Hej,

Jag håller på att renovera övervåningen i vårt hus och river väggar m.m så all eldragning blir synlig.
Jag byter ut alla uttag och ersätter dem med jordade uttag och drar då jordkabel. På övervåningen finns idag ett badrum med golvvärme som har jordfelsbrytare. Badrummet ligger på samma grupp som resterande förbrukare på övervåningen. Min tanke var att koppla på mig på samma grupp med jorden för att kunna använda den befintliga jordfelsbrytaren som redan är monterad, men när jag kom till anslutningen i kopplingsdosan till badrummet så finns ingen jordanslutning som går från övervåningen ner till centralen.

Jag har rivit bort en gammal bastu med element där det fanns en 2.5 mm2 jordkabel som var ihopkopplad med resterande jord från badrummet. Kablaget från bastuelementet är fortfarande kvar men har en egen säkring i proppskåpet.

Är det så att bastuaggregatet och badrummets jord kan ha varit kopplad till samma jordfelsbrytare trots separata grupper? Är inte det i så fall felaktigt?

Min nästa fråga blir hur jag ska tänka för att koppla ihop jorden på ovanvåningen och jordfelsbrytaren?
Jag ska inte använda säkringen där det gamla bastuaggregatet satt mer. Kan jag använda den jordkabeln eller bör ny jord dras från övervåningen till jordfelsbrytaren?

Fråga gärna om det är något som är otydligt eller om jag kan hjälpa till med bilder för att det ska bli enklare att förstå.

Ha det gött alla

Jorden är inte kopplad över jordfelsbrytare.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Skyddsjord ska givetvis följa varje grupp från centralen och inte anslutas på nån annan grupp den jfb du har är troligen en psa dvs en fas ska du verkligen göra detta själv ?

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Skyddsjord ska givetvis följa varje grupp från centralen och inte anslutas på nån annan grupp den jfb du har är troligen en psa dvs en fas ska du verkligen göra detta själv ?
Hallå Andreas
Vad menas med "dvs en fas" ?

Min tanke var att jag skulle ansluta allt på ovanvåningen eftersom att de ligger på samma grupp och på så vis få jordfelsbrytaren/psa att bryta på alla förbrukare vid jordfel.

Eftesom att allt låg på samma grupp, har jag fattat det rätt då att den jordfelsbrytare som finns har fungerat på samtliga uttag där uppe trots att de inte varit jordade ?

Kanske bäst att en elektriker får göra det här. Dock vill jag såklart veta hur det funkar.

I impendill skrev:
Kanske bäst att en elektriker får göra det här. Dock vill jag såklart veta hur det funkar.
Om allt funkar som det ska så ska strömmen i fas och nolla vara lika och det är detta jordfelsbrytaren känner av. Själva jordledaren har egentligen inget med detta att göra. Det går utmärkt att ha jordfelsbrytare i äldre anläggningar med ojordade uttag.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Jorden är inte kopplad över jordfelsbrytare.
Om man vill byta till en modern elcentral och installera jordfelsbrytare, vad kan man räkna med att det kan gå på om en elektriker gör det ?

Svårt att veta utan att veta vad som behöver göras 5-10 kkr för centralbytet skulle jag tro

I impendill skrev:
anslutningen i kopplingsdosan till badrummet så finns ingen jordanslutning som går från övervåningen ner till centralen.
Det är låter inte bra. Menar du att badrummet inte är skyddsjordat, att skyddsjorden där inte har kontakt med skyddsledarplinten i elcentralen? Det behöver i så fall åtgärdas bums.

I impendill skrev:
Är det så att bastuaggregatet och badrummets jord kan ha varit kopplad till samma jordfelsbrytare trots separata grupper? Är inte det i så fall felaktigt?
Nej det är inte fel.

Studera denna bild så ser du hur jord är relaterad till JFBer. Det som en JFB skyddar är faser och nolla, inringade i bilden. Det är endast dessa ledare som passerar genom JFBn. Det är faser och nolla som du ska plocka från rätt ställe för att få det skydd du önskar från JFBer.

