27 520 läst ·
18 svar
28k läst
18 svar
Vad är skillnaden på 1Fas & 3Fas
Det blev visst tokigt med fasförskjutningen. Jag ville beräkna den totala effekten i varje ”ögonblick” (vinkel x) och visa detta i en graf utan att ta till något simuleringsprogram för elektronik och göra beräkningen ”live” med Google sökmotor som grafritare.Bo.Siltberg skrev:
Jag orkar inte tränga in i allt här men...trefasberäkningar kan ge besynnerliga symptom.
1. 360 grader är 2pi så du saknar en faktor 2 i din formel.
2. Kvadreringen döljer detta fel.
3. Summeringen av de tre y-värderna blir alltid noll om lasterna är lika
4. Återigen, kvadreringen döljer detta fel.
5. Du försöker alltså beräkna effekten i nollan? Vill du beräkna total effekt så ta en fas gånger 3.
Skillnaden mellan en fas och tre faser, tja jag skulle säga en sinusvåg respektive tre sinusvågor jämnt fördelade i tid.
[bild]
P = PL1+ PL2+ PL3
PL1= U^2 / R där R = U/I osv.
Sätt U = 220V och I = 10A. (lätt att kontrollräkna med huvudräkning)
û = 1.41 * U (toppvärden = Spänningen gånger roten ur 2)
PL1(x) = (û*sin(x))^2/R osv...
P(x) = (û*sin(x))^2/R + (û*sin(x+120))^2/R + (û*sin(x+240))^2/R
Gör om formeln för att passa Google sökmotor. Omvandla grader till radianer. 2π = 360˚. Effekt i kW.
y=(311^2/22/1000) * sin(x)^2, (311^2/22/1000) * (sin(x)^2 + sin(x+2*pi/3)^2 + sin(x+2*2*pi/3)^2)
Första grafen visar effekten för en fas (blå i min webbläsare). Formeln fram till kommatecknet.
Andra grafen (röd) visar summan av effekterna i de 3 faserna. För att se andra (röda) grafen får man trycka på zoma ut (-) i övre vänstra hörnet av Google diagrammet.
Så en intressant skillnad mellan 1- och 3-fas är att en enfaslast har en pulserande effekt (här 0 till 4.4kW), medan 3-faslasten totalt har en konstant effekt (här på på 6.6kW).
(Sen är det väl någon konstigt med min hjärna som är road av tankar som att om inte Summan av två eller fler sin-kvadrat X funktioner, fasförskjutna och jämt fördelade över en period, hade get en rät linje skulle det få konsekvenser för tex en elmotor).
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Det är kvadreringen av sin() som ger detta fel - den ska inte finnas, helt fel, den förstör negativa värden!
Rätt svar är 0, effekten summerad i de tre faserna är 0 och alltid 0 (så länge som enfaseffekterna är lika).
Vill du se hur effekten i en fas varierar med tiden så rita en graf på sin(x) - svårare än så är det inte. Sedan får man bara rita ut rätt värden i y-grafen. För att få med ett värde, rita p*sin(x).
Rätt svar är 0, effekten summerad i de tre faserna är 0 och alltid 0 (så länge som enfaseffekterna är lika).
Vill du se hur effekten i en fas varierar med tiden så rita en graf på sin(x) - svårare än så är det inte. Sedan får man bara rita ut rätt värden i y-grafen. För att få med ett värde, rita p*sin(x).
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Fast när jag tänker efter så pratar jag om spänning/ström/effekt i nollan, inte aktiv effekt i varje fas enskilt som du pratar om. Där har du helt rätt i att sin()-värdet i formlen ska kvadreras för att få effekten (då effekten beror av både spänning och ström), och på köpet får du det teckenlösa absolutvärdet. Sorry, my bad. Där jag kan tänka mig att den sammanlagda aktiva effekten i faserna blir konstant med tiden om man tittar på en trefas sinusvåg.
Hmm. Kanske min första graf påminde om ”bruset” på strömmen i en noll-ledare
och låg i mitten av grafen gjorde den också. Det kan jag skylla på beräkningsfel i Google, men framförallt hemskt dålig skalfaktor i Google diagrammet, men läste man på skala så låg linjen på 6.59kW.
Jag letade upp en bättre graf som visar spänning, ström och effekt.
Formlerna och varför det blir sin-kvadrat blir kanske tydligare om man skriver så här och inte blandar in resistansen hos förbrukaren.
u(wt) = û * sin(wt)
i(wt) = i^ * sin(wt)
P = U * I
p(wt) = û * sin(wt) * i^ * sin(wt)
p(wt) = û * i^ * sin(wt) * sin(wt)
p(wt) = û * i^ * sin(wt)^2
I diagrammet nedan kallar man faserna R(öd) , B(lue) & Y(ellow) isf 1/2/3, R/S/T
Jag letade upp en bättre graf som visar spänning, ström och effekt.
Formlerna och varför det blir sin-kvadrat blir kanske tydligare om man skriver så här och inte blandar in resistansen hos förbrukaren.
u(wt) = û * sin(wt)
i(wt) = i^ * sin(wt)
P = U * I
p(wt) = û * sin(wt) * i^ * sin(wt)
p(wt) = û * i^ * sin(wt) * sin(wt)
p(wt) = û * i^ * sin(wt)^2
I diagrammet nedan kallar man faserna R(öd) , B(lue) & Y(ellow) isf 1/2/3, R/S/T
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
