Håller på att iordningställa i trädgården. Mitt i plattläggning men så kommer någon i hushållet på att vi tydligen måste ha massa belysning i trädgården. Uppenbarligen behöver vi en fyr i trädgården som ligger mitt i de värmländska skogarna.
Slängde ner lite gulslang men hade inte tid där och då att kolla upp hur det ska utföras.
Resultatet blev att jag tog en stump 400rör som jag körde in slangarna i. Finns det nån kopplingsdosa man kan använda i mark? Helst vill jag (läs hon) att alltihop täcks med sten sen.

Rörsegment med gulslangar på grusunderlag, omgivna av plattor och en sko synlig i bildens hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det ser väldränerat ut så du kan säkert hålla ganska torrt i dragbrunnen. Då kan du använda valfri kapslad kopplingsdosa med förskruvningar så att det både blir tätt, ger lite dragavlastning och medger att dosan ligger löst. Men får man upp dosan en bit ovan botten är det bra.

• Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Jag tror min plan blir en sån dosa som hempulare länkade till. Fyller upp runt med lite stenflis strax ovanför dosans höjd och lägger en rostfri plåt över allt och fyller sedan med önskad sten.

Tack för input:)

Och så kan man fylla dosan med gel så kan man "öppna" kopplingarna senare om behovet skulle uppstå. Det blir helt vattentätt.

• Gilla
Pärran
  • Laddar…
P Mattiaz skrev:
Jag tror min plan blir en sån dosa som hempulare länkade till. Fyller upp runt med lite stenflis strax ovanför dosans höjd och lägger en rostfri plåt över allt och fyller sedan med önskad sten.

Tack för input:)
Plåt och dölja det med sten?! Hemska tanke, nu när du har en brunn ska du självklart ha en riktig betäckning uppepå: https://ulefos.se/2018/11/12/rockbandet-med-egna-logo-lock/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.