Är det någon som vet årtal på elskåpet?
Tillverkare Elo Duvnäs AB Typ MS 125, grönt. Eller när bolaget startade.
Försöker hitta bevis åt försäkringsbolaget.
 
  • Typskylt på grönt elskåp med texten "Elo Duvnäs AB Typ MS 125", monterad med två skruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ring till företaget och fråga
 
U Uffe A skrev:
Ring till företaget och fråga
Det finns inte längre. Kontaktade den som jag hittade var kopplat till företaget men han visste inte.:)
 
Nu blir jag lite nyfiken, varför vill försäkringsbolaget veta detta?
 
lnilsson lnilsson skrev:
Nu blir jag lite nyfiken, varför vill försäkringsbolaget veta detta?
För att dom vill göra ett åldersavdrag. Jag har en vecka på mig att försöka hitta rätt ålder annars räknar dom med att det är från 1910.
 
M mi.59 skrev:
För att dom vill göra ett åldersavdrag. Jag har en vecka på mig att försöka hitta rätt ålder annars räknar dom med att det är från 1910.
Har haft brand i skåpet.
 
Ajdå, tråkigt.
Vad har dom för åldersavdrag, nåt från 1910 borde väl ha 100%?
 
lnilsson lnilsson skrev:
Ajdå, tråkigt.
Vad har dom för åldersavdrag, nåt från 1910 borde väl ha 100%?
80%
 
På plåten står tel 0243/30160. Kolla när Borlänge fick femsiffriga telefonnummer. Det är säkerligen långt efter 1910.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
P peroande skrev:
På plåten står tel 0243/30160. Kolla när Borlänge fick femsiffriga telefonnummer. Det är säkerligen långt efter 1910.
Tackar ska kolla de.
 
P peroande skrev:
På plåten står tel 0243/30160. Kolla när Borlänge fick femsiffriga telefonnummer. Det är säkerligen långt efter 1910.
Bra tips. Även riktnumret torde vara en ledtråd. Det var väl inte förrän på 50-/60-talet som man delade upp riktnummer utefter den geografiska platsen i landet? Så gammalt som 1910 är det ju defintivt inte då riktnummer var ickeexisterande före kriget. Det finns väl inget givet samband med kriget, men jag är tämligen söker på att det var i samma veva.
 
  • Gilla
mi.59
  • Laddar…
lnilsson lnilsson skrev:
En början iallafall

[länk]
Tusentack :D
 
Tänkte att jag ska uppdatera hur det gått.
Svar från Gjensidige försäkringsbolag.

Av villkoret för din försäkring framgår det att el-ledning/el-installation ersätts utan åldersavdrag de första 20 åren, därefter tillämpas ett åldersavdrag på 4% per påbörjat år. Enligt ny uppgift ifrån dig är åldern på installationen 44 år vilket borde innebära ett åldersavdrag på 96%. Då den skadade installationen var funktionsduglig innan skadan inträffade görs ett maximalt åldersavdrag på 80% enligt gällande villkor.

Så man blev inge rikare, får nöja mig med 1500kr och byte av bolag.
Men tack för alla tips. Kom fram till att det var 44år gammalt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Tråkigt, då menar alltså försäkringsbolaget att elinstallationer ska bytas ut senast var 45:e år, annars är dom värdelösa....bra gjord el ska väl hålla längre än så?

Hur fick du fram 44år?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.