inte så mycket mat och behöver bara tvätta två gånger i veckan. Den totala byggnadsytan är ca 60 kvm.
Ändå går det åt ca 7000-8000 kWh per år.
Edit: varmvattenberedaren är på 30 liter, så det går inte att duscha särskilt länge...
Ändå går det åt ca 7000-8000 kWh per år.
Edit: varmvattenberedaren är på 30 liter, så det går inte att duscha särskilt länge...
Jag har noterat att de kan ha problem med små laster (typ < 1W) men det är ju å andra sidan helt irrelevant om du letar efter energitjuvar.lnilsson skrev:
Jag skulle börja med att titta på förbrukningen månad för månad. Inte minst Jan-Mar vs. Jun-Aug. Där ser du ju enkelt vad uppvärmningen gör för förbrukningen och vad du har för nivå på hushållselen på sommaren.
Räkna på det du. 24 tim om dagen alla dagar om året tickar på snabbare än man tror. Riktiga tjuvar är IP-TV-boxar, satellitboxar och liknande samt Sonos och andra liknande nätverkshögtalare.
Jag är också lite nyfiken på hur du har två elcentraler på 60 kvm...
Jag är också lite nyfiken på hur du har två elcentraler på 60 kvm...
Jo, det kanske är så... Just IP-TV eller satellit mottagare har jag inte, men apple-tv och receiver med airplay.tommib skrev:
Det är ett bostadshus och ett litet uthus, och jag vill gärna ha elcentraler i samma byggnad som dom betjänar. Dessutom blir det kortare gruppledningar med fler elcentraler
Mängden av tv-boxar mm har gjort att man har fokuserat på att få ner stand-by-förbrukningen. I ett hushåll lär en eller två av dessa boxar inte göra någon större skillnad. Kanske drar dom 1 W i viloläge.
Kyla och värme är de stora posterna.
Kyla och värme är de stora posterna.
Med en förbrukning på 400 kWh i månaden på sommaren är det ca 13 kWh per dag. Det är en del när man varken värmer eller behöver ljus men som sagt, räkna på alla dina småpryttlar. Du kan med fördel mäta vad de drar.
IPTV-boxar var kända för att i stort sett dra lika mycket i "på" som i "standby" för några år sedan. Möjligen har man fokuserat på detta, jag har ingen större koll på den marknaden. Jag vet att Sonos klassar sina musikspelare som nätverksutrustning för att slippa kravet på <1 W standbyförbrukning. Skulle de inte göra det skulle det ta betydligt längre tid att starta musikuppspelning varje gång.
IPTV-boxar var kända för att i stort sett dra lika mycket i "på" som i "standby" för några år sedan. Möjligen har man fokuserat på detta, jag har ingen större koll på den marknaden. Jag vet att Sonos klassar sina musikspelare som nätverksutrustning för att slippa kravet på <1 W standbyförbrukning. Skulle de inte göra det skulle det ta betydligt längre tid att starta musikuppspelning varje gång.