775 läst ·
4 svar
775 läst
4 svar
Tvättmaskin
Hade tänkt installera en tvättmaskin i min lägenhet och finns inge el förberett för den. Har idag en lampa i taket som planen var att ta ifrån och dra utanpåliggande el från den till TM. Men då det ligger en hel del annat på den säkringen så var planen att göra om den 1-pol säkringen till en 3-pols säkring i centralen och dra fram så det finns 3 i kopplingsdosan och sedan dela upp dom. JFB finns redan.
Då detta ligger i zon 1, vilket utanpåliggande kopplingsdosa/uttag ska man köra med?
Då detta ligger i zon 1, vilket utanpåliggande kopplingsdosa/uttag ska man köra med?
Har du trefas till lägenheten då?M Meken00 skrev:Hade tänkt installera en tvättmaskin i min lägenhet och finns inge el förberett för den. Har idag en lampa i taket som planen var att ta ifrån och dra utanpåliggande el från den till TM. Men då det ligger en hel del annat på den säkringen så var planen att göra om den 1-pol säkringen till en 3-pols säkring i centralen och dra fram så det finns 3 i kopplingsdosan och sedan dela upp dom. JFB finns redan.
Ja det har jag.G GoGetLost skrev:
Har tänkt byta lampa så oklart ännu vilken det blir men ja, jord kommer finnas där också. Och har ett bra ställe att sätta den på.tommib skrev:
Tänkte vilket uttag/kopplingsdosa är "säkrast" att använda då allt kommer bli utanpåliggandes, ju tätare desto bättre tänker jag
Okej. Dra dit en fyrledare/femledare och sätt en 2/3 polig säkring så är det förberett för torktumlare också. Du bör ha en egen matning till en tvättmaskinen i alla fallM Meken00 skrev:
Klicka här för att svara