JFBn löser, förenklat, om det inte går lika hög ström tillbaka i nollan som det går ut i fasledaren - det blir då en obalans.

Elektriskt kopplingsschema med inringade faser och nolla samt markeringar som visar hur jord relateras till jordfelsbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För att det ska kunna bli en obalans behöver strömmen ta en väg utanför JFBn, dvs "fel" väg. För att det ska bli en sluten krets måste denna felström gå till en fas eller nolla före JFBn, annars uppstår ingen felström.

I denna bild har jag ritat in röda pilar på möjliga felfall. Blir det kontakt mellan pilarnas ändar, antingen galvaniskt ("kortslutning" eller halft ledande) eller via en människa så löser JFBn. Längst ned till höger är moder jord den andra punkten, och det blir en sluten krets där eftersom PEN-ledaren från transformatorn har ett jordtag (inritat uppe till vänster).

Som du ser så är skyddsjord en punkt som får strömmen att ta en väg förbi JFBn, och därmed orsaka en obalans i den som får den att lösa. Elektriskt spelar det ingen roll var denna (skydds)jord kommer ifrån. Det kan vara vad som helst, vilken kabel som helst, ett vattenlednignsrör etc. Skyddsjorden är gemensam och har ingen bäring på vad som blir skyddat av JFBn.

Diagram som visar jordfelsbrytare och kopplingar med röda och blå pilar som indikerar strömflöden och potentiella felkretsar.
Skapa konto

De blå pilarna visar strömmar som inte löser JFBn, dvs normal belastningsström. Därför får man inget personskydd ifall man tar i fas och nolla. JFBn skyddar bara om man tar i fas och jord.

Pilen upp till höger till ett ? är kopplad till något som inte har (galvanisk) kontakt med elsystemet, t.ex diskbänken. Där går ingen ström så JFBn ser ingen obalans. Om man däremot skulle jorda diskbänken så löser JFBn.

Här är en gammal bild från elsäkerhetsverkets broschyr. Den är lite rörig men går du igenom felfallen sakta så förstår du.

Diagram som illustrerar olika felfall i en elinstallation med jordfelsbrytare, märkt med röda och blå pilar.
Skapa konto

I impendill skrev:
Min nästa fråga blir hur jag ska tänka för att koppla ihop jorden på ovanvåningen och jordfelsbrytaren?
Även om det elektriskt inte spelar någon roll varifrån jorden kommer så finns det ändå regler som säger att skyddsledaren ska komma från samma ledning som fas och nolla. Dvs en gruppledning ska innehålla faser, nolla och skyddsjord. Och man ska inte göra några tvärförbindningar mellan gruppledningar. Tänk trädstruktur. Så skyddsjorden ska hämas från samma ledning som man hämtar faser och nolla från.

Vill du verkligen att hela övervåningen ska gå på en enda grupp? Det kan vara en praktisk fördel att sektionera lite, minst två grupper. T.ex en grupp till badrummet och nåt mer, och en annan grupp via bastuledningen. Båda inkopplade efter JFBn till badrummet.

• Gilla
impendill och 3 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är låter inte bra. Menar du att badrummet inte är skyddsjordat, att skyddsjorden där inte har kontakt med skyddsledarplinten i elcentralen? Det behöver i så fall åtgärdas bums.

Nej det är inte fel.

Studera denna bild så ser du hur jord är relaterad till JFBer. Det som en JFB skyddar är faser och nolla, inringade i bilden. Det är endast dessa ledare som passerar genom JFBn. Det är faser och nolla som du ska plocka från rätt ställe för att få det skydd du önskar från JFBer.

JFBn löser, förenklat, om det inte går lika hög ström tillbaka i nollan som det går ut i fasledaren - det blir då en obalans.

[bild]

För att det ska kunna bli en obalans behöver strömmen ta en väg utanför JFBn, dvs "fel" väg. För att det ska bli en sluten krets måste denna felström gå till en fas eller nolla före JFBn, annars uppstår ingen felström.

I denna bild har jag ritat in röda pilar på möjliga felfall. Blir det kontakt mellan pilarnas ändar, antingen galvaniskt ("kortslutning" eller halft ledande) eller via en människa så löser JFBn. Längst ned till höger är moder jord den andra punkten, och det blir en sluten krets där eftersom PEN-ledaren från transformatorn har ett jordtag (inritat uppe till vänster).

Som du ser så är skyddsjord en punkt som får strömmen att ta en väg förbi JFBn, och därmed orsaka en obalans i den som får den att lösa. Elektriskt spelar det ingen roll var denna (skydds)jord kommer ifrån. Det kan vara vad som helst, vilken kabel som helst, ett vattenlednignsrör etc. Skyddsjorden är gemensam och har ingen bäring på vad som blir skyddat av JFBn.

[bild]

De blå pilarna visar strömmar som inte löser JFBn, dvs normal belastningsström. Därför får man inget personskydd ifall man tar i fas och nolla. JFBn skyddar bara om man tar i fas och jord.

Pilen upp till höger till ett ? är kopplad till något som inte har (galvanisk) kontakt med elsystemet, t.ex diskbänken. Där går ingen ström så JFBn ser ingen obalans. Om man däremot skulle jorda diskbänken så löser JFBn.

Här är en gammal bild från elsäkerhetsverkets broschyr. Den är lite rörig men går du igenom felfallen sakta så förstår du.

[bild]

Även om det elektriskt inte spelar någon roll varifrån jorden kommer så finns det ändå regler som säger att skyddsledaren ska komma från samma ledning som fas och nolla. Dvs en gruppledning ska innehålla faser, nolla och skyddsjord. Och man ska inte göra några tvärförbindningar mellan gruppledningar. Tänk trädstruktur. Så skyddsjorden ska hämas från samma ledning som man hämtar faser och nolla från.

Vill du verkligen att hela övervåningen ska gå på en enda grupp? Det kan vara en praktisk fördel att sektionera lite, minst två grupper. T.ex en grupp till badrummet och nåt mer, och en annan grupp via bastuledningen. Båda inkopplade efter JFBn till badrummet.

Tack för ett väldigt utförligt svar!

jag har tittat lite närmre på det nu och ser att badrum samt hela övervåningen med 13 uttag ligger på samma grupp.

man brukar väl ha 2300 watt/ 10 uttag som riktmärke för en fas med 10A?

Gäller det även idag med LED osv ?

jag vet inte vilken effekt värmeslingan i badrummet har men badrummets storlek är ca är 3 kvm minus ytan för dusch och WC.

Skulle övervåningen tekniskt kunna klara sig med en grupp och 10A?

Eller ska man lägga badrummet på en separat säkring ?

150-450w på den ytan beroende på hur slingan är lagd finns det element så är det nog komfortvärme ca 150w saknades det så troligen 450w

150-450w på den ytan beroende på hur slingan är lagd finns det element så är det nog komfortvärme ca 150w saknades det så troligen 450w
Tack för svar.
Det finns inget element i badrummet.

Det blir väldigt många förbrukare på samma säkring. Kanske är bäst att lägga badrummet på en separat ?

Det tycker jag nog jag är dock ingen elektriker men beroende på när huset är byggt så fanns det ju ett annat behov av effekt

Det tycker jag nog jag är dock ingen elektriker men beroende på när huset är byggt så fanns det ju ett annat behov av effekt
det är byggt 72.

Det en riktig speldator förbrukar i effekt idag räckte förmodligen till en hel våning på 70 talet sen har vi en hel del annat som vill ha ström

Kan man använda en av de gamla 16A faserna som tidigare tillgodosåg bastuaggregatet med el och istället låta hela övervåningen med dess 13 uttag plus badrum få sin ström där igenom ? . Eller måste det vara 2,5mm2 hela vägen då till respektive uttag ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.